Pistepotti CCC - Viimeinen tarina
+4
Don Barks
AySel
CottonJoel
Aku Vankkis
8 posters
Sivu 1 / 24
Sivu 1 / 24 • 1, 2, 3 ... 12 ... 24
Pistepotti CCC - Viimeinen tarina
Pistepotti CCC - Viimeinen tarina
Alkusanat
Pistepotti sai alkunsa akuankka.fi:n keskustelualueella 25. joulukuuta 2010. Tämä hyvin yksinkertaisesta perusideasta käynnistynyt foorumikisailu on siis ollut käynnissä yhtäjaksoisesti jo yli kaksitoista vuotta ja uskaltaisin väittää sen olevan oman lajinsa pitkäikäisin ainakin Suomessa.
Näiden reilun kahdentoista vuoden aikana voitosta on kamppailtu 299 kaudella ja kaiken kaikkiaan 48 eri kilpailijaa on julistettu voittajaksi vähintään kerran, 35 heistä useammin kuin kerran ja 9 heistä yli kymmenen kertaa.
Nyt on koittanut aika kilpailla vielä kerran, siitä kaikkien aikojen suurimmasta voitosta, joka jää historiaan. Vuorossa on Pistepotin KOLMASSADAS ja VIIMEINEN kausi, sillä aivan kaikkien parhaimpienkin asioiden on tultava päätökseensä joskus ja näiden kahdentoista vuoden jälkeen on Pistepotin aika väistyä valokeilasta. Aika on auttamatta ajanut perinteisten foorumien ohitse ja Pistepotti on jo vuosien ajan pysynyt hengissä vain pienen aktiivisen porukan ansiosta, joten nyt on tullut aika sen viimeiselle tarinalle, nyt kun kisailu on vielä elävien kirjoissa eikä tyystin kuihtunut.
Mutta Pistepotin tyyliin ei kuulu vain päättyä. Siihen kuuluu päättyä tyylikkäästi, eeppisesti ja ennen kaikkea kolossaalisesti. Siksipä toivotankin kaikki tervetulleeksi tälle järisyttävän kokoiselle matkalle, joka vie meidät halki Pistepotin historian parhaiden palojen ja huipentuu kaikkien aikojen finaaliin.
Kauden rakenne
Unohtakaamme se, että kauden 200 piti olla kaikkien aikojen suurin kausi, josta olisi vaikea mennä enää suuremmaksi, koska mikään sitä pienempi ei olisi Pistepotin arvolle sopiva päätös.
Viimeisellä kaudella on pituutta 60 kierrosta ja se jakautuu 11 osaan, joita tällä kaudella kutsutaan luvuiksi, kuten kirjoissa, onhan tämä sentään Pistepotin viimeinen tarina.
Kauden aikana on tarkoitus olla viisi taukopäivää, jotka on alustavasti sijoiteltu seuraaviin kohtiin:
1) Kierrosten 11 ja 12 välissä
2) Kierrosten 27 ja 28 välissä
3) Kierrosten 40 ja 41 välissä
4) Kierrosten 51 ja 52 välissä
5) Kierrosten 59 ja 60 välissä
Viimeistä lukuun ottamatta taukopäivät ovat joustavia ja niitä voidaan tarpeen vaatiessa myös siirrellä, mutta niiden määrä tulee pysymään samana.
Kun taukopäivät otetaan huomioon kausi tulee siis kestämään hieman yli kaksi kuukautta ja kaikkien aikojen viimeinen kierros tullaan käymään 1. toukokuuta 2023.
Pisteytys
Viimeisellä kaudella noudatetaan pisteytyssysteemiä, jossa viimeistä lukuun ottamatta jokainen kierros on periaatteessa samanarvoinen. Tämä tarkoittaa sitä, että jokaisesta kierroksesta jaetaan samat pisteet, jotka näkyvät alla:
1. 10p
2. 8p
3. 6p
4. 5p
5. 4p
6. 3p
7. 2p
Jokaisen luvun jälkeen kilpailijat palkitaan pisteillä sen mukaan, kuinka hyvin he sijoittuivat kyseisessä luvussa. Se, montako pistettä millekin sijalle jaetaan riippuu siitä montako kierrosta kyseisellä luvulla oli pituutta. Jos luvun pituus on viisi kierrosta, tällöin jokainen yllä näkyvistä pistemääristä kerrotaan viidellä, jolloin luvun voittaja saa 50 pistettä, toiseksi tullut 40, jne.
Kullakin luvulla on oma tapansa jakaa pisteitä tai määritellä muuten paremmuus, mutta näillä pisteillä ei ole kokonaispisteiden kannalta väliä. Vaikka joku siis voittaisi luvun saamalla 150 pistettä ja toiseksi tullut saisi vain 60 pistettä, jaettavat kokonaispisteet ovat silti kaikille [luvun kierrosten määrä x yhden kierroksen peruspisteet].
Ultranumero
Mutta pisteitä voi toki tienata myös muulla tavoin kuin pelkästään kunkin luvun lopputuloksista. Tätä varten esittelemme ultranumeron.
Kauden jokaisella kierroksella arvotaan yksi ultranumero väliltä 1 - 1 000 000 (yhdestä miljoonaan) ja se kilpailija, joka on arvannut lähimmäksi päivän ultranumeroa tienaa itselleen pisteitä riippuen siitä kuinka lähelle oikeaa numeroa hän osui:
* Yli 200 000 numeroa eroa: 1p
* 150 001 - 200 000 numeroa eroa: 2p
* 100 001 - 150 000 numeroa eroa: 3p
* 50 001 - 100 000 numeroa eroa: 4p
* 10 001 - 50 000 numeroa eroa: 5p
* 1001 - 10 000 numeroa eroa: 7p
* 101 - 1000 numeroa eroa: 10p
* 11 - 100 numeroa eroa: 15p
* 1 - 10 numeroa eroa: 20p
* Täydellinen arvaus: 30p
Ultranumeroista tienatut pisteet lisätään kokonaispisteisiin aina kunkin luvun päättyessä, samaan aikaan kuin luvun lopputuloksista jaettavat pisteet.
Ultranumero on vaihdettava aina kun uusi luku alkaa. Uuden ultranumeron täytyy olla aina vähintään 100 000 numeroa pienempi tai suurempi kuin vanha ultranumero.
Numerot ja ilmoittautuminen
Kauden massiivisen koon johdosta lienee selvää, ettei kaudelle ilmoittautuminen ole mikään kahden minuutin juttu, vaan vaatii hieman enemmän aikaa ja vaivaa, vähän kuin kausilla 100 ja 200, sillä kaudella käytetään useita eri numerosysteemejä.
Kaikista helpoiten löydät kaikki tarvittavat numerosysteemit alla olevasta yhteenvedosta, johon on tarkasti listattu kaikki mitä ilmoittautumisviestistä tulee löytyä.
Tätä kaikkien aikojen viimeistä ilmoittautumista varten on siis syytä varata hieman tavanomaista enemmän aikaa. Ilmoittautumisen jättäminen aivan viime hetkille ei ole suositeltavaa, jotta kausi varmasti pääsee alkamaan suunnitellussa aikataulussa.
**
Alla on selostettu yksityiskohtaisesti jokaisen luvun sisältö. Vaikka pituutta tällä selonteolla onkin enemmän kuin millään ohjeistuksella Pistepotin historiassa, on siihen suositeltavaa tutustua jossain vaiheessa ainakin pintapuolisesti. Jokaisen luvun tarkemmat ohjeet tullaan kyllä kertaamaan aina ennen luvun alkua, mutta etukäteistiedosta ei koskaan ole haittaa.
Yhteenvedosta löytyy kuitenkin se olennainen tiivistelmä kaikesta mitä ilmoittautumiseen vaaditaan.
Yhteenveto
Joten nyt sitten ilmoittautuessasi mukaan Pistepotin viimeiseen tarinaan, ilmoittautumisviestistäsi tulisi löytyä seuraavat numerot:
1) Perussysteemin numerot eli 20 numeroa väliltä 1-100
2) Sivupistepotin numerot eli 10 numeroa väliltä 1-50
3) 3 x 7 numeroa väliltä 1-50 niin, ettei yksikään numero esiinny näissä sarjoissa useammin kuin kerran, toisin sanoen siis 21 eri numeroa mutta kolmessa sarjassa
4) 1 lottonumero väliltä 1-200
5) 30 numeroa väliltä 1-100
6) 3000 numeroa väliltä 1-6000 kymmenessä 300 peräkkäisen numeron sarjassa
7) 10 kirjainta väliltä A-Ö
8) 1 ultranumero väliltä 1 - 1 000 000 (yhdestä miljoonaan)
Luonnollisesti kaikki numerosarjat numerojärjestyksessä ja kirjaimet aakkosjärjestyksessä. Pyri myös pitämään eri numerosarjat selvästi erillään toisistaan, jotteivät ne sekoitu toisiinsa.
Suosittelen välttämään ilmoittautumisen jättämistä aivan viime hetkille, jotta kausi varmasti pääsee alkamaan ajallaan. Pyrin tarkistamaan ilmoittautuneiden numeroita pitkin viikkoa ja ilmoittamaan, mikäli niistä löytyy joitakin virheitä, joten muistakaa myös käydä välillä tsekkaamassa tämä ketju siltä varalta, että numeronne vaativat joitain korjauksia.
Pistepotin viimeinen kausi alkaa aikataulun mukaisesti sunnuntaina 26. helmikuuta, joten luonnollisestikaan... älkää missatko tätä. Tämän jälkeen uutta mahdollisuutta ei enää tule.
Alkusanat
Pistepotti sai alkunsa akuankka.fi:n keskustelualueella 25. joulukuuta 2010. Tämä hyvin yksinkertaisesta perusideasta käynnistynyt foorumikisailu on siis ollut käynnissä yhtäjaksoisesti jo yli kaksitoista vuotta ja uskaltaisin väittää sen olevan oman lajinsa pitkäikäisin ainakin Suomessa.
Näiden reilun kahdentoista vuoden aikana voitosta on kamppailtu 299 kaudella ja kaiken kaikkiaan 48 eri kilpailijaa on julistettu voittajaksi vähintään kerran, 35 heistä useammin kuin kerran ja 9 heistä yli kymmenen kertaa.
Nyt on koittanut aika kilpailla vielä kerran, siitä kaikkien aikojen suurimmasta voitosta, joka jää historiaan. Vuorossa on Pistepotin KOLMASSADAS ja VIIMEINEN kausi, sillä aivan kaikkien parhaimpienkin asioiden on tultava päätökseensä joskus ja näiden kahdentoista vuoden jälkeen on Pistepotin aika väistyä valokeilasta. Aika on auttamatta ajanut perinteisten foorumien ohitse ja Pistepotti on jo vuosien ajan pysynyt hengissä vain pienen aktiivisen porukan ansiosta, joten nyt on tullut aika sen viimeiselle tarinalle, nyt kun kisailu on vielä elävien kirjoissa eikä tyystin kuihtunut.
Mutta Pistepotin tyyliin ei kuulu vain päättyä. Siihen kuuluu päättyä tyylikkäästi, eeppisesti ja ennen kaikkea kolossaalisesti. Siksipä toivotankin kaikki tervetulleeksi tälle järisyttävän kokoiselle matkalle, joka vie meidät halki Pistepotin historian parhaiden palojen ja huipentuu kaikkien aikojen finaaliin.
Kauden rakenne
Unohtakaamme se, että kauden 200 piti olla kaikkien aikojen suurin kausi, josta olisi vaikea mennä enää suuremmaksi, koska mikään sitä pienempi ei olisi Pistepotin arvolle sopiva päätös.
Viimeisellä kaudella on pituutta 60 kierrosta ja se jakautuu 11 osaan, joita tällä kaudella kutsutaan luvuiksi, kuten kirjoissa, onhan tämä sentään Pistepotin viimeinen tarina.
Kauden aikana on tarkoitus olla viisi taukopäivää, jotka on alustavasti sijoiteltu seuraaviin kohtiin:
1) Kierrosten 11 ja 12 välissä
2) Kierrosten 27 ja 28 välissä
3) Kierrosten 40 ja 41 välissä
4) Kierrosten 51 ja 52 välissä
5) Kierrosten 59 ja 60 välissä
Viimeistä lukuun ottamatta taukopäivät ovat joustavia ja niitä voidaan tarpeen vaatiessa myös siirrellä, mutta niiden määrä tulee pysymään samana.
Kun taukopäivät otetaan huomioon kausi tulee siis kestämään hieman yli kaksi kuukautta ja kaikkien aikojen viimeinen kierros tullaan käymään 1. toukokuuta 2023.
Pisteytys
Viimeisellä kaudella noudatetaan pisteytyssysteemiä, jossa viimeistä lukuun ottamatta jokainen kierros on periaatteessa samanarvoinen. Tämä tarkoittaa sitä, että jokaisesta kierroksesta jaetaan samat pisteet, jotka näkyvät alla:
1. 10p
2. 8p
3. 6p
4. 5p
5. 4p
6. 3p
7. 2p
Jokaisen luvun jälkeen kilpailijat palkitaan pisteillä sen mukaan, kuinka hyvin he sijoittuivat kyseisessä luvussa. Se, montako pistettä millekin sijalle jaetaan riippuu siitä montako kierrosta kyseisellä luvulla oli pituutta. Jos luvun pituus on viisi kierrosta, tällöin jokainen yllä näkyvistä pistemääristä kerrotaan viidellä, jolloin luvun voittaja saa 50 pistettä, toiseksi tullut 40, jne.
Kullakin luvulla on oma tapansa jakaa pisteitä tai määritellä muuten paremmuus, mutta näillä pisteillä ei ole kokonaispisteiden kannalta väliä. Vaikka joku siis voittaisi luvun saamalla 150 pistettä ja toiseksi tullut saisi vain 60 pistettä, jaettavat kokonaispisteet ovat silti kaikille [luvun kierrosten määrä x yhden kierroksen peruspisteet].
Ultranumero
Mutta pisteitä voi toki tienata myös muulla tavoin kuin pelkästään kunkin luvun lopputuloksista. Tätä varten esittelemme ultranumeron.
Kauden jokaisella kierroksella arvotaan yksi ultranumero väliltä 1 - 1 000 000 (yhdestä miljoonaan) ja se kilpailija, joka on arvannut lähimmäksi päivän ultranumeroa tienaa itselleen pisteitä riippuen siitä kuinka lähelle oikeaa numeroa hän osui:
* Yli 200 000 numeroa eroa: 1p
* 150 001 - 200 000 numeroa eroa: 2p
* 100 001 - 150 000 numeroa eroa: 3p
* 50 001 - 100 000 numeroa eroa: 4p
* 10 001 - 50 000 numeroa eroa: 5p
* 1001 - 10 000 numeroa eroa: 7p
* 101 - 1000 numeroa eroa: 10p
* 11 - 100 numeroa eroa: 15p
* 1 - 10 numeroa eroa: 20p
* Täydellinen arvaus: 30p
Ultranumeroista tienatut pisteet lisätään kokonaispisteisiin aina kunkin luvun päättyessä, samaan aikaan kuin luvun lopputuloksista jaettavat pisteet.
Ultranumero on vaihdettava aina kun uusi luku alkaa. Uuden ultranumeron täytyy olla aina vähintään 100 000 numeroa pienempi tai suurempi kuin vanha ultranumero.
Numerot ja ilmoittautuminen
Kauden massiivisen koon johdosta lienee selvää, ettei kaudelle ilmoittautuminen ole mikään kahden minuutin juttu, vaan vaatii hieman enemmän aikaa ja vaivaa, vähän kuin kausilla 100 ja 200, sillä kaudella käytetään useita eri numerosysteemejä.
Kaikista helpoiten löydät kaikki tarvittavat numerosysteemit alla olevasta yhteenvedosta, johon on tarkasti listattu kaikki mitä ilmoittautumisviestistä tulee löytyä.
Tätä kaikkien aikojen viimeistä ilmoittautumista varten on siis syytä varata hieman tavanomaista enemmän aikaa. Ilmoittautumisen jättäminen aivan viime hetkille ei ole suositeltavaa, jotta kausi varmasti pääsee alkamaan suunnitellussa aikataulussa.
**
Alla on selostettu yksityiskohtaisesti jokaisen luvun sisältö. Vaikka pituutta tällä selonteolla onkin enemmän kuin millään ohjeistuksella Pistepotin historiassa, on siihen suositeltavaa tutustua jossain vaiheessa ainakin pintapuolisesti. Jokaisen luvun tarkemmat ohjeet tullaan kyllä kertaamaan aina ennen luvun alkua, mutta etukäteistiedosta ei koskaan ole haittaa.
Yhteenvedosta löytyy kuitenkin se olennainen tiivistelmä kaikesta mitä ilmoittautumiseen vaaditaan.
- Kaikkien lukujen tarkka sisältö:
- Ensimmäinen luku: Viimeiset erikoiset (kierrokset 1-5)
Kausi alkaa kerrassaan erikoisen spesiaaleissa merkeissä, kun kahdentoista vuoden takaa kaudelta 9 tutut klassiset spesiaalinumerot tekevät paluun. Ne ovat olleet yksi Pistepotin käytetyimmistä konsepteista ja niitä on hyödynnetty lukemattomilla eri kausilla, lukemattomilla eri tavoilla historian saatossa, mutta nyt mukana ovat ne aivan alkuperäiset viisi spesiaalinumeroa - joskin niitä on hieman muokattu sopimaan paremmin nykypäivään ja pienempään määrään kilpailijoita.
Luvussa käytetään perussysteemiä ja lähtökohtaisesti yhdestä oikeasta numerosta saa yhden pisteen, mutta spesiaalinumerot tietysti voivat muuttaa tilannetta suuntaan jos toiseen.
Joka kierroksella kaksi spesiaalinumeroa arvotaan mukaan kierrokselle. Jokaista spesiaalinumeroa edustaa yksi arvottu numero väliltä 1-100 ja mikäli kyseinen numero löytyy kilpailijan arvaamista numeroista, spesiaalinumero aktivoituu hänen kohdallaan.
Mukana ovat seuraavat spesiaalinumerot:
* Tuplausnumero: Tuplaa kilpailijan oikeista numeroista tienaamat kierrospisteet
* Puolitusnumero: Puolittaa kaikkien muiden kilpailijoiden, paitsi puolitusnumeron saaneiden oikeista numeroista tienaamat kierrospisteet
* Lisäysnumero: Antaa kilpailijalle 20% lisää kokonaispisteitä
* Eliminointinumero: Jättää kilpailijan kokonaan ilman pisteitä sillä kierroksella
* Siirtonumero: Varastaa yhden kierrospisteen jokaiselta kilpailijalta, joka ei ole saanut siirtonumeroa ja lisää ne aktivoijalle; tämä numero aktivoituu ennen muita numeroita ja vaikuttaa esim. tuplausnumeroon
Kilpailijoiden tulee lisäksi antaa joka kierroksella ääni yhdelle kanssakilpailijalle ja eniten ääniä saanut saa itselleen immuniteetin spesiaalinumeroita vastaan seuraavalle kierrokselle. Tämä immuniteetti voi olla sekä hyvä että huono juttu, sillä vaikka se suojaa kilpailijaa mahdollisilta negatiivisilta numeroilta, se estää myös positiivisia numeroja aktivoitumasta.
Tasapelitilanteessa paremman tuloksen saava kilpailija saa immuniteetin.
Mikäli kilpailija ei ole antanut ääntään deadlineen mennessä, hän saa automaattisen immuniteetin, mutta ainoastaan positiivisia numeroita vastaan.
Ensimmäistä kierrosta varten ei anneta ääniä, joten ensimmäisellä kierroksella kukaan ei saa immuniteettia.
Viiden kierroksen jälkeen luvun lopputulokset ratkaistaan kokonaispisteiden perusteella.
*****
Toinen luku: Viimeinen jackpot (kierrokset 6-11)
Toisessa luvussa uidaan vielä kerran mammonassa ja osallistutaan törkeän kalliiseen lottopeliin, jonka voittoluokat ovat kuitenkin myös varsin avokätisiä.
Tätä lukua varten arvataan 3 x 7 numeroa väliltä 1-50 niin, että mikään numero ei esiinny näissä sarjoissa kahta kertaa, toisin sanoen siis 21 eri numeroa. Lisäksi arvataan yksi lottonumero väliltä 1-200.
Pääarvontaan osallistuakseen kilpailijan täytyy joka kierroksella ostaa itselleen pelikuponki, joita on kolmea sorttia:
* Peruskuponki: 150 000 € (voitot 1x)
* Bonuskuponki: 400 000 € (voitot 1,5x)
* Premium-kuponki: 750 000 € (voitot 2x)
Mikäli kilpailija ei ole ostanut kuponkia deadlineen mennessä, hän ostaa automaattisesti peruskupongin bonuskupongin hinnalla, eikä voi kyseisellä kierroksella saada jackpotia, vaikka tulos siihen oikeuttaisi, vaan 2. luokka on korkein mahdollinen voitto.
Joka kierroksella arvotaan 21 oikeaa numeroa. Kilpailija saa jackpotin, kun hänen kolmen numerosarjansa yhteenlaskettu tulos on vähintään 11 oikein. Mikäli useampi kilpailija saa vaaditun tuloksen jackpot jaetaan tasan heidän kesken. Mikäli useampi kilpailija saa 11 oikein tai paremman tuloksen, jackpot menee kaikista parhaimman tuloksen saaneelle kilpailijalle.
Muut kilpailijat saavat jonkin alemmista voittoluokista, joiden saajat määritellään tulosten paremmuuden perusteella. Voittoluokkia on 2. luokasta 6. luokkaan saakka ja jokaisen voittoluokan suuruus on aina puolet ylemmästä luokasta. Tasapelit ratkaistaan lottonumerolla eli yhden alemman voittoluokan voi saada vain yksi kilpailija. Mikäli kilpailija jää ilman voittoluokkaa, hän jää myös ilman rahaa.
Jackpotin suuruus on kaikkien kilpailijoiden yhteistulos x 75 ja mikäli kukaan ei saa jackpotia, puolet siitä lisätään seuraavan kierroksen jackpotiin. Viimeisellä kierroksella jackpot jaetaan, vaikka kukaan ei saisi vaadittua tulosta, jolloin se menee parhaimman tuloksen saaneelle.
Mukana on myös lisäarvonta, johon osallistuminen on vapaaehtoista. Lisäarvonnan kupongit maksavat 250 000 € kappaleelta ja niitä voi ostaa 1-3 per kierros. Kupongin ostaessa täytyy mainita mille omista numerosarjoista se on tarkoitettu.
Mikäli saat vähintään 4 oikein -tuloksen numerosarjalla, jolle olet ostanut lisäarvonnan kupongin, saat lisäpalkinnoksi 25% jackpotin suuruudesta. Lisäarvonnan voittoja ei koskaan jaeta, vaan jokainen voittaja saa aina saman palkintosumman.
Lisäarvonnasta voi saada useamman kuin yhden voiton samalla kierroksella, mikäli on ostanut useita kuponkeja.
Kaikilla kilpailijoilla on luvun alussa 750 000 € alkurahaa.
Kuuden kierroksen jälkeen luvun lopputulokset ratkaistaan tienattujen rahojen perusteella.
*****
Kolmas luku: Viimeinen kalajuttu (kierrokset 12-18)
Olemme aikojen saatossa metsästäneet jalokiviä ja bonganneet lintuja ja hyönteisiä, mutta kaikista klassisimpia ovat kuitenkin kalat. Niinpä kolmannessa luvussa lähdemme vielä kerran perinteikkäästi kalastamaan.
Tässä luvussa käytetään perussysteemiä ja sivupistepottia. Joka kierroksella kilpailija kalastaa perussysteemin tuloksensa mukaisen kalan. Sivupistepotin tulos puolestaan määrittelee sen, montako kappaletta kyseistä kalaa hän saa.
Tarjolla olevat kalasaaliit (perussysteemi):
0 oikein: Kumisaapas
1 oikein: Meritähti
2 oikein: Lahna
3 oikein: Taimen
4 oikein: Kampela
5 oikein: Lentokala
6 oikein: Miekkakala
7 oikein: Sateenkaarikala
8 oikein: Valkohai
9 oikein: Kaskelotti
10+ oikein: Mysteerikala
Kalojen lukumäärä (sivupistepotti):
0-1 oikein: 1 kpl
2 oikein: 2 kpl
3-4 oikein: 3 kpl
5+ oikein: 4 kpl
Kilpailijat voivat joka kierroksella arvata omaa seuraavan kierroksen perussysteemin tulostaan. Mikäli arvaus menee oikein kilpailija saa yhden ylimääräisen kalan, joka on yhden numeron hänen varsinaista tulostaan heikompi (esim. 5 oikein -tuloksella lentokalojen lisäksi yhden kampelan).
Joka kierroksella arvotaan myös kaksi spesiaalinumeroa, kalavale ja valekala. Mikäli kilpailijan perussysteemin numeroista löytyy kalavale, hänen päivän saaliinsa taso nousee yhdellä. Mikäli numeroista löytyy valekala, saaliin taso laskee kahdella. Mikäli saalis on lahna tai meritähti, johtaa valekalan saaminen ilman saalista jäämiseen.
Seitsemän kierroksen jälkeen kilpailijoiden kalavarastoista muodostetaan klassiset kalayhdistelmät, joista jaetaan runsaasti lisäpisteitä.
* Kalapari: Kaksi samaa kalaa (esim. 2-2 / pisteytys: kyt + 2)
* Kalakolmio: Kolme samaa kalaa (esim. 4-4-4 / pisteytys: kyt + 3)
* Kalaneliö: Neljä samaa kalaa (esim. 1-1-1-1 / pisteytys: kyt + 4)
* Kalaviisikko: Viisi samaa kalaa (esim. 3-3-3-3-3 / pisteytys: kyt + 10)
* Kalavaja: Kalapari + kalakolmio (esim. 2-2-3-3-3 / pisteytys: kyt + heikomman kalan taso)
* Kalasuora: Viisi peräkkäistä kalaa (esim. 2-3-4-5-6 / pisteytys: parhaimman kalan taso + 15)
* Kuningaskalasuora: Seitsemän peräkkäistä kalaa (esim. 1-2-3-4-5-6-7 / pisteytys: kyt x 1,5)
* Akvaario: Seitsemän eri kalaa (esim. 1-2-4-5-6-7-8 / pisteytys: parhaimman kalan taso + 20)
* Rajakalat: Tason 1 kala + tason 9 tai 10 kala (pisteytys: 25 tai 30 pistettä riippuen paremman kalan tasosta)
* Täydellinen kalakokoelma: Kaikki kymmenen eri kalaa (pisteytys: 60 pistettä)
(kyt = kalojen yhteenlaskettu taso)
Yhdistelmiin pätevät samat rajoitukset kuin edellisellä perinteisellä kalastuskaudella (kausi 188) ja oikeastaan useimmilla muillakin vastaavanlaisilla kausilla.
Yhdistelmien lisäksi kilpailijat saavat joka kierros peruspisteitä perussysteemin ja sivupistepotin yhteistuloksensa verran.
Seitsemän kierroksen jälkeen luvun lopputulokset ratkaistaan kokonaispisteiden (peruspisteet + yhdistelmät) perusteella.
*****
Neljäs luku: Viimeiset sanat (kierrokset 19-24)
Neljäs luku on yhdistelmä koodinmurtoa ja sanapeliä, joista kumpikin tunnetaan omana kausisarjanaan.
Tätä lukua varten arvataan 10 kirjainta väliltä A-Ö, ei siis numeroita lainkaan.
Luvun alussa kilpailijoille annetaan viisi eripituista koodisanaa, jotka heidän tulisi muodostaa kuuden kierroksen aikana. Sanat ovat etukäteen tiedossa ja ne ovat samat kaikille.
Joka kierros kilpailijoiden tulee valita itselleen kirjainpaketti, joita on lukuisia tarjolla. Kirjainpaketeissa voi olla mukana myös kirjaimia, jotka eivät sovi mihinkään koodisanoista.
Kirjainpaketit on jaettu kolmeen eri tuloskategoriaan: 1-2 oikein, 3-4 oikein ja 5+ oikein. Saamalla 0 oikein -tuloksen kilpailija jää ilman kirjainpakettia kyseisellä kierroksella.
Mikäli kilpailija saa seuraavalla kierroksella tuloksen, joka täsmää hänen toivomansa kirjainpaketin tuloskategoriaan, hän saa kyseisen paketin itselleen. Mikäli tulos osuu toiseen kategoriaan, tulospaketti arvotaan kyseisen kategorian vaihtoehdoista.
Kilpailijat voivat myös hankkiutua eroon kirjaimista, jotka eivät sovi mihinkään sanoista. Yhdestä kirjaimesta eroon hankkiutuminen maksaa yhden pisteen.
Kun kilpailija on saanut kerätyksi kaikki kirjaimet johonkin viidestä sanasta, hän voi pelata kyseisen sanan. Tällöin sanaan käytettävät kirjaimet poistuvat hänen kirjainvarastostaan ja hän saa palkinnoksi lisäpisteitä riippuen siitä mikä sana on kyseessä.
Kirjaimia voi myös lisätä sanoihin ilman, että sanat tulevat heti valmiiksi ja näin onkin syytä tehdä, sillä kuuden kierroksen jälkeen jokainen varastoon käyttämättömäksi jäänyt kirjain vähentää kilpailijalta kaksi pistettä.
Kilpailijat saavat luvun aikana peruspisteitä 1 piste per oikea numero. Kuuden kierroksen jälkeen luvun lopputulokset ratkaistaan kokonaispisteiden (peruspisteet + sanoista saatavat lisäpisteet) perusteella.
*****
Viides luku: Viimeiset tonnit (kierrokset 25-27)
Viides luku on lyhyt, mutta sitäkin jykevämpi, sillä sitä varten arvataan 3000 numeroa väliltä 1-6000. Kyseessä on Pistepotin historian suurin määrä arvattavia numeroita.
Helpotusta tähän tuo se, että numerot tulee arvata kymmenessä 300 peräkkäisen numeron sarjassa. Sarjat voivat olla mistä kohti arvausväliä tahansa, kunhan jokaisessa sarjassa on tasan 300 numeroa, esim. 1631-1930.
Ensimmäisellä kierroksella arvotaan 1000 oikeaa numeroa, toisella kierroksella 2000 ja kolmannella kierroksella täydet 3000.
Kilpailijoiden tulee joka kierroksella arvata omaa seuraavan kierroksen tulostaan - ei mikään aivan yhtä helppo homma kuin perussysteemin tulosten arvaaminen.
Kullakin kierroksella kolme lähimmäksi omaa tulostaan arvannutta kilpailijaa palkitaan ylimääräisillä pisteillä seuraavasti:
1. +20p
2. +12p
3. +7p
Kilpailijat saavat yhden pisteen jokaisesta oikeasta numerosta ja lisäpisteet lasketaan niiden päälle. Kolmen kierroksen jälkeen luvun lopputulokset ratkaistaan kokonaispisteiden perusteella.
*****
Kuudes luku: Viimeinen veteraani (kierrokset 28-34)
Veteraanit vs. Keltanokat, klassikoiden klassikko. Kukapa olisi uskonut, että näkisimme sen vielä.
Paitsi ettemme näe, sillä tässä kuudennessa luvussa on pelkästään veteraaneja. Joukossamme saattaa olla joitakuita, joilla kausia on takana hieman vähemmän kuin muilla, mutta unohdetaan se, sillä tämä luku on Pistepotin veteraanien viimeinen battle royale.
Tässä luvussa käytetään useita eri numerosysteemejä, jotka tällä kaudella ovat mukana, mutta sivupistepotin numerot arvotaan joka kierroksella.
Idea on tuttuakin tutumpi: kilpailijat taistelevat toisiaan vastaan erilaisissa haasteissa ja joka kierroksella haasteen voittaja saa itselleen immuniteetin.
Tämän jälkeen kilpailijat antavat toisilleen ääniä. Immuniteetin omaavaa kilpailijaa ei voi äänestää, mutta kaikkia muita voi. Kaikki kilpailijat saavat aina yhden ilmaisen äänen käyttöönsä ja yhden lisä-äänen jokaista sivupistepotin oikeaa numeroaan kohti. Äänet voi jakaa vapaasti useamman kilpailijan välille tai antaa kaikki yhdelle.
Mikäli kilpailija ei ole antanut ääniään deadlineen mennessä hän saa itse kaikki annettavissaan olevat äänet.
Seuraavan kierroksen alussa ennalta ilmoitettu määrä eniten ääniä saaneita kilpailijoita joutuu pudotusuhkaan ja heistä huonoimman sivupistepotin tuloksen saanut eliminoidaan. Tasapelitilanteessa enemmän ääniä saanut eliminoidaan.
Pudonneet kilpailijat jatkavat kilpailuaan pronssiliigassa. Heillä kaikilla on siis mahdollisuus tavoitella luvun kolmatta sijaa, joka määritellään koko kauden sivupistepotin tulosten summan perusteella eli ensimmäisenä putoava voi silti sijoittua jopa kolmanneksi ja se on kauden kokonaispisteiden kannalta merkittävä juttu.
Pudonneet voivat myös joka kierroksella arvata omaa sivupistepotin tulostaan ja jokaisesta oikeasta arvauksesta he tienaavat yhden lisä-äänen viimeiseen äänestykseen, jossa heillä on mahdollisuus vaikuttaa luvun lopputuloksiin.
Kun enää kaksi kilpailijaa on jäljellä, siirrytään finaaliin, joka koostuu viimeisestä haasteesta sekä viimeisestä äänestyksestä, jossa pudonneet äänestävät voittajaa. Enemmän pisteitä finaalissa tienaava kilpailija julistetaan viimeiseksi veteraaniksi ja voittaa tämän luvun.
Luvun lopputulokset ratkaistaan niin, että finaaliin päässeet ovat kaksi parasta, pronssiliigan voittaja kolmas ja muut laitetaan järjestykseen sen mukaan missä vaiheessa lukua he eliminoituivat.
*****
Seitsemäs luku: Viimeinen pääsiäinen (kierrokset 35-40)
Pääsiäiskaudet ovat Pistepotin historian pitkäaikaisin perinne ja vaikka viime vuonna järjestettiinkin viimeinen sellainen, emme me tietenkään voi olla jatkamatta perinnettä vielä viimeisen kerran tämän viimeisen kauden puitteissa. Niinpä ajankohtaan sopivasti kauden seitsemäs luku on pääsiäinen vielä kerran.
Tässä luvussa käytetään perussysteemiä ja sivupistepottia.
Kilpailijoilla on koristehylly, johon mahtuu viisi pääsiäismunaa. Tarkoituksena on saada kerättyä hyllylle kaikista parhaimmat pääsiäismunat.
Pääsiäismunilla on kaksi arvoa: pistearvo ja väriarvo. Pistearvo määräytyy sen mukaan mikä perussysteemin tulos värin saamiseksi vaaditaan:
0 oikein: Valkoinen (0p)
1 oikein: Keltainen (1p)
2 oikein: Punainen (2p)
3 oikein: Oranssi (3p)
4 oikein: Sininen (4p)
5 oikein: Vihreä (5p)
6 oikein: Violetti (6p)
7 oikein: Turkoosi (7p)
8+ oikein: Indigo (8p)
Väriarvo määräytyy puolestaan sivupistepotin tuloksen mukaan:
0 oikein: 0
1 oikein: 1
2 oikein: 2
3 oikein: 3
4+ oikein: 4
Kullakin kilpailijalla on hyllyllään aluksi viisi valkoista munaa, joilla ei ole lainkaan pistearvoa, mutta joilla on väriarvot 0, 1, 2, 3 ja 4.
Joka kierroksella kilpailija saa tulostensa mukaisen munan. Esimerkiksi tuloksilla 3 oikein & 2 oikein kilpailija saa oranssin munan, jonka väriarvo on 2.
Joka kierroksella arvotaan myös yksi vaihtuvalta arvausväliltä oleva spesiaalinumero ja kolme sitä lähimmäksi arvannutta kilpailijaa saa ylimääräisen munan, jolla on yhden numeron korkeampi väriarvo ja yhden numeron matalampi pistearvo (ja siten myös eri väri).
Kun kilpailija saa uuden munan, hänen on lisättävä se välittömästi hyllylleen ja korvattava sillä yksi valkoisista munista, mikäli hyllyllä on valkoisia munia. Valkoiset munat katoavat kun ne on korvattu.
Mikäli hyllyllä ei ole yhtään valkoista munaa, uudet munat menevät automaattisesti kilpailijan munavarastoon. Munavarastossa olevalla munalla voi korvata hyllyllä olevan munan, jolloin ne vaihtavat keskenään paikkaa. Vaihtoja voi tehdä rajattomasti, kunhan ne suoritetaan deadlinen puitteissa.
Kuuden kierroksen jälkeen kilpailijan munahyllyn yhteenlasketun väriarvon täytyy olla tasan 10, ei yhtään enempää eikä vähempää. Mikäli se on tasan 10, kilpailija saa hyllynsä yhteenlasketun pistearvon verran lisäpisteitä.
Mikäli hyllyn väriarvo on jotain muuta kuin 10, kilpailija ei saa lisäpisteitä lainkaan. Väriarvo saa olla mitä tahansa muilla kierroksilla, mutta luvun päättyessä sen on oltava tasan 10 tai muuten lisäpisteitä ei ropise.
Kilpailijat saavat joka kierroksella peruspisteitä perussysteemin ja sivupistepotin yhteistuloksista (1 piste per oikea numero). Luvun lopputulokset ratkaistaan peruspisteiden ja lisäpisteiden summan perusteella.
*****
Kahdeksas luku: Viimeinen pimennys (kierrokset 41-47)
On auringonpimennyksiä ja kuunpimennyksiä, mutta Pistepotin pimennyksissä on totuttu sammuttamaan kokonaisia valtioita.
Kahdeksannessa luvussa ei pimennetä valtioita vaan niiden pääkaupunkeja. Luvussa käytetään perussysteemiä.
Mukana on kaiken kaikkiaan 45 pääkaupunkia ympäri maailman ja ne on jaettu hallinnollisen alueen asukaslukunsa mukaan kolmeen kategoriaan: pienet (alle miljoona asukasta), keskisuuret (1-3 miljoonaa asukasta) ja suuret (yli 3 miljoonaa asukasta). Jokaisesta kategoriasta on mukana 15 pääkaupunkia.
* Pienet (15): Amsterdam, Ateena, Bandar Seri Begawan, Canberra, Dublin, Helsinki, Kööpenhamina, Ljubljana, Ngerulmud, Oslo, Paramaribo, Reykjavík, Riika, Tallinna, Tukholma
* Keskisuuret (15): Astana, Budapest, Buenos Aires, Damaskos, Kampala, Kiova, Manila, Ottawa, Pariisi, Pjongjang, Praha, Rooma, Ulaanbaatar, Varsova, Wien
* Suuret (15): Ankara, Bangkok, Berliini, Dhaka, Jakarta, Kairo, Kinshasa, Lima, Lontoo, Madrid, Moskova, Peking, Singapore, Soul, Tokio
Kilpailijoiden tulee joka kierroksella valita kolme pääkaupunkia kohteikseen, koska vain Pistepotissa voit olla kolmessa paikassa yhtä aikaa. Valinnoille ei ole mitään rajoituksia kategorioiden suhteen.
Kuudella ensimmäisellä kierroksella 7 pääkaupunkia pimentyy per kierros. Pimentyvät kaupungit arvotaan kaikkien kaupunkien joukosta kategorioista riippumatta.
Mikäli kilpailija on valinnut pääkaupungin, joka pimentyy, hän tienaa siitä hyvästä pimennyspisteitä, jotka ovat negatiivisia pisteitä, joita olisi syytä välttää. Pienestä pääkaupungista saa yhden pimennyspisteen, keskisuuresta kaksi ja suuresta kolme.
Varsinaisia pisteitä tienataan tuttuun tapaan oikeista numeroista, mutta pisteet jaetaan joka kierroksella kolme kertaa. Pienistä pääkaupungeista pisteet saa puolitettuna, keskisuurista sellaisenaan ja suurista 1,5-kertaisina. Varsinaiset pisteet jaetaan myös niistä kaupungeista, jotka pimentyvät kyseisellä kierroksella ja tuottavat pimennyspisteitä.
Toisin sanoen siis pienistä kaupungeista saa vähemmän varsinaisia pisteitä, mutta niin myös pimennyspisteitä. Toisaalta suurista kaupungeista saa paljon varsinaisia pisteitä, mutta pimennyspisteiden suhteen riski on suurempi.
Mikäli kilpailija ei ole valinnut kohteitaan deadlineen mennessä, hän pysyy samoissa kaupungeissa kuin edelliskierroksella (jolleivät ne ole pimentyneet), mutta tienaa vain 50% niiden tuottamista varsinaisista pisteistä.
Kuuden kierroksen jälkeen jäljellä on enää kolme pääkaupunkia. Näistä kunkin kilpailijan tulee viimeiselle kierrokselle valita yksi. Tässä vaiheessa varsinaisia pisteitä tai pimennyspisteitä ei enää jaeta kaupungin koon mukaan.
Mikäli kilpailija valitsee sen ainoan kaupungin, joka jää valoisaksi, hän saa kierroksen varsinaiset pisteensä tuplana, eikä tienaa yhtään pimennyspistettä.
Mikäli taas kilpailija valitsee jommankumman pimentyvistä kaupungeista, hän saa varsinaiset pisteensä puolitettuna ja tienaa neljä pimennyspistettä.
Tämän jälkeen kilpailijat laitetaan järjestykseen sen mukaan kuinka paljon pimennyspisteitä he kokonaisuudessaan keräsivät ja tämän järjestyksen mukaan jaetaan miinuspisteitä:
1. -12p
2. -10p
3. -8p
4. -5p
5. -4p
6. -3p
7. -2p
Kun miinuspisteet on vähennetty varsinaisista pisteistä, saadaan luvun lopulliset pisteet, jotka ratkaisevat sen lopputulokset.
*****
Yhdeksäs luku: Viimeinen kaksintaistelu (kierrokset 48-51)
Yhdeksännessä luvussa vuorossa on Pistepotin viimeinen joukkuekilpailu. Niitä ei olekaan viime vuosina paljon nähty pienen kilpailijamäärän johdosta.
Lukua varten arvataan 30 numeroa väliltä 1-100.
Kilpailijat arvotaan kahdeksi joukkueeksi. Mikäli kilpailijoita on pariton määrä, toiseen joukkueista sijoitetaan yksi NPC-kilpailija.
Jokaisella neljästä kierroksesta kukin kilpailijoista kohtaa jonkun toisen joukkueen kilpailijoista kaksintaistelussa. Voittajaksi selviytyy se, joka saa kyseisellä kierroksella paremman tuloksen. Parit vaihtuvat joka kierroksella.
Kilpailijoilla on käytössään neljä tuloksenmuuntajaa, joista heidän on valittava itselleen yksi jokaisella kierroksella. Kaksi näistä on positiivisia ja kaksi negatiivisia: +3, +1, -1 ja -3.
Tuloksenmuuntaja joko lisää tulokseesi 1 tai 3 oikeaa numeroa tai vähentää siitä 1 tai 3 oikeaa numeroa. Lopullinen tulos vaikuttaa sekä kaksintaisteluun että myös kilpailijan henkilökohtaisiin pisteisiin, joita jaetaan yksi per oikea numero.
Kunkin kaksintaistelun voittaja tuo joukkueelleen yhden pisteen. Tasapelissä pisteitä ei jaeta kummallekaan.
Neljän kierroksen jälkeen enemmän pisteitä kerännyt joukkue voittaa joukkuekilpailun ja sen jäsenet sijoittuvat luvun lopputuloksissa kaikkien hävinneen joukkueen jäsenten edelle pisteistä riippumatta. Heidät laitetaan siis pisteidensä perusteella keskinäiseen paremmuusjärjestykseen pistetilanteen kärkeen ja hävinneen joukkueen jäsenet samalla tavalla heidän peräänsä.
Mikäli joukkueet päätyvät tasapeliin, kilpailijat laitetaan paremmuusjärjestykseen pelkästään pisteiden perusteella joukkueista riippumatta.
*****
Kymmenes luku: Viimeinen matka (kierrokset 52-59)
Kymmenes luku on kahdeksalla kierroksellaan kauden luvuista pisin ja siinä on aika lähteä viimeiselle roadtripille katsastamaan joitakin taannoisilta Pistepotti-kausilta tuttuja lokaatioita.
Tässä luvussa käytetään perussysteemiä ja sivupistepottia.
Mukana on seitsemän kohdetta, joista mahdollisimman monessa kilpailijan tulisi pyrkiä vierailemaan luvun aikana. Jokaisella kohteella on oma vierailuvaatimuksensa, joka kilpailijan tulee täyttää, jotta vierailu onnistuu.
Kilpailijat saavat luvun aikana pisteitä sekä perussysteemin että sivupistepotin tuloksista (1 piste per oikea numero), jonka lisäksi he saavat lisäpisteitä joka kerta kun onnistuvat vierailemaan jossain kohteessa. Kohteen antama pistemäärä on mainittu nimen perässä alla olevassa listassa.
* Patagonia (2p): Saa perussysteemillä 0 tai 1 oikein
* Aidan toinen puoli (3p): Saa vähintään 2 oikein sivupistepotilla
* Hyvä saari (4p): Saa vähintään 4 oikein perussysteemillä
* Touhulandia (6p): Saa perussysteemin ja sivupistepotin yhteistulokseksi vähintään 7 oikein
* Pistepotti-Akatemia (8p): Saa sivupistepotilla parempi tulos kuin perussysteemillä
* Megapolis (10p): Saa perussysteemillä vähintään 5 oikein JA sivupistepotilla vähintään 3 oikein samaan aikaan
* Osasto 666 (13p): Saa perussysteemillä vähintään 7 oikein TAI sivupistepotilla vähintään 4 oikein
Patagonia on kaikille pakollinen kohde. Mikäli kilpailija ei luvun loppuun mennessä ole onnistunut vierailemaan siellä, hän menettää 10% luvun kokonaispisteistään.
Tätä lukua sponsoroi Patagoniamarket, josta kilpailijat voivat ostaa itselleen erityisvoimia, jotka voivat auttaa vierailuvaatimusten saavuttamisessa.
Jokainen kilpailija saa luvun aikana ostaa Patagoniamarketista kolme tuotetta täysin ilmaiseksi (saman tuotteen voi ostaa useammin kuin kerran). Enemmänkin erityisvoimia voi ostaa, mutta neljännestä eteenpäin kukin erityisvoima maksaa kaksi pistettä.
Patagoniamarketin valikoima on seuraavanlainen:
* Tuloksen parannus: +1 joko perussysteemin tai sivupistepotin tulokseen, ostettaessa valittava kumpaan
* Tuloksen heikennys: -1 joko perussysteemin tai sivupistepotin tulokseen, ostettaessa valittava kumpaan
* Tuloksen parannus 2: +2 joko perussysteemin tai sivupistepotin tulokseen, -1 toiseen, ostettaessa tehtävä valinta
* Tuloksen heikennys 2: -2 joko perussysteemin tai sivupistepotin tulokseen, +1 toiseen, ostettaessa tehtävä valinta
* Tasainen muutos: +1 tai -1 sekä perussysteemin että sivupistepotin tulokseen, ostettaessa valittava kumpi
* Riskipeli: +3 tai -3 joko perussysteemin tai sivupistepotin tulokseen (ostettaessa tehtävä valinnat), mutta vain, mikäli ostaja arvaa oikein seuraavan kierroksen alkuperäisen sivupistepotin tuloksensa; arvauksen mennessä väärin mitään ei tapahdu ja tuote menee hukkaan
Patagoniamarketin tuotteet vaikuttavat tuloksiin ainoastaan vierailuvaatimusten kannalta, ne eivät lisää tai vähennä tuloksista tienattavia pisteitä.
Kahdeksan kierroksen jälkeen kilpailijat saavat vielä lisäpisteitä sen mukaan monessako kohteessa he ovat onnistuneet vierailemaan:
* 7 kohdetta: +15p
* 6 kohdetta: +10p
* 5 kohdetta: +7p
* 4 kohdetta: +5p
* Alle 4 kohdetta: Ei lisäpisteitä
Luvun lopputulokset ratkaistaan kokonaispisteiden perusteella.
*****
Viimeinen luku: Viimeinen potti (kierros 60)
Kausi huipentuu lopulta Pistepotin kaikkien aikojen viimeiseen kierrokseen, joka ei takuuvarmasti jätä ketään kylmäksi.
Pistepotti päättyy siihen mistä se alkoikin: täydellisen tavalliseen kierrokseen, jolla käytössä on perussysteemi ja jolloin arvotaan myös bonusnumero, joka aktivoituakseen on löydyttävä kilpailijan arvaamista numeroista.
Se, mikä tekee tästä kierroksesta spesiaalin, on se tosiasia, että siihen osallistuvat kaikki 108 kilpailijaa, jotka ovat koskaan osallistuneet Pistepottiin. Siis ihan jokainen.
Ne kilpailijat, jotka eivät ole varsinaisesti mukana kaudella, mutta jotka ovat joskus kilpailleet Pistepotti-foorumilla, saavat numeroikseen viimeisimmät arvaamansa perussysteemin numerot. Ne kilpailijat, jotka eivät ole rekisteröityneet Pistepotti-foorumille saavat numeroikseen ensimmäisen perussysteemiä käyttävän kautensa ensimmäisen kierroksen oikeat numerot.
Varsinaiset kilpailijat saavat kauden kokonaispisteisiinsä kertoimen, joka määritellään sen perusteella kuinka korkealle he sijoittuvat viimeisen kierroksen paremmuusjärjestyksessä:
* Ensimmäinen sija yksin: 1,25x
* Jaettu ensimmäinen sija: 1,23x
* Top 20: 1,20x
* Top 50: 1,17x
* Top 75: 1,15x
* Top 100: 1,12x
* Top 100:n ulkopuolella: 1,10x
Koska sijoituksissa tulee varmasti paljon isoja tasapelejä, ovat kategoriat joustavia. Jos esimerkiksi kilpailija on jaetulla sijalla 15 kahdeksan muun kanssa hän kuuluu silti top 20 -joukkoon, vaikka kilpailijoiden määrä ylittääkin kahdenkymmenen tämän tasapelin myötä.
Kilpailijat saavat myös vielä yhden mahdollisuuden tienata ylimääräisiä pisteitä ennen viimeistä kierrosta, josta kerrotaan lisää myöhemmin. Nämä pisteet sekä viimeisen kierroksen ultranumerosta tienattavat pisteet lisätään kokonaispisteisiin ENNEN viimeisiä kertoimia.
Kun viimeiset kertomiset on suoritettu ovat lopulliset lopputulokset selvät. Eniten pisteitä kerännyt kilpailija julistetaan Pistepotin kaikkien aikojen viimeiseksi voittajaksi.
Yhteenveto
Joten nyt sitten ilmoittautuessasi mukaan Pistepotin viimeiseen tarinaan, ilmoittautumisviestistäsi tulisi löytyä seuraavat numerot:
1) Perussysteemin numerot eli 20 numeroa väliltä 1-100
2) Sivupistepotin numerot eli 10 numeroa väliltä 1-50
3) 3 x 7 numeroa väliltä 1-50 niin, ettei yksikään numero esiinny näissä sarjoissa useammin kuin kerran, toisin sanoen siis 21 eri numeroa mutta kolmessa sarjassa
4) 1 lottonumero väliltä 1-200
5) 30 numeroa väliltä 1-100
6) 3000 numeroa väliltä 1-6000 kymmenessä 300 peräkkäisen numeron sarjassa
7) 10 kirjainta väliltä A-Ö
8) 1 ultranumero väliltä 1 - 1 000 000 (yhdestä miljoonaan)
Luonnollisesti kaikki numerosarjat numerojärjestyksessä ja kirjaimet aakkosjärjestyksessä. Pyri myös pitämään eri numerosarjat selvästi erillään toisistaan, jotteivät ne sekoitu toisiinsa.
Suosittelen välttämään ilmoittautumisen jättämistä aivan viime hetkille, jotta kausi varmasti pääsee alkamaan ajallaan. Pyrin tarkistamaan ilmoittautuneiden numeroita pitkin viikkoa ja ilmoittamaan, mikäli niistä löytyy joitakin virheitä, joten muistakaa myös käydä välillä tsekkaamassa tämä ketju siltä varalta, että numeronne vaativat joitain korjauksia.
Pistepotin viimeinen kausi alkaa aikataulun mukaisesti sunnuntaina 26. helmikuuta, joten luonnollisestikaan... älkää missatko tätä. Tämän jälkeen uutta mahdollisuutta ei enää tule.
Vs: Pistepotti CCC - Viimeinen tarina
1)
3
4
15
19
23
30
38
42
44
55
57
60
61
70
75
81
84
95
98
100
2)
1
7
16
25
31
36
41
44
48
50
3)
2
7
8
30
33
41
47
15
20
22
23
29
45
49
4
11
14
28
36
38
40
4)
137
5)
3
4
5
9
14
16
19
20
24
26
31
34
35
38
44
46
48
50
59
61
62
72
79
83
87
88
89
93
96
97
6)
266-565
702-1001
1298-1597
1949-2248
2637-2936
3005-3304
3720-4019
4263-4562
4814-5113
5551-5850
7)
D
F
I
J
N
O
R
S
W
Ä
8.)
92 600
3
4
15
19
23
30
38
42
44
55
57
60
61
70
75
81
84
95
98
100
2)
1
7
16
25
31
36
41
44
48
50
3)
2
7
8
30
33
41
47
15
20
22
23
29
45
49
4
11
14
28
36
38
40
4)
137
5)
3
4
5
9
14
16
19
20
24
26
31
34
35
38
44
46
48
50
59
61
62
72
79
83
87
88
89
93
96
97
6)
266-565
702-1001
1298-1597
1949-2248
2637-2936
3005-3304
3720-4019
4263-4562
4814-5113
5551-5850
7)
D
F
I
J
N
O
R
S
W
Ä
8.)
92 600
Viimeinen muokkaaja, CottonJoel pvm Ti 21 Helmi 2023, 22:02, muokattu 1 kertaa
CottonJoel
Vs: Pistepotti CCC - Viimeinen tarina
CottonJoelilla on kaikki muuten oikein hyvällä mallilla, mutta kohdassa 6 numeroita on liian vähän. 300 peräkkäisen numeron sarjoja on tarkoitus olla kymmenen kappaletta, jolloin numeroita on yhteensä 3000. Tällä hetkellä sarjoja on vain kuusi, joten olet käytännössä arvannut 1200 numeroa vähemmän kuin on sallittu.
Vs: Pistepotti CCC - Viimeinen tarina
1)
6
9
20
21
26
32
34
38
45
55
57
62
66
69
76
81
89
92
95
97
2)
1
7
15
17
30
33
36
44
48
50
3)
5
7
33
36
40
42
47
1
3
9
13
20
27
32
8
10
17
25
37
41
50
4)
134
5)
2
4
7
11
18
21
25
29
34
36
39
42
45
50
52
56
57
63
66
69
72
73
74
77
83
87
91
92
96
99
6)
1-300
1251-1550
1931-2230
2401-2700
2871-3170
3681-3980
4501-4800
4761-4960
5111-5410
5701-6000
7)
A
C
H
J
M
P
R
T
W
Ä
8)
400 004
6
9
20
21
26
32
34
38
45
55
57
62
66
69
76
81
89
92
95
97
2)
1
7
15
17
30
33
36
44
48
50
3)
5
7
33
36
40
42
47
1
3
9
13
20
27
32
8
10
17
25
37
41
50
4)
134
5)
2
4
7
11
18
21
25
29
34
36
39
42
45
50
52
56
57
63
66
69
72
73
74
77
83
87
91
92
96
99
6)
1-300
1251-1550
1931-2230
2401-2700
2871-3170
3681-3980
4501-4800
4761-4960
5111-5410
5701-6000
7)
A
C
H
J
M
P
R
T
W
Ä
8)
400 004
AySel
Vs: Pistepotti CCC - Viimeinen tarina
1) Perussysteemin numerot eli 20 numeroa väliltä 1-100
34-53
2) Sivupistepotin numerot eli 10 numeroa väliltä 1-50
34-43
3) 3 x 7 numeroa väliltä 1-50 niin, ettei yksikään numero esiinny näissä sarjoissa useammin kuin kerran, toisin sanoen siis 21 eri numeroa mutta kolmessa sarjassa
3-9
13-19
23-29
4) 1 lottonumero väliltä 1-200
101
5) 30 numeroa väliltä 1-100
34-63
6) 3000 numeroa väliltä 1-6000 kymmenessä 300 peräkkäisen numeron sarjassa
133-432
433-732
1133-1432
1433-1732
2133-2432
2433-2732
3133-3432
4133-4432
4433-4732
5133-5432
7) 10 kirjainta väliltä A-Ö
H, I, J, K, L, Q, R, S, T, U
1 ultranumero väliltä 1 - 1 000 000 (yhdestä miljoonaan)
733773
34-53
2) Sivupistepotin numerot eli 10 numeroa väliltä 1-50
34-43
3) 3 x 7 numeroa väliltä 1-50 niin, ettei yksikään numero esiinny näissä sarjoissa useammin kuin kerran, toisin sanoen siis 21 eri numeroa mutta kolmessa sarjassa
3-9
13-19
23-29
4) 1 lottonumero väliltä 1-200
101
5) 30 numeroa väliltä 1-100
34-63
6) 3000 numeroa väliltä 1-6000 kymmenessä 300 peräkkäisen numeron sarjassa
133-432
433-732
1133-1432
1433-1732
2133-2432
2433-2732
3133-3432
4133-4432
4433-4732
5133-5432
7) 10 kirjainta väliltä A-Ö
H, I, J, K, L, Q, R, S, T, U
1 ultranumero väliltä 1 - 1 000 000 (yhdestä miljoonaan)
733773
Viimeinen muokkaaja, Don Barks pvm Pe 24 Helmi 2023, 02:59, muokattu 1 kertaa
Don Barks
Vs: Pistepotti CCC - Viimeinen tarina
1) Perussysteemin numerot eli 20 numeroa väliltä 1-100
3
7
11
15
19
24
28
33
38
42
52
55
60
64
71
79
85
88
93
97
2) Sivupistepotin numerot eli 10 numeroa väliltä 1-50
5
10
15
20
25
30
35
40
45
50
3) 3 x 7 numeroa väliltä 1-50 niin, ettei yksikään numero esiinny näissä sarjoissa useammin kuin kerran, toisin sanoen siis 21 eri numeroa mutta kolmessa sarjassa
1-7
20-26
34-40
4) 1 lottonumero väliltä 1-200
150
5) 30 numeroa väliltä 1-100
3
6
9
12
15
18
21
24
27
30
33
36
39
42
45
48
51
54
57
60
63
66
69
72
75
78
81
84
86
90
6) 3000 numeroa väliltä 1-6000 kymmenessä 300 peräkkäisen numeron sarjassa
33-332
333-632
1533-1832
1733-2032
2133-2432
2733-3032
3533-3832
4433-4732
4833-5132
5533-5832
7) 10 kirjainta väliltä A-Ö
A, C, E, J, L, O, R, T, X, Ö
8 ) 1 ultranumero väliltä 1 - 1 000 000 (yhdestä miljoonaan)
778 899
3
7
11
15
19
24
28
33
38
42
52
55
60
64
71
79
85
88
93
97
2) Sivupistepotin numerot eli 10 numeroa väliltä 1-50
5
10
15
20
25
30
35
40
45
50
3) 3 x 7 numeroa väliltä 1-50 niin, ettei yksikään numero esiinny näissä sarjoissa useammin kuin kerran, toisin sanoen siis 21 eri numeroa mutta kolmessa sarjassa
1-7
20-26
34-40
4) 1 lottonumero väliltä 1-200
150
5) 30 numeroa väliltä 1-100
3
6
9
12
15
18
21
24
27
30
33
36
39
42
45
48
51
54
57
60
63
66
69
72
75
78
81
84
86
90
6) 3000 numeroa väliltä 1-6000 kymmenessä 300 peräkkäisen numeron sarjassa
33-332
333-632
1533-1832
1733-2032
2133-2432
2733-3032
3533-3832
4433-4732
4833-5132
5533-5832
7) 10 kirjainta väliltä A-Ö
A, C, E, J, L, O, R, T, X, Ö
8 ) 1 ultranumero väliltä 1 - 1 000 000 (yhdestä miljoonaan)
778 899
Kalamies
Vs: Pistepotti CCC - Viimeinen tarina
Don Barksin voisi olla syytä ottaa ultranumerostaan pari numeroa pois, sillä tällä hetkellä se on 73 miljoonaa ja risat Arvausväli on siis yhdestä miljoonaan.
Vs: Pistepotti CCC - Viimeinen tarina
Viimenen :(
Mut näillä numeroilla ei voi hävitä. Ei vaan voi.
1) (oikeat numerot kauden 76 kierrokselta 3, jolloin sain ekaa kertaa koskaan 10 oikein)
4
9
14
31
33
38
43
44
48
49
58
59
61
64
67
68
75
84
88
100
2) (oikeat numerot saman kauden 76 kierrokselta 6, jolloin Oku teki sivupistepotin ennätyksen)
10
13
20
21
26
29
32
33
46
47
3) (samat numerot, joita käytin kaudella 266 ja joiden kolmannella sarjalla sain kaikki oikein kierroksella 1)
3
6
10
17
34
38
44
---
1
11
23
29
33
41
50
---
4
15
20
31
37
45
47
4) (se purkan legendaarinen meedionumero)
111
5) (ihan muuten vaan tosi hyvät numerot)
11-15
34-38
51-55
66-70
82-86
94-98
6) (vielä paremmat numerot)
501-800
1001-1300
1401-1700
2201-2500
2901-3200
3601-3900
4101-4400
4801-5100
5201-5500
5601-5900
7) (kirjaimet, joilla Jonttu voitti kauden 163 historian pisimmän voittokamppailun jälkeen, miten tällasilla on voitu voittaa kausia)
B
D
O
T
U
V
X
Y
Å
Ä
8) (nice)
696 969
Mut näillä numeroilla ei voi hävitä. Ei vaan voi.
1) (oikeat numerot kauden 76 kierrokselta 3, jolloin sain ekaa kertaa koskaan 10 oikein)
4
9
14
31
33
38
43
44
48
49
58
59
61
64
67
68
75
84
88
100
2) (oikeat numerot saman kauden 76 kierrokselta 6, jolloin Oku teki sivupistepotin ennätyksen)
10
13
20
21
26
29
32
33
46
47
3) (samat numerot, joita käytin kaudella 266 ja joiden kolmannella sarjalla sain kaikki oikein kierroksella 1)
3
6
10
17
34
38
44
---
1
11
23
29
33
41
50
---
4
15
20
31
37
45
47
4) (se purkan legendaarinen meedionumero)
111
5) (ihan muuten vaan tosi hyvät numerot)
11-15
34-38
51-55
66-70
82-86
94-98
6) (vielä paremmat numerot)
501-800
1001-1300
1401-1700
2201-2500
2901-3200
3601-3900
4101-4400
4801-5100
5201-5500
5601-5900
7) (kirjaimet, joilla Jonttu voitti kauden 163 historian pisimmän voittokamppailun jälkeen, miten tällasilla on voitu voittaa kausia)
B
D
O
T
U
V
X
Y
Å
Ä
8) (nice)
696 969
Sienilapsi
Vs: Pistepotti CCC - Viimeinen tarina
1)
2
21
22
27
36
39
44
45
47
50
52
55
57
74
75
80
88
96
98
99
2)
3
6
9
11
13
17
23
28
40
49
3)
7
14
21
28
35
42
49
6
12
18
24
30
36
39
5
10
15
20
25
45
47
4)
101
5)
60 - 89
6)
1-300
500-799
1000-1299
1300-1599
1700-1999
2100-2399
2600-2899
3300-3599
3900-4199
4400-4699
7)
A
E
F
H
I
J
M
O
V
Å
8:
500 000
Toivottavasti ei tullut virheitä.
2
21
22
27
36
39
44
45
47
50
52
55
57
74
75
80
88
96
98
99
2)
3
6
9
11
13
17
23
28
40
49
3)
7
14
21
28
35
42
49
6
12
18
24
30
36
39
5
10
15
20
25
45
47
4)
101
5)
60 - 89
6)
1-300
500-799
1000-1299
1300-1599
1700-1999
2100-2399
2600-2899
3300-3599
3900-4199
4400-4699
7)
A
E
F
H
I
J
M
O
V
Å
8:
500 000
Toivottavasti ei tullut virheitä.
Viimeinen muokkaaja, Ankanpoika pvm La 25 Helmi 2023, 16:54, muokattu 2 kertaa
Ankanpoika
Vs: Pistepotti CCC - Viimeinen tarina
Ankanpoika kirjoitti:Toivottavasti ei tullut virheitä.
Sivupistepotissa (kakkoskohta) on vain 9 numeroa sallitun kymmenen sijasta, kolmoskohdassa numero 42 esiintyy kahdessa sarjassa ja kohdassa 6 on 2999 numeroa koska ensimmäisessä sarjassa 1-299 on vain 299, mutta muutoin numerot (ja kirjaimet) ovat kohdallaan.
Vs: Pistepotti CCC - Viimeinen tarina
Arvasin, että jotain kuitenkin väärin. Muokkaanpa viestiäni niin kaikki tulee kuntoon
Ankanpoika
Vs: Pistepotti CCC - Viimeinen tarina
1)
4
5
12
14
18
35
42
43
49
56
58
60
64
68
71
80
82
84
87
90
2)
1
4
9
18
23
29
30
44
45
50
3)
5
10
13
18
22
26
38
6
11
19
23
25
44
45
8
9
27
32
36
39
40
4)
77
5)
1
2
21
26
30
31
38
42
48
49
50
52
56
57
58
60
62
71
75
77
78
80
83
84
85
86
90
91
94
96
6
35-334
689-988
1001-1300
1789-2088
2222-2521
3333-3632
3764-4063
4121-4420
4999-5298
5555-5854
7
A
C
G
L
N
P
R
S
T
X
444 444
4
5
12
14
18
35
42
43
49
56
58
60
64
68
71
80
82
84
87
90
2)
1
4
9
18
23
29
30
44
45
50
3)
5
10
13
18
22
26
38
6
11
19
23
25
44
45
8
9
27
32
36
39
40
4)
77
5)
1
2
21
26
30
31
38
42
48
49
50
52
56
57
58
60
62
71
75
77
78
80
83
84
85
86
90
91
94
96
6
35-334
689-988
1001-1300
1789-2088
2222-2521
3333-3632
3764-4063
4121-4420
4999-5298
5555-5854
7
A
C
G
L
N
P
R
S
T
X
444 444
Jonttu-Ankka
Vs: Pistepotti CCC - Viimeinen tarina
On tullut aika aloittaa Pistepotin viimeinen tarina.
Ensimmäisessä luvussa palaamme kauteen 9, joka on niin muinaismuisto, ettei kukaan teistä seitsemästä ollut mukana alkuperäisellä kaudella. Kalamies on ainoa, joka oli tehnyt debyyttinsä tuohon aikaan, mutta hänen osallistumisensa alkuaikoina oli hyvin epäsäännöllistä, joten juuri tätä kautta kukaan teistä ei ole päässyt kokemaan, vaikka erilaiset spesiaalinumerot ovatkin tulleet tutuiksi myöhemmillä kausilla.
Jos teoriassa joku sattuisi löytämään paikalle vielä hieman myöhässä, niin viimeisen kauden mattimyöhäisten ilmoittautuminen on käynnissä toisen luvun alkuun saakka. Kun toinen luku alkaa (kierros 6), on lopullinen kokoonpanomme sinetöity.
**
Pistepotti CCC - Viimeinen tarina - Ensimmäinen luku: Viimeiset erikoiset 1/5 (Kierros 1/60)
Oikeat numerot:
1
6
10
12
14
18
26
35
45
49
52
53
61
67
69
74
78
89
96
99
Puolitusnumero: 17
Tuplausnumero: 95
AySel: 5 oikein + tuplausnumero
Jonttu-Ankka: 5 oikein
Ankanpoika: 5 oikein
Don Barks: 5 oikein
Sienilapsi: 4 oikein
CottonJoel: 1 oikein + tuplausnumero
Kalamies: 1 oikein
Kierroksen oikea ultranumero:
482 795
Ultranumeroa lähimmäksi arvannut: Ankanpoika (17 205 numeroa eroa) = 5p
Päivän spesiaalitapahtumat:
* AySel ja CottonJoel tuplaavat kierroksen pisteensä
Ensimmäisen luvun pistetilanne kierroksen 1/5 jälkeen:
1. AySel: 10p
2. Ankanpoika: 5p (+5p)
=. Jonttu-Ankka: 5p
=. Don Barks: 5p
5. Sienilapsi: 4p
6. CottonJoel: 2p
7. Kalamies: 1p
(Sulkuihin on merkitty tässä luvussa ultranumeroista tienatut ylimääräiset pisteet. Ne on merkitty sulkuihin, koska niitä ei lasketa luvun pisteisiin, mutta ne lisätään luvun päätteeksi kauden kokonaispisteisiin.)
Pistepotin viimeinen tarina alkaa ensimmäisellä luvullaan, jossa palaamme siis muinaisen kauden 9 tunnelmiin, kaikenlaisten spesiaalinumeroiden alkulähteelle. Heti ensimmäisellä kierroksella kilpailijat onnistuvat varsin lahjakkaasti välttelemään näitä spesiaalinumeroita, sillä puolitusnumeroa ei saa kukaan ja tuplausnumerokin osuu vain kahdelle.
AySel pääsee toden teolla hyötymään tuplausnumerostaan, sillä sen avulla hänellä on heti luvun alkajaisiksi kaksi kertaa niin paljon kuin jaetulla kakkossijalla olevalla kolmikolla, johon kuuluvat Ankanpoika, Jonttu-Ankka ja Don Barks. Sen sijaan CottonJoelin tuplaus ei häntä pahemmin auta kun tuplattavana on umpisurkea 1 oikein -tulos.
Ensimmäinen ultranumero osuu varsin lähelle Ankanpojan arvausta, vain vähän päälle 17 tuhatta numeroa eroa, mikä tienaa hänelle viisi ylimääräistä pistettä, jotka eivät vaikuta tämän luvun pisteisiin, mutta jotka hän tulee luvun lopussa saamaan kauden kokonaispisteisiinsä. Saa nähdä kuinka hyviä arvauksia tulemme vielä kauden aikana näkemään, tässä kun on 59 mahdollisuutta vielä yrittää...
Joka tapauksessa Pistepotin suurtakin suurempi kolmassadas ja viimeinen kausi on täten käynnistynyt ja edessä on vielä reilut kaksi kuukautta ja 59 kierrosta numeroiden arvailua.
Nyt sitten tämän ensimmäisen luvun homman nimi on se, että jokaisen kilpailijan on aika antaa immuniteettiääni jollekulle kanssakilpailijoista. Eniten ääniä saanut saa huomiselle kierrokselle immuniteetin, tasapelitilanteessa immuniteetin saa paremman tuloksen saanut.
Immuniteetti on kaksijakoinen: toisaalta se suojaa kantajaansa negatiivisten spesiaalinumeroiden vaikutukselta, mutta samalla se myös kumoaa mahdolliset positiiviset vaikutukset. Toisin sanoen immuniteetin saava kilpailija saa tasan päivän tuloksensa verran pisteitä, eivätkä mitkään erikoisuudet vaikuta niihin.
Mikäli kilpailija ei ole antanut ääntään deadlineen mennessä hän saa itse immuniteetin, mutta ainoastaan positiivisia vaikutuksia vastaan, joten muistakaahan siis äänestää.
Ultranumeron vaihtaminen ei ole tarpeellista ennen kuin vasta toisen luvun alkaessa, mutta sen vaihtaminen sitä ennen on toki sallittua jos joku niin haluaa tehdä.
Huomisen kierroksen deadline on klo 19:00.
Uusia numeroita aikaa laittaa jälleen huomiseen asti.
Ensimmäisessä luvussa palaamme kauteen 9, joka on niin muinaismuisto, ettei kukaan teistä seitsemästä ollut mukana alkuperäisellä kaudella. Kalamies on ainoa, joka oli tehnyt debyyttinsä tuohon aikaan, mutta hänen osallistumisensa alkuaikoina oli hyvin epäsäännöllistä, joten juuri tätä kautta kukaan teistä ei ole päässyt kokemaan, vaikka erilaiset spesiaalinumerot ovatkin tulleet tutuiksi myöhemmillä kausilla.
Jos teoriassa joku sattuisi löytämään paikalle vielä hieman myöhässä, niin viimeisen kauden mattimyöhäisten ilmoittautuminen on käynnissä toisen luvun alkuun saakka. Kun toinen luku alkaa (kierros 6), on lopullinen kokoonpanomme sinetöity.
**
Pistepotti CCC - Viimeinen tarina - Ensimmäinen luku: Viimeiset erikoiset 1/5 (Kierros 1/60)
Oikeat numerot:
1
6
10
12
14
18
26
35
45
49
52
53
61
67
69
74
78
89
96
99
Puolitusnumero: 17
Tuplausnumero: 95
AySel: 5 oikein + tuplausnumero
Jonttu-Ankka: 5 oikein
Ankanpoika: 5 oikein
Don Barks: 5 oikein
Sienilapsi: 4 oikein
CottonJoel: 1 oikein + tuplausnumero
Kalamies: 1 oikein
Kierroksen oikea ultranumero:
482 795
Ultranumeroa lähimmäksi arvannut: Ankanpoika (17 205 numeroa eroa) = 5p
Päivän spesiaalitapahtumat:
* AySel ja CottonJoel tuplaavat kierroksen pisteensä
Ensimmäisen luvun pistetilanne kierroksen 1/5 jälkeen:
1. AySel: 10p
2. Ankanpoika: 5p (+5p)
=. Jonttu-Ankka: 5p
=. Don Barks: 5p
5. Sienilapsi: 4p
6. CottonJoel: 2p
7. Kalamies: 1p
(Sulkuihin on merkitty tässä luvussa ultranumeroista tienatut ylimääräiset pisteet. Ne on merkitty sulkuihin, koska niitä ei lasketa luvun pisteisiin, mutta ne lisätään luvun päätteeksi kauden kokonaispisteisiin.)
Pistepotin viimeinen tarina alkaa ensimmäisellä luvullaan, jossa palaamme siis muinaisen kauden 9 tunnelmiin, kaikenlaisten spesiaalinumeroiden alkulähteelle. Heti ensimmäisellä kierroksella kilpailijat onnistuvat varsin lahjakkaasti välttelemään näitä spesiaalinumeroita, sillä puolitusnumeroa ei saa kukaan ja tuplausnumerokin osuu vain kahdelle.
AySel pääsee toden teolla hyötymään tuplausnumerostaan, sillä sen avulla hänellä on heti luvun alkajaisiksi kaksi kertaa niin paljon kuin jaetulla kakkossijalla olevalla kolmikolla, johon kuuluvat Ankanpoika, Jonttu-Ankka ja Don Barks. Sen sijaan CottonJoelin tuplaus ei häntä pahemmin auta kun tuplattavana on umpisurkea 1 oikein -tulos.
Ensimmäinen ultranumero osuu varsin lähelle Ankanpojan arvausta, vain vähän päälle 17 tuhatta numeroa eroa, mikä tienaa hänelle viisi ylimääräistä pistettä, jotka eivät vaikuta tämän luvun pisteisiin, mutta jotka hän tulee luvun lopussa saamaan kauden kokonaispisteisiinsä. Saa nähdä kuinka hyviä arvauksia tulemme vielä kauden aikana näkemään, tässä kun on 59 mahdollisuutta vielä yrittää...
Joka tapauksessa Pistepotin suurtakin suurempi kolmassadas ja viimeinen kausi on täten käynnistynyt ja edessä on vielä reilut kaksi kuukautta ja 59 kierrosta numeroiden arvailua.
Nyt sitten tämän ensimmäisen luvun homman nimi on se, että jokaisen kilpailijan on aika antaa immuniteettiääni jollekulle kanssakilpailijoista. Eniten ääniä saanut saa huomiselle kierrokselle immuniteetin, tasapelitilanteessa immuniteetin saa paremman tuloksen saanut.
Immuniteetti on kaksijakoinen: toisaalta se suojaa kantajaansa negatiivisten spesiaalinumeroiden vaikutukselta, mutta samalla se myös kumoaa mahdolliset positiiviset vaikutukset. Toisin sanoen immuniteetin saava kilpailija saa tasan päivän tuloksensa verran pisteitä, eivätkä mitkään erikoisuudet vaikuta niihin.
Mikäli kilpailija ei ole antanut ääntään deadlineen mennessä hän saa itse immuniteetin, mutta ainoastaan positiivisia vaikutuksia vastaan, joten muistakaahan siis äänestää.
Ultranumeron vaihtaminen ei ole tarpeellista ennen kuin vasta toisen luvun alkaessa, mutta sen vaihtaminen sitä ennen on toki sallittua jos joku niin haluaa tehdä.
Huomisen kierroksen deadline on klo 19:00.
Uusia numeroita aikaa laittaa jälleen huomiseen asti.
Vs: Pistepotti CCC - Viimeinen tarina
Don Barks kirjoitti:Saako ultranumeron vaihtaa kesken luvun?
Ultranumeron vaihtaminen on sallittua milloin vain, mutta luvun vaihtuessa se on pakollista, vaikka sen olisi omatoimisesti vaihtanut vasta edellisellä kierroksella. Kesken luvun vaihtaessa uudelle numerolle ei ole rajoituksia (paitsi se, ettei se voi olla sama numero kuin jollakulla toisella), mutta luvun vaihtuessa uuden ultranumeron täytyy olla aina vähintään 100 000 numeroa pienempi tai suurempi kuin aikaisempi ultranumero.
**
Pistepotti CCC - Viimeinen tarina - Ensimmäinen luku: Viimeiset erikoiset 2/5 (Kierros 2/60)
Oikeat numerot:
4
8
13
26
30
31
32
34
36
40
43
50
58
75
76
81
86
88
91
100
Lisäysnumero: 33
Puolitusnumero: 49
Sienilapsi: 7 oikein + puolitusnumero & lisäysnumero
Don Barks: 5 oikein + puolitusnumero
AySel: 5 oikein
CottonJoel: 5 oikein
Ankanpoika: 4 oikein
Jonttu-Ankka: 3 oikein + puolitusnumero
Kalamies: 1 oikein + lisäysnumero
Kierroksen oikea ultranumero:
843 724
Ultranumeroa lähimmäksi arvannut: Kalamies (64 825 numeroa eroa) = 4p
Päivän spesiaalitapahtumat:
* Immuniteetin tällä kierroksella saa Don Barks, joka on täten immuuni kaikkien spesiaalinumeroiden vaikutukselle. Tasapeli CottonJoelin kanssa on ratkaistu ultranumerolla, jota lähemmäksi Don Barks arvasi, sillä heidän tuloksensa ovat samat.
* Lisäksi Jonttu-Ankka antaa itselleen immuniteetin spesiaalinumeroiden positiivisia vaikutuksia vastaan.
* AySelin, CottonJoelin, Ankanpojan, Jonttu-Ankan ja Kalamiehen päivän kierrospisteet puolitetaan, koska he eivät saaneet puolitusnumeroa (tai olivat immuuneja sille)
* Sienilapsi ja Kalamies saavat 20% lisää kokonaispisteitä (tämän kierroksen pisteiden lisäämisen jälkeen)
Ensimmäisen luvun pistetilanne kierroksen 2/5 jälkeen:
1. Sienilapsi: 13p
2. AySel: 12,5p
3. Don Barks: 10p
4. Ankanpoika: 7p (+5p)
5. Jonttu-Ankka: 6,5p
6. CottonJoel: 4,5p
7. Kalamies: 2p (+4p)
Tänään nähdään huomattavasti eilistä enemmän spesiaalinumeroita ja niillä on myös vaikutusta pistetilanteeseen. Viisi kilpailijaa joutuu puolitusnumeron uhriksi, kun taas kahdelle rapsahtaa 20% lisäys kokonaispisteisiin.
Sienilapsi hyötyy erinomaisesta tuloksestaan ja molempien spesiaalinumeroiden saamisesta ja nousee pistetilanteen kärkeen - hyvin mitättömällä erolla, mutta nouseepa kuitenkin. AySel hengittää hänen niskaansa toisella sijalla, kun taas ensimmäisen immuniteetin saanut Don Barks nousee kolmanneksi.
Kalamies saa jo toisen peräkkäisen 1 oikein -tuloksen ja sen myötä hänen 20% lisäyksensä kokonaispisteisiin on... puoli pistettä. Sekin vain pyöristyksen ansiosta Hänen kierroksensa ei kuitenkaan ole täysi pannukakku, sillä hän arvaa lähimmäksi ultranumeroa ja tienaa siitä hyvästä 4 pistettä kauden kokonaispisteisiin.
Jälleen on sitten aika antaa immuniteettiääni jollekulle toiselle kilpailijalle. Yhdelle on siis taas jaossa immuniteetti, josta voi olla niin hyötyä kuin haittaakin, mutta niille, jotka eivät ääntään deadlineen mennessä anna, on luvassa vähän erilainen immuniteetti, joka kohdistuu vain positiivisiin vaikutuksiin, joten muistakaa siis äänestää.
Huomisen kierroksen deadline on klo 19:00.
Uusia numeroita aikaa laittaa jälleen huomiseen asti.
Sivu 1 / 24 • 1, 2, 3 ... 12 ... 24
Similar topics
» Pistepotti CLXXXII - Pistepotti Winter Olympics 2018
» Pistepotti CCLXXVIII - Pistepotti Winter Olympics 2022
» Pistepotti LXXVI - Pistepotti Winter Olympics 2014
» Pistepotti XXXVIII - Pistepotti Olympics 2012
» Pistepotti CXLV - Pistepotti Olympics 2016
» Pistepotti CCLXXVIII - Pistepotti Winter Olympics 2022
» Pistepotti LXXVI - Pistepotti Winter Olympics 2014
» Pistepotti XXXVIII - Pistepotti Olympics 2012
» Pistepotti CXLV - Pistepotti Olympics 2016
Sivu 1 / 24
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
|
|