Pistepotti
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Pistepotti CXC - Planeettojen sota

+12
Don Barks
Yuk7on
Ton Roza
Oku Ankka
Touhula
Ankkafani 10
A.N.K.K.A
Arska
Tuoppi
Xatalos
Sienilapsi
Aku Vankkis
16 posters

Sivu 1 / 11 1, 2, 3 ... 9, 10, 11  Seuraava

Siirry alas

Pistepotti CXC - Planeettojen sota Empty Pistepotti CXC - Planeettojen sota

Viesti kirjoittaja Aku Vankkis To 10 Toukokuu 2018, 18:25

Pistepotti CXC - Planeettojen sota

Perusasiat

Pistepotin yhdeksästoista kausikymmenys on tulossa päätökseensä ja vuorossa on sen päättävä juhlakausi eli sadasyhdeksäskymmenes kausi.

Viime aikoina on saatu paljon jatko-osia kauan unohduksissa olleille kausille ja samalla meiningillä jatketaan edelleen ja nyt vuorossa on jotain, mikä varmasti on monen mieleen, sillä kyseessä on yhden kaikkien aikojen suosituimmista kausisarjoista neljäs osa.

Ensin oli Eurooppa, sitten koko maailma. Sen jälkeen tyydyimme vaatimattomasti pelkkään Suomeen, mutta nyt nostetaan tasoa ja mennään lievästi sanottuna korkealentoisiin juttuihin, nimittäin omaan aurinkokuntaamme.

Kyllä, tämä on planeetanvalloitusta, siis Pistepottia strategisimmillaan. Näillä kausilla on muodostettu ja murskattu monia liittoja ja nähty niin imperiumien nousuja kuin myös tuhoja.

Kautta varten arvataan sekä perussysteemin numerot (20 numeroa väliltä 1-100) että myös sivupistepotin numerot (10 numeroa väliltä 1-50). Kausi kestää tavanomaiset kymmenen kierrosta.

Tiedossa on erittäin pitkä ohjeviesti, mutta perusidea on isolle osalle teistä jo ennestään tuttu, joten älkää siis huoliko siitä.

Alueet ja kauden perusidea

Kuten aiemmillakin valloituskausilla, jokainen kilpailija valitsee itselleen aluksi yhden valtakunnan - tässä tapauksessa planeetan / muun mukana olevan aurinkokunnassamme sijaitsevan kappaleen - josta lähtee luomaan mahdollisimman suurta imperiumia.

Jokainen valtakunta todellisesta koostaan riippumatta koostuu viidestä alueesta, jotka on numeroitu. Ideana on, että kilpailijat lähettävät omilta alueiltaan hyökkäyksiä muiden kilpailijoiden alueille ja kyseisellä alueella käydään tällöin taistelu.

Mikäli hyökkääjä voittaa, kyseinen alue liitetään hänen imperiumiinsa. Mikäli puolustaja voittaa, mitään ei tapahdu.

Alueet on nimetty siten, että ensin on sen omistavan valtakunnan nimi ja sitten alueen numero, esim. Mars 23. Mikäli toinen valtakunta, esim. Venus valloittaa tämän kyseisen alueen, sen uudeksi nimeksi tulee Venus 23 eli numero pysyy samana mutta nimi alussa vaihtuu.

Mikäli kilpailijalta jossain vaiheessa kautta loppuvat alueet kokonaan, hän putoaa pelistä.

Hyökkäykset

Kukin kilpailija voi yhdellä kierroksella lähettää kolme hyökkäystä - paitsi siinä tapauksessa, että hänellä on vähemmän kuin kolme aluetta jäljellä. Tällöin hyökkäyksiä voi tehdä korkeintaan omistettujen alueiden määrän verran, sillä jokaisen hyökkäyksen on lähdettävä eri alueelta ja yhdeltä alueelta voi lähteä kerrallaan vain yksi hyökkäys.

Hyökkäyksiä koskevat seuraavat säännöt:

* Et voi hyökätä alueelle, jolle joku muu on jo ehtinyt hyökätä samalla kierroksella.
* Jokaisen yhden kierroksen hyökkäyksen on kohdistuttava eri valtakuntaan. Et siis voi hyökätä saman kilpailijan kolmelle eri alueelle kerralla, vaan sinun on hyökättävä kolmen eri kilpailijan alueille.
* Yhteen valtakuntaan voi samalla kierroksella kohdistua korkeintaan viisi hyökkäystä. Jos siis joku kilpailija on jo saanut hyökkäyksen viidelle eri alueelleen, et voi hyökätä hänen alueilleen lainkaan, vaikka niitä olisi vielä jäljellä vailla hyökkäystä.
* Kaikki yhden kierroksen hyökkäykset on tehtävä kerralla samassa viestissä. Lisäksi jo tehtyjä hyökkäyksiä ei ole sallittua muuttaa, paitsi jos ne ovat sääntöjenvastaisia ja silloinkin vain kielletyt kohdat on sallittua muuttaa.

Jotta tulosviestien tekemiseen ei menisi puolta vuotta, on hyökkäykset toivottavaa laittaa seuraavassa muodossa (jossa ne tulosviesteissä esitetään):

Hyökkäävä alue --> Kohdealue
Hyökkäävä alue --> Kohdealue
Hyökkäävä alue --> Kohdealue

Tässä kohtaa on myös oltava tarkkana, sillä hyökkäyksissä tulee näkyä selvästi, miltä alueelta hyökkäys lähtee ja mihin se kohdistuu, virheisiin ei ole varaa sillä vähänkään virheellisiä hyökkäyksiä ei kelpuuteta.

Jos siis esimerkiksi Venus hyökkää alueeltaan 40 Merkuriuksen alueelle 11, on hyökkäyksen silloin oltava muotoa:

Venus 40 --> Merkurius 11

Pelkkä numero ei riitä, vaan sekä omien hyökkäävien alueiden että kohdealueiden valtakuntien nimet on oltava mukana, koska ne kuuluvat osana alueiden nimiin. Esimerkiksi mikään seuraavista variaatioista ei ole hyväksyttävä:

40 --> 11
40 ---> Merkurius 11
Venus 40 --> 11
Merkurius 11 (ilman hyökkäysaluetta)

Hyökkäykset toimivat kaikessa yksinkertaisuudessaan siten, että perussysteemin tulos ratkaisee. Jos hyökkääjä saa paremman tuloksen, alueen valloitus onnistuu. Jos puolustaja saa paremman tuloksen, valloitus ei onnistu. Jos tulokset ovat samat, verrataan sivupistepotin tulosta ja paremman saanut voittaa. Jos sivupistepotin tuloksetkin ovat samat, tulee absoluuttinen tasapeli ja silloin puolustaja voittaa aina.

Parannuspisteet

Aiemmilta valloituskausilta poiketen tällä kaudella mukana ovat niin sanotut parannuspisteet, joita kerätään sivupistepotin tuloksilla (1 piste per oikea numero).

Nämä pisteet on tarkoitettu käytettäviksi, sillä niillä voi ostaa parannuksia, joita on kolme erilaista:

1) Hyökkäysboosti: Parantaa perussysteemin tulostasi yhdellä numerolla yhden alueesi hyökkäyksen kannalta. Ostaessasi sinun on ilmoitettava, mille alueelle käytät boostin. Voit ostaa vain yhden boostin per kierros. Hinta: 1 parannuspiste.

2) Aikamanipulaatio: Pystyt leikkimään ajalla ja lähettämään yhdeltä alueeltasi hyökkäyksen kahdelle eri alueelle yhtä aikaa, vaikka normaalisti se ei ole mahdollista. Ostaessasi sinun on ilmoitettava, mille alueelle käytät aikamanipulaation ja sitten voit kyseiseltä alueelta lähettää kaksi hyökkäystä. Tämä mahdollistaa neljän hyökkäyksen lähettämisen yhdellä kierroksella. Hinta: 2 parannuspistettä.

3) Alueen varustaminen: Parantaa yhden valitsemasi alueesi puolustusta niin, että kun joku hyökkää sinne, sinun perussysteemin tuloksesi nousee yhdellä numerolla kyseisen taistelun kannalta. Toisin kuin kaksi ylempää, tämä varustus on pysyvä eli kun alue on kerran varustettu, se pysyy varustettuna. Varustetun alueen numeron perään tulee tähti (*) eli esim. Mars 23 on varustettuna Mars 23*.

Varustukset säilyvät myös, mikäli joku onnistuu valloittamaan varustetun alueen. Kaiken lisäksi varustuksia on mahdollista tehdä lisää, korkeintaan kolme kappaletta, jolloin esimerkkialue olisi nimeltään Mars 23*** ja jonkun sinne hyökätessä alueen omistajan tulos nousisi peräti kolmella numerolla sen taistelun kannalta. Jokainen varustus maksaa 3 parannuspistettä.

Alueiden varustaminen on näistä parannuksista tärkein, sillä sillä on merkittävä vaikutus kauden lopputuloksiin (lisää alla).

Imperiumipisteet ja kauden päättyminen

Kausi ratkeaa tällä kertaa imperiumipisteillä. Kymmenen kierroksen jälkeen kilpailija, jolla sillä hetkellä on eniten imperiumipisteitä, voittaa kauden.

Yhdestä omistetusta tavallisesta alueesta saa yhden imperiumipisteen. Mikäli alueella on varustuksia, jokaisesta varustuksesta saa yhden ylimääräisen pisteen eli yhdestä alueesta voi saada jopa neljä imperiumipistettä, mikäli se on täysin varustettu (eli kolme tähteä).

Toisin sanoen varustettujen alueiden valloittaminen on kaikista tuottoisinta puuhaa, mutta samalla myös haastavampaa, sillä varsinkin kahdesti ja kolmesti varustettujen alueiden valloittaminen vaatii hyökkääjältä jo selvästi puolustajaa parempaa tulosta, jotta hyökkäys onnistuisi.

Lisäksi kymmenen kierroksen jälkeen määrällisesti eniten alueita (ei väliä ovatko varustettuja vai eivät) kerännyt kilpailija saa 3 ylimääräistä imperiumipistettä.

Yhteenveto

Joten nyt kun sitten ilmoittaudut mukaan kaudelle, laita ilmoittautumisviestiisi ensimmäiset 20 numeroasi väliltä 1-100 ja ensimmäiset 10 numeroasi väliltä 1-50, molemmat luonnollisesti numerojärjestyksessä. Lisäksi sinun tulee valita alla näkyvästä listasta itsellesi valtakunta, jolla pelaat. Kaikki valtakunnat ovat tasavertaisia keskenään.

Mikäli vähintään 12 kilpailijaa on ilmoittautunut mukaan (enemmänkin, jooko, tämä on sentään juhlakausi ja paljon mielenkiintoisempaa jos on enemmän väkeä) kausi alkaa perinteisellä kierroksella 0 maanantaina 14. toukokuuta, jolloin tehdään ensimmäiset siirrot.

Älkää missatko tätä.

**

Lista pelattavista valtakunnista:

Valtakunnat:
Aku Vankkis
Aku Vankkis
Admin


http://pistepotti.foorumini.com

Takaisin alkuun Siirry alas

Pistepotti CXC - Planeettojen sota Empty Vs: Pistepotti CXC - Planeettojen sota

Viesti kirjoittaja Sienilapsi To 10 Toukokuu 2018, 18:36

!!!

Perus:

3
6
11
12
20
24
28
32
35
43
47
55
59
68
73
78
84
89
92
94

Sivu:

6
8
15
19
23
26
34
36
41
45

Quaoar kuulostaa nii eksoottiselta et taidanpa valloittaa aurinkokunnan sillä pelaten.
Sienilapsi
Sienilapsi


Takaisin alkuun Siirry alas

Pistepotti CXC - Planeettojen sota Empty Vs: Pistepotti CXC - Planeettojen sota

Viesti kirjoittaja Xatalos To 10 Toukokuu 2018, 18:40

31-50
21-30
Makemake

Tämä kuulostaa kyllä kiinnostavimmalta kausi-idealta tähän mennessä. Mites muuten kommunikaatio - onko julkinen ja/tai yksityinen kommunikaatio sallittua?

Xatalos


Takaisin alkuun Siirry alas

Pistepotti CXC - Planeettojen sota Empty Vs: Pistepotti CXC - Planeettojen sota

Viesti kirjoittaja Xatalos To 10 Toukokuu 2018, 18:43

Tulee vähän mieleen Risk-lautapeli... Mikä on kyllä yksi suosikkipeleistäni.

http://arizona.todaysmama.com/files/2010/03/Risk.jpg

Xatalos


Takaisin alkuun Siirry alas

Pistepotti CXC - Planeettojen sota Empty Vs: Pistepotti CXC - Planeettojen sota

Viesti kirjoittaja Aku Vankkis To 10 Toukokuu 2018, 18:49

Kaikenlainen kommunikointi on sallittua, niin topicissa kuin sen ulkopuolellakin. Aiemmilla valloituskausilla tätä mahdollisuutta ei ole ollut, mutta nyt meillä tosiaan on ne yksityisviestit olemassa...
Aku Vankkis
Aku Vankkis
Admin


http://pistepotti.foorumini.com

Takaisin alkuun Siirry alas

Pistepotti CXC - Planeettojen sota Empty Vs: Pistepotti CXC - Planeettojen sota

Viesti kirjoittaja Xatalos To 10 Toukokuu 2018, 18:58

OK Razz

Xatalos


Takaisin alkuun Siirry alas

Pistepotti CXC - Planeettojen sota Empty Vs: Pistepotti CXC - Planeettojen sota

Viesti kirjoittaja Tuoppi To 10 Toukokuu 2018, 19:04

Aijai tätä on odotettu

11-15, 22-26, 44-48, 61-64 ja 82

3
8
14
16
17
24
28
33
36
45

Pluto
Tuoppi
Tuoppi


Takaisin alkuun Siirry alas

Pistepotti CXC - Planeettojen sota Empty Vs: Pistepotti CXC - Planeettojen sota

Viesti kirjoittaja Arska To 10 Toukokuu 2018, 23:16

20-39
5, 10, 15, 20, 25, 30, 35, 40, 45, 50
Merkuriuksesta ponnistetaan
Arska
Arska


Takaisin alkuun Siirry alas

Pistepotti CXC - Planeettojen sota Empty Vs: Pistepotti CXC - Planeettojen sota

Viesti kirjoittaja Xatalos Pe 11 Toukokuu 2018, 11:43

Liittykääpä väki mukaan peliin!

Xatalos


Takaisin alkuun Siirry alas

Pistepotti CXC - Planeettojen sota Empty Vs: Pistepotti CXC - Planeettojen sota

Viesti kirjoittaja A.N.K.K.A Pe 11 Toukokuu 2018, 16:40

60-79
11-20
Jupiter
A.N.K.K.A
A.N.K.K.A


http://www.akuankka.fi/keskustelu/44134/valtiopeli-15

Takaisin alkuun Siirry alas

Pistepotti CXC - Planeettojen sota Empty Vs: Pistepotti CXC - Planeettojen sota

Viesti kirjoittaja Xatalos Pe 11 Toukokuu 2018, 22:50

Vaikuttaako varustaminen muuten alueen puolustukseen samalla kierroksella kuin se "asennetaan" vai vasta sitä seuraavalla kierroksella?

Xatalos


Takaisin alkuun Siirry alas

Pistepotti CXC - Planeettojen sota Empty Vs: Pistepotti CXC - Planeettojen sota

Viesti kirjoittaja Ankkafani 10 La 12 Toukokuu 2018, 07:35

1-20
1-10
Venus

Ankkafani 10


Takaisin alkuun Siirry alas

Pistepotti CXC - Planeettojen sota Empty Vs: Pistepotti CXC - Planeettojen sota

Viesti kirjoittaja Touhula La 12 Toukokuu 2018, 11:14

Xatalos kirjoitti:Vaikuttaako varustaminen muuten alueen puolustukseen samalla kierroksella kuin se "asennetaan" vai vasta sitä seuraavalla kierroksella?
Siirrothan tehdään pääsääntöisesti kierrosten välissä. Seuraavan päivän kierroksella käytössä. Toki tässä on se, että jos joku on jo ehtinyt ilmoittaa hyökkäävänsä toisen varustamattomalle alueelle, ja tämä hyökkäyksen kohde ilmoittaa, että hän varustaakin ko. alueen seuraavaa kierrosta varten (jolloin hyökkääjä ei ehkä enää olisikaan halukas hyökkäämään alueelle, koska se on varustettu). Sääntöjen mukaanhan jo ilmoitettuja hyökkäyksiä ei saa muuttaa.

3
6
12
18
22
26
30
35
42
48
53
56
60
67
71
74
76
88
91
93

40-49

Mars
Touhula
Touhula


Takaisin alkuun Siirry alas

Pistepotti CXC - Planeettojen sota Empty Vs: Pistepotti CXC - Planeettojen sota

Viesti kirjoittaja Oku Ankka La 12 Toukokuu 2018, 13:17

Perus:
1
2
10
18
32
36
39
55
63
67
70
73
75
80
83
84
85
87
95
100

Sivu:
5
6
9
18
25
26
30
31
45
50

Neptunus
Oku Ankka
Oku Ankka


Takaisin alkuun Siirry alas

Pistepotti CXC - Planeettojen sota Empty Vs: Pistepotti CXC - Planeettojen sota

Viesti kirjoittaja Xatalos La 12 Toukokuu 2018, 13:27

Touhula: niin siis on sallittua se, että varustautuu vasta sen jälkeen, kun hyökkäys on jo ilmoitettu ja siten ”torjuu” hyökkäystä?

Xatalos


Takaisin alkuun Siirry alas

Pistepotti CXC - Planeettojen sota Empty Vs: Pistepotti CXC - Planeettojen sota

Viesti kirjoittaja Aku Vankkis La 12 Toukokuu 2018, 13:58

Xatalos kirjoitti:Touhula: niin siis on sallittua se, että varustautuu vasta sen jälkeen, kun hyökkäys on jo ilmoitettu ja siten ”torjuu” hyökkäystä?

Tämä on muuten itse asiassa aika hyvä kysymys, josta ei ohjeissa mainittu mitään.

Mitä mieltä te olette, pitäisikö tämän olla sallittua vai ei? Eli pitäisikö varustamisen olla sallittua vaikka kyseiselle alueelle olisi jo lähetetty hyökkäys?
Aku Vankkis
Aku Vankkis
Admin


http://pistepotti.foorumini.com

Takaisin alkuun Siirry alas

Pistepotti CXC - Planeettojen sota Empty Vs: Pistepotti CXC - Planeettojen sota

Viesti kirjoittaja Xatalos La 12 Toukokuu 2018, 14:13

En ainakaan itse näe ongelmaa. Voisi esimerkiksi olla vähän outo tilanne, jos olisi jäljellä enää yksi alue mutta runsaasti sivupisteitä, ja tulisi hyökkäys ennen kuin ehtisi varustaa, jolloin ei voisi enää käyttää pisteitään?

Xatalos


Takaisin alkuun Siirry alas

Pistepotti CXC - Planeettojen sota Empty Vs: Pistepotti CXC - Planeettojen sota

Viesti kirjoittaja Ton Roza Su 13 Toukokuu 2018, 10:19

Perus:
1
12
15
21
22
29
32
38
45
50
52
58
62
67
72
78
82
88
99
100
Sivu:
1
12
22
23
32
37
39
42
45
50

Ceres.
Ton Roza
Ton Roza


Takaisin alkuun Siirry alas

Pistepotti CXC - Planeettojen sota Empty Vs: Pistepotti CXC - Planeettojen sota

Viesti kirjoittaja Xatalos Su 13 Toukokuu 2018, 11:17

3 vielä puuttuu.. Liittykää loputkin vielä ennen huomista jos pystytte!

Xatalos


Takaisin alkuun Siirry alas

Pistepotti CXC - Planeettojen sota Empty Vs: Pistepotti CXC - Planeettojen sota

Viesti kirjoittaja Xatalos Su 13 Toukokuu 2018, 15:22

Voiko parannuksia muuten käyttää vain yhden per kierros vai useita?

Xatalos


Takaisin alkuun Siirry alas

Pistepotti CXC - Planeettojen sota Empty Vs: Pistepotti CXC - Planeettojen sota

Viesti kirjoittaja Sponsored content


Sponsored content


Takaisin alkuun Siirry alas

Sivu 1 / 11 1, 2, 3 ... 9, 10, 11  Seuraava

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa