Pistepotti CCXX - Imperiumien sota
+9
Touhula
Ankkafani 10
CottonJoel
Don Barks
Oku Ankka
Sienilapsi
Tuoppi
Yuk7on
Aku Vankkis
13 posters
Sivu 1 / 6
Pistepotti CCXX - Imperiumien sota
Pistepotti CCXX - Imperiumien sota
Perusasiat
Pistepotin 22. kausikymmenys on päättymässä ja vuorossa on sen päättävä eepos, kahdessadaskahdeskymmenes kausi. Ja eepos se todellakin on, sillä vuorossa on uusi luku yhteen Pistepotin historian suosituimmista kausisarjoista ja nimestä varmaan arvaattekin jo, mistä on kyse.
Olemme valloittaneet Suomen, Euroopan, maailman ja aurinkokuntamme. Mitä me emme vielä ole valloittaneet, on aika, tarkemmin ottaen historia. Siksi teemme sen tässä ja nyt.
Kautta varten arvataan sekä perussysteemin numerot (20 numeroa väliltä 1-100) että myös sivupistepotin numerot (10 numeroa väliltä 1-50). Pituutta kaudella on tavanomaiset kymmenen kierrosta.
Ohjeviesti on tuttuun tapaan varsin kolossaalinen, mutta uskoisin, että näiden kausien perusidea on jokaiselle tuttu jo ainakin yhdestä aiemmasta osasta, joten ei huolta sen suhteen. Jotain uuttakin toki on mukana (suosittelen erityisesti lukemaan "NPC-valtiot" -osion).
Alueet ja kauden perusidea
Tällä valloituskaudella jokainen kilpailijoista valitsee annetusta listasta itselleen yhden historiallisen valtion tai valtakunnan, joka on nykyisin jo lakannut olemasta. Listasta löytyy sekä hieman tuoreempia valtioita että myös hyvin vanhoja.
Jokainen valtio koostuu aluksi viidestä alueesta, jotka on numeroitu. Tarkoituksena on lähettää omilta alueiltaan hyökkäyksiä kohti muiden kilpailijoiden alueita, jolloin käydään taistelu.
Mikäli hyökkääjä voittaa, kyseinen alue liitetään hänen imperiumiinsa. Puolustajan voittaessa mitään ei tapahdu.
Alueet on nimetty siten, että ensin on omistavan valtion nimi ja perässä alueen numero, esim. Assyria 14. Mikäli alue valloitetaan, nimi edessä vaihtuu, mutta numero pysyy samana.
Mikäli kilpailijan alueet loppuvat jossain vaiheessa kautta, hän putoaa pelistä.
Hyökkäykset
Jokainen kilpailija voi lähettää kolme hyökkäystä per kierros, paitsi silloin, mikäli alueita on jäljellä alle kolme. Jokaisen hyökkäyksen on lähdettävä eri alueelta, joten jos omistat esimerkiksi vain kaksi aluetta, voit tehdä vain kaksi hyökkäystä.
Hyökkäyksiä koskevat seuraavat tarkemmat säännöt:
* Et voi hyökätä alueelle, jolle joku toinen on jo samalla kierroksella hyökännyt.
* Jokaisen hyökkäyksesi tulee kohdistua eri valtioon yhden kierroksen aikana. Et voi hyökätä saman kilpailijan useammalle alueelle kerrallaan.
* Yhteen valtioon voi yhdellä kierroksella kohdistua korkeintaan viisi hyökkäystä.
* Kaikki yhden kierroksen hyökkäykset on tehtävä kerralla, eikä niitä voi jälkeenpäin enää muuttaa, paitsi jos niissä on jotain sääntöjen vastaista.
Jotta kaikkien elämä olisi helpompaa, on hyökkäykset toivottavaa esittää seuraavassa muodossa:
Hyökkäävä alue --> Kohdealue
Hyökkäävä alue --> Kohdealue
Hyökkäävä alue --> Kohdealue
Ole myös tarkkana nimien suhteen, sillä virheellisiä hyökkäyksiä ei voida kelpuuttaa. Hyökkäyksessä on selvästi näyttävä mistä se lähtee ja minne se kohdistuu.
Jos siis esimerkiksi Assyria hyökkää alueeltaan numero 14 Länsi-Rooman alueelle 27, se merkitään seuraavalla tavalla:
Assyria 14 --> Länsi-Rooma 27
Pelkkä numero ei siis riitä, alueiden nimet täytyy myös olla mukana. Esimerkiksi seuraavat vaihtoehdot eivät ole hyväksyttäviä:
14 --> 27
14 --> Länsi-Rooma 27
Assyria 14 --> 27
Länsi-Rooma 27 (ilman hyökkäysaluetta)
Hyökkäysten ratkeaminen on hyvin simppeliä: paremman perussysteemin tuloksen saanut kilpailija voittaa. Mikäli siis hyökkääjä saa paremman, alue vaihtaa omistajaa. Tasatuloksissa verrataan sivupistepotin tuloksia. Jos nekin ovat samat, tulee absoluuttinen tasapeli ja silloin puolustaja voittaa aina.
Parannuspisteet
Planeettojen sodasta tutut parannuspisteet tekevät jälleen paluun. Niitä kerätään sivupistepotin tuloksilla (1 piste per oikea numero) ja ne on tarkoitettu käytettäviksi.
Parannuspisteitä voi myös saada valloittamalla vähintään 3 aluetta samalla kierroksella (1 pp) tai saamalla vähintään 7 oikein perussysteemillä (1 pp).
Parannuspisteillä voi ostaa seuraavia parannuksia:
1) Hyökkäysboosti: Parantaa perussysteemin tulostasi yhdellä numerolla yhden alueesi kannalta hyökätessä. Ei vaikuta puolustukseen. Ostettaessa ilmoitettava mille alueelle boosti käytetään. Hinta: 1 parannuspiste.
2) Aikamanipulaatio: Voit hieman leikkiä ajalla ja lähettää yhdeltä alueeltasi kaksi hyökkäystä kerralla, mikä mahdollistaa neljän hyökkäyksen tekemisen yhdellä kierroksella. Ostettaessa ilmoitettava mille alueelle aikamanipulaatio käytetään. Hinta: 2 parannuspistettä.
3) Alueen varustaminen: Parantaa yhden varustamasi alueen puolustusta siten, että kun joku hyökkää sinne, perussysteemisi tulos nousee yhdellä numerolla kyseisessä taistelussa. Varustus on pysyvä eli kun alue kerran on varustettu, se pysyy aina varustettuna.
Varustetun alueen nimen perään lisätään tähti (*) esim. Assyria 14*. Tähti kuuluu nimeen ja se on lisättävä hyökkäyksiin, mikäli varustettu alue on joko hyökkäys- tai kohdealueena.
Varustukset säilyvät myös silloin, jos joku valloittaa varustetun alueen. Lisäksi varustuksia on mahdollisia tehdä lisää aina kolmeen tähteen saakka. Jokainen parannus nostaa omistajansa tulosta yhdellä numerolla taisteluissa, joissa kyseinen alue on puolustavana osapuolena eli kolmesti varustettu alue nostaa tulosta peräti kolmella numerolla.
Jokainen varustus maksaa 3 parannuspistettä. Varustukset ovat tärkeimpiä parannuksia, koska ne vaikuttavat kauden ratkaiseviin imperiumipisteisiin.
NPC-valtiot
Uutena ominaisuutena mukana ovat NPC-valtiot. Kausi on suunnattu vähintään 12 kilpailijalle, mutta rehellisesti sanottuna on hyvin epätodennäköistä, että se määrä saataisiin täyteen. Siksipä jokainen yli jäänyt paikka täytetään NPC:llä, jotta 12 osanottajaa tulee täyteen.
Osallistujamäärästä riippumatta NPC-valtioita tulee mukaan vähintään 2. Jos siis osallistujia tulisi vaikkapa 11, kokonaismäärä nostetaan kolmeentoista ja mukana on 2 NPC-valtiota.
NPC:t ovat rauhanomaisia valtioita, eivätkä ne hyökkää lainkaan, ne ainoastaan puolustavat itseään. NPC:n tulokset tarkistetaan niille arvottavista numeroista, jotka ovat käytössä koko kauden ajan.
NPC:n alun perin omistamat alueet merkitään numeron perässä olevalla N-kirjaimella. Jos siis Assyria olisi NPC-valtio, sen alueet merkittäisiin muodossa Assyria 14N. Mikäli joku valloittaa NPC:n alueen, N pysyy nimessä merkitsemässä sen alkuperää, sillä se vaikuttaa pisteytykseen.
NPC:n N-alueelle hyökkääminen on riskipeliä. N-alueet tuottavat aina yhden ylimääräisen imperiumipisteen, joten ne ovat siksi arvokkaita, mutta mikäli häviät NPC:lle suuremmalla kuin yhden perussysteemin numeron erolla hyökätessäsi N-alueelle, NPC saa itselleen sen alueesi, jolta yritit hyökätä.
Mikäli NPC vie kilpailijan alueen, kyseisen alueen numeron perään EI ilmesty N-kirjainta, joten se pysyy tavallisena alueena. Mikäli hyökkäät NPC:n tavalliselle alueelle, et menetä hyökkäysaluettasi vaikka häviäisit kuinka pahasti tahansa, se riski koskee ainoastaan N-alueita.
Kaikki NPC:n omistuksessa olevat N-alueet varustetaan automaattisesti kaksi kertaa kauden aikana: ensin kierroksella 4 ja toisen kerran kierroksella 8.
Imperiumipisteet ja kauden päättyminen
Kuten edellisessä osassa, myös tällä kertaa kausi ratkeaa imperiumipisteillä. Kymmenen kierroksen jälkeen kilpailija, jolla on eniten imperiumipisteitä, voittaa kauden.
Yhdestä omistetusta alueesta saa aina yhden imperiumipisteen. Yhdestä N-alueesta saa kaksi pistettä. Näiden lisäksi jokainen parannus omistetuilla alueilla tuottaa yhden ylimääräisen pisteen. Toisin sanoen täysin varustetusta N-alueesta, esimerkiksi Assyria 14N***, saa jopa viisi imperiumipistettä.
Tämä siis tarkoittaa, että vaikka varustettujen alueiden valloittaminen onkin hieman haastavampaa kuin varustamattomien, se on kannattavaa, sillä varustetut alueet tuottavat enemmän imperiumipisteitä.
Lisäksi kymmenen kierroksen jälkeen kilpailija, jolla on määrällisesti eniten alueita (varustuksista ja N-merkinnöistä välittämättä) saa 3 imperiumipistettä palkinnoksi.
Yhteenveto
Joten nyt kun sitten ilmoittaudut mukaan kaudelle, laita ilmoittautumisviestiisi tuttuun tapaan perussysteemin numerot (20 numeroa väliltä 1-100) ja sivupistepotin numerot (10 numeroa väliltä 1-50) ja molemmat luonnollisesti numerojärjestyksessä.
Lisäksi valitse alla näkyvästä listasta itsellesi yksi valtio, jolla pelaat. Kaikki valtiot ovat tasavertaisia keskenään.
Olettaen, että järkevä määrä osallistujia on saatu kasaan, kausi alkaa torstaina 15. elokuuta kierroksella 0, jolloin tehdään ensimmäiset siirrot.
**
Lista pelattavista valtioista:
Perusasiat
Pistepotin 22. kausikymmenys on päättymässä ja vuorossa on sen päättävä eepos, kahdessadaskahdeskymmenes kausi. Ja eepos se todellakin on, sillä vuorossa on uusi luku yhteen Pistepotin historian suosituimmista kausisarjoista ja nimestä varmaan arvaattekin jo, mistä on kyse.
Olemme valloittaneet Suomen, Euroopan, maailman ja aurinkokuntamme. Mitä me emme vielä ole valloittaneet, on aika, tarkemmin ottaen historia. Siksi teemme sen tässä ja nyt.
Kautta varten arvataan sekä perussysteemin numerot (20 numeroa väliltä 1-100) että myös sivupistepotin numerot (10 numeroa väliltä 1-50). Pituutta kaudella on tavanomaiset kymmenen kierrosta.
Ohjeviesti on tuttuun tapaan varsin kolossaalinen, mutta uskoisin, että näiden kausien perusidea on jokaiselle tuttu jo ainakin yhdestä aiemmasta osasta, joten ei huolta sen suhteen. Jotain uuttakin toki on mukana (suosittelen erityisesti lukemaan "NPC-valtiot" -osion).
Alueet ja kauden perusidea
Tällä valloituskaudella jokainen kilpailijoista valitsee annetusta listasta itselleen yhden historiallisen valtion tai valtakunnan, joka on nykyisin jo lakannut olemasta. Listasta löytyy sekä hieman tuoreempia valtioita että myös hyvin vanhoja.
Jokainen valtio koostuu aluksi viidestä alueesta, jotka on numeroitu. Tarkoituksena on lähettää omilta alueiltaan hyökkäyksiä kohti muiden kilpailijoiden alueita, jolloin käydään taistelu.
Mikäli hyökkääjä voittaa, kyseinen alue liitetään hänen imperiumiinsa. Puolustajan voittaessa mitään ei tapahdu.
Alueet on nimetty siten, että ensin on omistavan valtion nimi ja perässä alueen numero, esim. Assyria 14. Mikäli alue valloitetaan, nimi edessä vaihtuu, mutta numero pysyy samana.
Mikäli kilpailijan alueet loppuvat jossain vaiheessa kautta, hän putoaa pelistä.
Hyökkäykset
Jokainen kilpailija voi lähettää kolme hyökkäystä per kierros, paitsi silloin, mikäli alueita on jäljellä alle kolme. Jokaisen hyökkäyksen on lähdettävä eri alueelta, joten jos omistat esimerkiksi vain kaksi aluetta, voit tehdä vain kaksi hyökkäystä.
Hyökkäyksiä koskevat seuraavat tarkemmat säännöt:
* Et voi hyökätä alueelle, jolle joku toinen on jo samalla kierroksella hyökännyt.
* Jokaisen hyökkäyksesi tulee kohdistua eri valtioon yhden kierroksen aikana. Et voi hyökätä saman kilpailijan useammalle alueelle kerrallaan.
* Yhteen valtioon voi yhdellä kierroksella kohdistua korkeintaan viisi hyökkäystä.
* Kaikki yhden kierroksen hyökkäykset on tehtävä kerralla, eikä niitä voi jälkeenpäin enää muuttaa, paitsi jos niissä on jotain sääntöjen vastaista.
Jotta kaikkien elämä olisi helpompaa, on hyökkäykset toivottavaa esittää seuraavassa muodossa:
Hyökkäävä alue --> Kohdealue
Hyökkäävä alue --> Kohdealue
Hyökkäävä alue --> Kohdealue
Ole myös tarkkana nimien suhteen, sillä virheellisiä hyökkäyksiä ei voida kelpuuttaa. Hyökkäyksessä on selvästi näyttävä mistä se lähtee ja minne se kohdistuu.
Jos siis esimerkiksi Assyria hyökkää alueeltaan numero 14 Länsi-Rooman alueelle 27, se merkitään seuraavalla tavalla:
Assyria 14 --> Länsi-Rooma 27
Pelkkä numero ei siis riitä, alueiden nimet täytyy myös olla mukana. Esimerkiksi seuraavat vaihtoehdot eivät ole hyväksyttäviä:
14 --> 27
14 --> Länsi-Rooma 27
Assyria 14 --> 27
Länsi-Rooma 27 (ilman hyökkäysaluetta)
Hyökkäysten ratkeaminen on hyvin simppeliä: paremman perussysteemin tuloksen saanut kilpailija voittaa. Mikäli siis hyökkääjä saa paremman, alue vaihtaa omistajaa. Tasatuloksissa verrataan sivupistepotin tuloksia. Jos nekin ovat samat, tulee absoluuttinen tasapeli ja silloin puolustaja voittaa aina.
Parannuspisteet
Planeettojen sodasta tutut parannuspisteet tekevät jälleen paluun. Niitä kerätään sivupistepotin tuloksilla (1 piste per oikea numero) ja ne on tarkoitettu käytettäviksi.
Parannuspisteitä voi myös saada valloittamalla vähintään 3 aluetta samalla kierroksella (1 pp) tai saamalla vähintään 7 oikein perussysteemillä (1 pp).
Parannuspisteillä voi ostaa seuraavia parannuksia:
1) Hyökkäysboosti: Parantaa perussysteemin tulostasi yhdellä numerolla yhden alueesi kannalta hyökätessä. Ei vaikuta puolustukseen. Ostettaessa ilmoitettava mille alueelle boosti käytetään. Hinta: 1 parannuspiste.
2) Aikamanipulaatio: Voit hieman leikkiä ajalla ja lähettää yhdeltä alueeltasi kaksi hyökkäystä kerralla, mikä mahdollistaa neljän hyökkäyksen tekemisen yhdellä kierroksella. Ostettaessa ilmoitettava mille alueelle aikamanipulaatio käytetään. Hinta: 2 parannuspistettä.
3) Alueen varustaminen: Parantaa yhden varustamasi alueen puolustusta siten, että kun joku hyökkää sinne, perussysteemisi tulos nousee yhdellä numerolla kyseisessä taistelussa. Varustus on pysyvä eli kun alue kerran on varustettu, se pysyy aina varustettuna.
Varustetun alueen nimen perään lisätään tähti (*) esim. Assyria 14*. Tähti kuuluu nimeen ja se on lisättävä hyökkäyksiin, mikäli varustettu alue on joko hyökkäys- tai kohdealueena.
Varustukset säilyvät myös silloin, jos joku valloittaa varustetun alueen. Lisäksi varustuksia on mahdollisia tehdä lisää aina kolmeen tähteen saakka. Jokainen parannus nostaa omistajansa tulosta yhdellä numerolla taisteluissa, joissa kyseinen alue on puolustavana osapuolena eli kolmesti varustettu alue nostaa tulosta peräti kolmella numerolla.
Jokainen varustus maksaa 3 parannuspistettä. Varustukset ovat tärkeimpiä parannuksia, koska ne vaikuttavat kauden ratkaiseviin imperiumipisteisiin.
NPC-valtiot
Uutena ominaisuutena mukana ovat NPC-valtiot. Kausi on suunnattu vähintään 12 kilpailijalle, mutta rehellisesti sanottuna on hyvin epätodennäköistä, että se määrä saataisiin täyteen. Siksipä jokainen yli jäänyt paikka täytetään NPC:llä, jotta 12 osanottajaa tulee täyteen.
Osallistujamäärästä riippumatta NPC-valtioita tulee mukaan vähintään 2. Jos siis osallistujia tulisi vaikkapa 11, kokonaismäärä nostetaan kolmeentoista ja mukana on 2 NPC-valtiota.
NPC:t ovat rauhanomaisia valtioita, eivätkä ne hyökkää lainkaan, ne ainoastaan puolustavat itseään. NPC:n tulokset tarkistetaan niille arvottavista numeroista, jotka ovat käytössä koko kauden ajan.
NPC:n alun perin omistamat alueet merkitään numeron perässä olevalla N-kirjaimella. Jos siis Assyria olisi NPC-valtio, sen alueet merkittäisiin muodossa Assyria 14N. Mikäli joku valloittaa NPC:n alueen, N pysyy nimessä merkitsemässä sen alkuperää, sillä se vaikuttaa pisteytykseen.
NPC:n N-alueelle hyökkääminen on riskipeliä. N-alueet tuottavat aina yhden ylimääräisen imperiumipisteen, joten ne ovat siksi arvokkaita, mutta mikäli häviät NPC:lle suuremmalla kuin yhden perussysteemin numeron erolla hyökätessäsi N-alueelle, NPC saa itselleen sen alueesi, jolta yritit hyökätä.
Mikäli NPC vie kilpailijan alueen, kyseisen alueen numeron perään EI ilmesty N-kirjainta, joten se pysyy tavallisena alueena. Mikäli hyökkäät NPC:n tavalliselle alueelle, et menetä hyökkäysaluettasi vaikka häviäisit kuinka pahasti tahansa, se riski koskee ainoastaan N-alueita.
Kaikki NPC:n omistuksessa olevat N-alueet varustetaan automaattisesti kaksi kertaa kauden aikana: ensin kierroksella 4 ja toisen kerran kierroksella 8.
Imperiumipisteet ja kauden päättyminen
Kuten edellisessä osassa, myös tällä kertaa kausi ratkeaa imperiumipisteillä. Kymmenen kierroksen jälkeen kilpailija, jolla on eniten imperiumipisteitä, voittaa kauden.
Yhdestä omistetusta alueesta saa aina yhden imperiumipisteen. Yhdestä N-alueesta saa kaksi pistettä. Näiden lisäksi jokainen parannus omistetuilla alueilla tuottaa yhden ylimääräisen pisteen. Toisin sanoen täysin varustetusta N-alueesta, esimerkiksi Assyria 14N***, saa jopa viisi imperiumipistettä.
Tämä siis tarkoittaa, että vaikka varustettujen alueiden valloittaminen onkin hieman haastavampaa kuin varustamattomien, se on kannattavaa, sillä varustetut alueet tuottavat enemmän imperiumipisteitä.
Lisäksi kymmenen kierroksen jälkeen kilpailija, jolla on määrällisesti eniten alueita (varustuksista ja N-merkinnöistä välittämättä) saa 3 imperiumipistettä palkinnoksi.
Yhteenveto
Joten nyt kun sitten ilmoittaudut mukaan kaudelle, laita ilmoittautumisviestiisi tuttuun tapaan perussysteemin numerot (20 numeroa väliltä 1-100) ja sivupistepotin numerot (10 numeroa väliltä 1-50) ja molemmat luonnollisesti numerojärjestyksessä.
Lisäksi valitse alla näkyvästä listasta itsellesi yksi valtio, jolla pelaat. Kaikki valtiot ovat tasavertaisia keskenään.
Olettaen, että järkevä määrä osallistujia on saatu kasaan, kausi alkaa torstaina 15. elokuuta kierroksella 0, jolloin tehdään ensimmäiset siirrot.
**
Lista pelattavista valtioista:
- Lista pelattavista valtioista:
- Antiokia
Assyria
Babylonia
Bysantti
Itävalta-Unkari
Jugoslavia
Kastilia
Länsi-Rooma
Makedonia
Neuvostoliitto
Novgorod
Preussi
(HUOM: 12 ei ole yläraja, vaan valtioita voidaan lisätä, mikäli teoriassa taivaalta alkaisi sataa osallistujia.)
Vs: Pistepotti CCXX - Imperiumien sota
2
7
12
17
22
27
32
37
42
47
52
55
62
67
72
77
83
87
92
97
---
1
8
11
18
21
28
31
38
41
48
---
Jugoslavia
7
12
17
22
27
32
37
42
47
52
55
62
67
72
77
83
87
92
97
---
1
8
11
18
21
28
31
38
41
48
---
Jugoslavia
Yuk7on
Vs: Pistepotti CCXX - Imperiumien sota
hihiiii
5
10
14
24
26
30
34
38
43
52
61
65
66
67
77
82
85
89
90
98
---
2
9
11
17
18
26
27
33
45
49
---
Neuvostoliitto
5
10
14
24
26
30
34
38
43
52
61
65
66
67
77
82
85
89
90
98
---
2
9
11
17
18
26
27
33
45
49
---
Neuvostoliitto
Tuoppi
Vs: Pistepotti CCXX - Imperiumien sota
Jee soditaan hiphei.
3
5
10
12
23
27
31
34
39
46
49
55
62
67
72
74
78
85
87
93
---
4
9
12
20
24
26
33
35
37
42
---
Novgorod
3
5
10
12
23
27
31
34
39
46
49
55
62
67
72
74
78
85
87
93
---
4
9
12
20
24
26
33
35
37
42
---
Novgorod
Sienilapsi
Vs: Pistepotti CCXX - Imperiumien sota
4
6
10
15
20
22
29
40
42
47
59
71
72
76
78
79
80
81
98
100
--
15
18
19
33
36
37
41
46
47
50
--
Babylonia
6
10
15
20
22
29
40
42
47
59
71
72
76
78
79
80
81
98
100
--
15
18
19
33
36
37
41
46
47
50
--
Babylonia
Oku Ankka
Vs: Pistepotti CCXX - Imperiumien sota
1
4
5
6
7
8
9
12
15
17
22
23
24
25
28
33
34
36
37
38
---
1
4
5
6
7
8
9
12
15
17
Assyria
4
5
6
7
8
9
12
15
17
22
23
24
25
28
33
34
36
37
38
---
1
4
5
6
7
8
9
12
15
17
Assyria
Don Barks
Vs: Pistepotti CCXX - Imperiumien sota
1
2
6
18
20
33
36
41
43
47
55
60
66
75
76
80
85
92
98
100
6
9
11
17
22
34
38
39
40
48
Makedonia
2
6
18
20
33
36
41
43
47
55
60
66
75
76
80
85
92
98
100
6
9
11
17
22
34
38
39
40
48
Makedonia
CottonJoel
Vs: Pistepotti CCXX - Imperiumien sota
2
6
10
15
21
24
30
36
42
47
53
55
61
64
70
77
82
86
91
97
3
7
12
16
21
25
33
38
42
46
Länsi-Rooma
6
10
15
21
24
30
36
42
47
53
55
61
64
70
77
82
86
91
97
3
7
12
16
21
25
33
38
42
46
Länsi-Rooma
Touhula
Vs: Pistepotti CCXX - Imperiumien sota
2
4
12
14
22
24
32
34
42
44
52
54
62
64
72
74
82
84
92
99
1
9
11
19
21
29
31
39
41
50
Preussi
4
12
14
22
24
32
34
42
44
52
54
62
64
72
74
82
84
92
99
1
9
11
19
21
29
31
39
41
50
Preussi
Jonttu-Ankka
Vs: Pistepotti CCXX - Imperiumien sota
3
7
11
16
23
29
33
37
40
46
52
57
61
69
74
77
84
89
91
95
Sivu
5
10
15
20
25
30
35
40
45
50
Bysantti
7
11
16
23
29
33
37
40
46
52
57
61
69
74
77
84
89
91
95
Sivu
5
10
15
20
25
30
35
40
45
50
Bysantti
Kalamies
Vs: Pistepotti CCXX - Imperiumien sota
12 Täyteen!!!11
-----------------
2
5
9
13
18
22
30
34
41
45
49
52
56
63
68
74
82
89
95
100
...............
1
5
9
13
17
22
28
34
40
46
----
Antiokia
-----------------
2
5
9
13
18
22
30
34
41
45
49
52
56
63
68
74
82
89
95
100
...............
1
5
9
13
17
22
28
34
40
46
----
Antiokia
Muumi Ankka
Vs: Pistepotti CCXX - Imperiumien sota
No jopas, 12 osallistujaa, onko jopa peräti ensimmäinen kerta tänä vuonna kun on näin monta? Viimeksi taisi olla viime vuoden joulukalenterissa. Mukaan lisätään siis kaksi NPC-valtiota ja lopullinen valtioiden määrä on siis 14.
**
Pistepotti CCXX - Imperiumien sota - Kierros 0
NPC-valtioiden käyttämät numerot:
NPC 1:
NPC 2:
Mukana olevat kilpailijat valtioineen + aluejako:
Muumi Ankka: Antiokia (1, 2, 3, 4, 5)
Don Barks: Assyria (6, 7, 8, 9, 10)
Oku Ankka: Babylonia (11, 12, 13, 14, 15)
Kalamies: Bysantti (16, 17, 18, 19, 20)
Ankkafani 10: Itävalta-Unkari (21, 22, 23, 24, 25)
Yuk7on: Jugoslavia (26, 27, 28, 29, 30)
A.N.K.K.A: Kastilia (31, 32, 33, 34, 35)
Touhula: Länsi-Rooma (36, 37, 38, 39, 40)
CottonJoel: Makedonia (41, 42, 43, 44, 45)
Tuoppi: Neuvostoliitto (46, 47, 48, 49, 50)
Sienilapsi: Novgorod (51, 52, 53, 54, 55)
NPC 1: Persia (56N, 57N, 58N, 59N, 60N)
Jonttu-Ankka: Preussi (61, 62, 63, 64, 65)
NPC 2: Qin (66N, 67N, 68N, 69N, 70N)
Jokaisen kilpailijan pelaamassa valtiossa on viisi aluetta siis. Ne on numeroitu aakkosjärjestyksen mukaan. Yhteensä alueita on 70 kappaletta, joista 60 on normaaleja alueita ja 10 arvokkaampia N-alueita.
Nyt on sitten aika tehdä ensimmäiset hyökkäykset. Jokainen kilpailija voi lähettää alueiltaan yhteensä kolme hyökkäystä. Hyökkäysten on noudatettava seuraavia sääntöjä:
Parannuksia ei näissä ensimmäisissä hyökkäyksissä voi vielä käyttää, sillä parannuspisteitä alkaa kertyä vasta huomenna ensimmäisellä varsinaisella kierroksella.
Hyökkäysten on selvästi tuotava ilmi, miltä alueelta hyökkäys lähtee ja minne se kohdistuu. Nimet on olennaista saada oikein, jotta hyökkäykset kelpuutetaan, joten sitä kuuluisaa tarkkuutta peliin, joka kaudelta löytyy tapauksia, joissa hyökkäyksiä on jouduttu hylkäämään virheiden takia.
Esimerkkihyökkäykset:
Karthago 87 --> Akkad 91
Karthago 88 --> Daakia 96
Karthago 90 --> Aragonia 84
Muistakaa myös, että vaikka NPC-valtioiden N-alueet ovatkin muita alueita arvokkaampia, NPC-valtioihin hyökkääminen on riski: jos häviät NPC:lle suuremmalla kuin yhden perussysteemin numeron erolla, menetät hyökkäävän alueesi kyseiselle NPC:lle.
Joten nyt sitten näiden sääntöjen puitteissa on aika tehdä ensimmäiset hyökkäykset tässä imperiumien sodassa. Kaikenlainen kilpailijoiden välinen kommunikointi topicissa ja sen ulkopuolella on tuttuun tapaan sallittua.
Ensimmäisten hyökkäysten deadline on huomenna klo 15:00.
**
Pistepotti CCXX - Imperiumien sota - Kierros 0
NPC-valtioiden käyttämät numerot:
NPC 1:
- NPC 1:n numerot:
- 5
10
13
20
22
32
37
48
49
50
51
52
55
66
69
71
74
76
79
95
***
2
11
15
27
29
32
42
43
47
50
NPC 2:
- NPC 2:n numerot:
- 12
13
19
20
22
31
34
38
41
51
58
61
62
71
72
74
76
84
97
100
***
12
18
24
26
31
34
36
48
49
50
Mukana olevat kilpailijat valtioineen + aluejako:
Muumi Ankka: Antiokia (1, 2, 3, 4, 5)
Don Barks: Assyria (6, 7, 8, 9, 10)
Oku Ankka: Babylonia (11, 12, 13, 14, 15)
Kalamies: Bysantti (16, 17, 18, 19, 20)
Ankkafani 10: Itävalta-Unkari (21, 22, 23, 24, 25)
Yuk7on: Jugoslavia (26, 27, 28, 29, 30)
A.N.K.K.A: Kastilia (31, 32, 33, 34, 35)
Touhula: Länsi-Rooma (36, 37, 38, 39, 40)
CottonJoel: Makedonia (41, 42, 43, 44, 45)
Tuoppi: Neuvostoliitto (46, 47, 48, 49, 50)
Sienilapsi: Novgorod (51, 52, 53, 54, 55)
NPC 1: Persia (56N, 57N, 58N, 59N, 60N)
Jonttu-Ankka: Preussi (61, 62, 63, 64, 65)
NPC 2: Qin (66N, 67N, 68N, 69N, 70N)
Jokaisen kilpailijan pelaamassa valtiossa on viisi aluetta siis. Ne on numeroitu aakkosjärjestyksen mukaan. Yhteensä alueita on 70 kappaletta, joista 60 on normaaleja alueita ja 10 arvokkaampia N-alueita.
Nyt on sitten aika tehdä ensimmäiset hyökkäykset. Jokainen kilpailija voi lähettää alueiltaan yhteensä kolme hyökkäystä. Hyökkäysten on noudatettava seuraavia sääntöjä:
Hyökkäyssäännöt kirjoitti:1) Et voi hyökätä alueelle, jolle joku muu on jo ehtinyt hyökätä samalla kierroksella. Kannattaa siis olla tarkkana.
2) Et voi hyökätä alueelle, jota ei ole olemassa. Tämän kanssa on aiemmilla valloituskausilla ollut paljon huolimattomuutta, joka on johtanut virhesiirtoihin. Jos siis nyt hyökkäisit alueelle Neuvostoliitto 51, se olisi virhesiirto, koska vaikka Neuvostoliitto on pelissä ja samoin alue 51, ei kyseinen alue ole Neuvostoliiton omistuksessa, joten tällöin aluetta Neuvostoliitto 51 ei ole.
3) Jokaisen yhden kierroksen hyökkäyksen täytyy kohdistua eri kilpailijan alueelle. Et siis voi hyökätä kahdelle tai kolmelle saman kilpailijan alueelle kerralla.
4) Yhden kilpailijan alueille voi kohdistua korkeintaan viisi hyökkäystä per kierros. Jos siis jonkun kimppuun on käynyt jo viisi eri kilpailijaa, kuudes ei enää hänen alueilleen voi hyökätä, vaikka vapaita alueita olisikin jäljellä.
5) Kaikki yhden kierroksen hyökkäykset on tehtävä kerralla samassa viestissä. Myös hyökkäyksissä käytettävät parannukset (hyökkäysboosti ja aikamanipulaatio) on käytettävä tässä yhteydessä.
6) Tehtyjä hyökkäyksiä ei voi jälkikäteen muuttaa, ellei käy ilmi, että ne ovat jollain tapaa sääntöjenvastaisia. Tällöinkin vain kielletyt hyökkäykset on sallittua muuttaa, ei muita.
HUOM: Molemmat NPC:t lasketaan erillisiksi kilpailijoiksi, joihin pätevät kaikki nämä samat säännöt.
Parannuksia ei näissä ensimmäisissä hyökkäyksissä voi vielä käyttää, sillä parannuspisteitä alkaa kertyä vasta huomenna ensimmäisellä varsinaisella kierroksella.
Hyökkäysten on selvästi tuotava ilmi, miltä alueelta hyökkäys lähtee ja minne se kohdistuu. Nimet on olennaista saada oikein, jotta hyökkäykset kelpuutetaan, joten sitä kuuluisaa tarkkuutta peliin, joka kaudelta löytyy tapauksia, joissa hyökkäyksiä on jouduttu hylkäämään virheiden takia.
Esimerkkihyökkäykset:
Karthago 87 --> Akkad 91
Karthago 88 --> Daakia 96
Karthago 90 --> Aragonia 84
Muistakaa myös, että vaikka NPC-valtioiden N-alueet ovatkin muita alueita arvokkaampia, NPC-valtioihin hyökkääminen on riski: jos häviät NPC:lle suuremmalla kuin yhden perussysteemin numeron erolla, menetät hyökkäävän alueesi kyseiselle NPC:lle.
Joten nyt sitten näiden sääntöjen puitteissa on aika tehdä ensimmäiset hyökkäykset tässä imperiumien sodassa. Kaikenlainen kilpailijoiden välinen kommunikointi topicissa ja sen ulkopuolella on tuttuun tapaan sallittua.
Ensimmäisten hyökkäysten deadline on huomenna klo 15:00.
Vs: Pistepotti CCXX - Imperiumien sota
Assyria 6 —> Antiokia 1
Assyria 7 —> Kastilia 31
Assyria 8 —> Persia 60N
Assyria 7 —> Kastilia 31
Assyria 8 —> Persia 60N
Don Barks
Vs: Pistepotti CCXX - Imperiumien sota
Jugoslavia 26 --> Preussi 61
Jugoslavia 27 --> Novgorod 51
Jugoslavia 28 --> Babylonia 11
Jugoslavia 27 --> Novgorod 51
Jugoslavia 28 --> Babylonia 11
Yuk7on
Vs: Pistepotti CCXX - Imperiumien sota
Länsi-Rooma 36 --> Itävalta-Unkari 23
Länsi-Rooma 37 --> Qin 70N
Länsi-Rooma 38 --> Makedonia 43
Länsi-Rooma 37 --> Qin 70N
Länsi-Rooma 38 --> Makedonia 43
Touhula
Vs: Pistepotti CCXX - Imperiumien sota
Bysantti 16 -->Jugoslavia 28
Bysantti 17--> Länsi-Rooma 27
Bysantti 18--> Assyria 7
Bysantti 17--> Länsi-Rooma 27
Bysantti 18--> Assyria 7
Kalamies
Vs: Pistepotti CCXX - Imperiumien sota
Antiokia 2 --> Assyria 10
Antiokia 3 --> Neuvostoliitto 50
Antiokia 4 --> Länsi-Rooma 39
Antiokia 3 --> Neuvostoliitto 50
Antiokia 4 --> Länsi-Rooma 39
Muumi Ankka
Vs: Pistepotti CCXX - Imperiumien sota
Neuvostoliitto 46 —> Itävalta-Unkari 24
Neuvostoliitto 47 —> Bysantti 19
Neuvostoliitto 48 —> Assyria 8
Neuvostoliitto 47 —> Bysantti 19
Neuvostoliitto 48 —> Assyria 8
Tuoppi
Similar topics
» Pistepotti CXC - Planeettojen sota
» Pistepotti CCXL - Fiktiivinen sota
» Pistepotti CCXC - Sota, joka päättää kaikki sodat
» Pistepotti CLXXXII - Pistepotti Winter Olympics 2018
» Pistepotti CCLXXVIII - Pistepotti Winter Olympics 2022
» Pistepotti CCXL - Fiktiivinen sota
» Pistepotti CCXC - Sota, joka päättää kaikki sodat
» Pistepotti CLXXXII - Pistepotti Winter Olympics 2018
» Pistepotti CCLXXVIII - Pistepotti Winter Olympics 2022
Sivu 1 / 6
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
|
|