Pistepotti CCXLVIII - Pistepotin GHI
+3
Sienilapsi
Jonttu-Ankka
Aku Vankkis
7 posters
Sivu 1 / 4
Sivu 1 / 4 • 1, 2, 3, 4
Pistepotti CCXLVIII - Pistepotin GHI
Pistepotti CCXLVIII - Pistepotin GHI
Perusasiat
ABC... DEF... GHI?
Vuorossa on Pistepotin kahdessadasneljäskymmeneskahdeksas kausi ja 3,5 vuotta on kulunut siitä kun edellisen kerran harrastimme sanapeliä. Tämä on luultavasti ainoa kausi, joka saattaa hyötyä pienemmästä porukasta, sillä sääntöjen noudattamista on helpompaa valvoa, eikä nyt tarvitse pelätä samankaltaisia kaoottisia tilanteita kuin kahdessa aiemmassa osassa.
Numeroita emme tietenkään käytä tällä kaudella, vaan arvataan 10 kirjainta väliltä A-Ö. Kauden aikana yhdestä oikeasta kirjaimesta saa yhden pisteen tuttuun tapaan. Pituutta kaudella on tavanomaiset kymmenen kierrosta.
Kirjaimet
Kauden idea on sama kuin aikaisemminkin: kerätä kirjaimia ja muodostaa niistä sanoja, joilla tienaa merkittävästi lisäpisteitä. Nyt kautta on kuitenkin jalostettu ja se poikkeaa aiemmista osista jonkin verran.
Kirjaimia tienataan 2-4 kirjaimen paketeissa. Joka kierrokselle on omat pakettinsa ja ne on arvottu, joten jotkin kirjaimet voivat esiintyä toisia useammin. Koska kirjaimet ovat eriarvoisia, on myös pakettien arvoissa eroa.
Kirjainpaketit jaetaan kolmeen osaan tulosten perusteella:
1-3 oikein (2 kirjaimen paketit)
4-5 oikein (3 kirjaimen paketit)
6+ oikein (4 kirjaimen paketit)
0 oikein -tuloksella ei uusia kirjaimia tienaa kyseisellä kierroksella lainkaan.
Joka kierros kilpailijat voivat valita yhden tarjolla olevan kirjainpaketin yhdeltä tulosväliltä. Mikäli kilpailijan seuraavan kierroksen tulos osuu kyseiselle välille, hän saa juuri valitsemansa kirjainpaketin. Mikäli tulos osuu toiselle välille, paketti arvotaan kyseisen välin vaihtoehdoista.
Lisäksi kaikki kilpailijat voivat ilmoittautumisvaiheessa valita itselleen yhden kolmen kirjaimen aloituspaketin annetuista vaihtoehdoista, jonka he varmuudella saavat.
Kuten mainittua, kaikilla kirjaimilla on pistearvo:
1p: A, E, I, O, U
2p: K, L, M, N, S, T
3p: H, J, P, R, V
4p: Y, Ä, Ö
5p: B, D, F, G
Suomen kielessä varsin harvinaiset kirjaimet C, Q, W, X, Z ja Å on tällä kertaa jätetty pois kokonaan ja niitä ei ole mahdollista tienata lainkaan. Niitä tietysti käytetään oikeiden kirjaimien arvaamisessa tuttuun tapaan, mutta ei sanojen muodostamisessa.
Sanojen pelaaminen
Kilpailijoilla on jokaisella kierroksella mahdollista muodostaa omistamistaan kirjaimista sanoja ja pelata ne saadakseen lisää pisteitä. Sanan pelaaminen poistaa siihen käytetyt kirjaimet kilpailijan kirjainvarastosta.
Pelatut sanat pisteytetään seuraavalla tavalla:
1) Sanassa käytettyjen kirjaimien yhteenlasketut pisteet
2) Sanan pituus:
- 2-4 kirjainta: Ei ylimääräisiä pisteitä
- 5-6 kirjainta: +2p
- 7-8 kirjainta: +4p
- 9-10 kirjainta: +6p
- 11+ kirjainta: +8p
Esimerkiksi sanasta SYKSY saa pisteitä seuraavalla tavalla:
S (2) + Y (4) + K (2) + S (2) + Y (4) + pituus (2) = 16 pistettä
Sanoiksi kelpaavat lähtökohtaisesti kaikki vähintään kahden kirjaimen pituiset suomenkieliset sanat, mutta rajoituksia on ihan tuntuvasti, jotta voidaan eliminoida yritykset pelata melkoisia sanakummajaisia, joita etenkin sarjan ensimmäisessä osassa nähtyy.
Hyväksytyt sanat:
* Kaikki selvästi suomenkieliset substantiivit (yleisnimet), adjektiivit, pronominit, numeraalit ja partikkelit (paitsi liitepartikkelit ja interjektiot eli huudahdussanat)
* Monikkomuodot (t-monikko, esim. kissat, mutta ei kissoja)
* Kaikki selvästi suomenkieliset verbit perusmuodossaan (esim. istua, mutta ei istui/istuu/istunut, yms.)
Kielletyt sanat:
* Taivutetut sanat (paitsi t-monikko)
* Liitepartikkelit ja interjektiot eli huudahdussanat
* Muut kuin perusmuotoiset verbit
* Lyhenteet
* Murteelliset sanat ja nettislangi
* Yksittäiset kirjaimet
* Keinotekoiset yhdyssanat, jotka eivät ole vakiintuneessa käytössä (esim. kaktushylly, ymmärrämme kyllä, mitä se tarkoittaa, mutta ei kukaan sellaista sanaa normaalisti käytä)
* Kaikki erisnimet (ihmisten, paikkojen, alueiden, yritysten, yms. nimet)
* Kaikki sanat, jotka ylipäänsäkään eivät epäilemättäkään ole suomea
Erisnimet ovat ennen olleet sallittuja tietyin rajoituksin, mutta tällä kertaa päätin kieltää ne kokonaan, koska ne aiheuttivat aiemmissa osissa kaikista eniten ongelmia.
Mikäli sana on samaan aikaan hyväksytty ja kielletty, se hyväksytään. Esimerkkinä tällaisesta sanasta toimii vaikkapa soitin - se on kielletty taivutettu muoto verbistä soittaa, mutta se on myös täysin sallittu substantiivi, joka tarkoittaa musiikki-instrumenttia ja siksi se kelpuutetaan.
Samalla kierroksella on sallittua pelata useita sanoja, jos kirjaimet vain riittävät.
Päivän arvokkain sana
Jokaisella kierroksella kierroksesta 2 lähtien kilpailija, joka pelaa päivän arvokkaimman sanan (eniten pisteitä), palkitaan ylimääräisillä pisteillä. Kierroksilla 2-5 tämä pistemäärä on 2 pistettä ja kierroksilla 6-10 se on 3 pistettä.
Mikäli useampi kuin yksi kilpailija pelaa yhtä arvokkaan sanan päivän arvokkaimpana, palkinto menee sille heistä, jonka sana on pisin. Mikäli ne ovat samanpituisia, palkinto menee heille kaikille.
Mikäli vain yksi kilpailija pelaa sanan kierroksen aikana, hän saa palkinnon automaattisesti, vaikka sana olisi huonopisteinen.
Kirjainten vaihtaminen
Kilpailijoilla on nyt ensimmäistä kertaa mahdollista vaihtaa yksittäisiä ei-toivottuja kirjaimia muihin kirjaimiin. Yhden kirjaimen vaihtaminen maksaa yhden pisteen ja kun vaihdat kirjaimen, saat tilalle arvotun kirjaimen valitsemastasi alemmasta kategoriasta. Mikäli vaihdat alimman kategorian (1p) kirjaimen, saat jonkin toisen kirjaimen samasta kategoriasta.
Vokaalikauppa
Vokaaleja on selvästi vähemmän kuin konsonantteja, eikä suomen kielessä sanojen muodostus oikein onnistu ilman niitä. Mikäli vokaalit välttelevät sinua tai kaipaat muuten vain sellaista johonkin sanaasi, voit ostaa haluamasi vokaalin pisteillä seuraavilla hinnoilla:
1p: A, E, I, O U
3p: Y, Ä, Ö
Huomioi kuitenkin, että voit ostaa korkeintaan kaksi vokaalia per kierros ja vain yhden 3 pisteen arvoisen. Konsonanttien ostaminen ei ole mahdollista, niitä on tarjolla ihan tarpeeksi muutenkin.
Kauden päättyminen
Kymmenen kierroksen jälkeen jokainen kilpailija menettää pisteitä jokaisesta käyttämättä jääneestä kirjaimestaan. Pistemenetys on 50% kirjaimen pistearvosta.
Näiden menetysten jälkeen kilpailija, jolla on eniten pisteitä kerättynä voittaa kauden.
Yhteenveto
Joten nyt kun sitten ilmoittaudut mukaan kaudelle, laita ilmoittautumisviestiisi 10 kirjainta väliltä A-Ö ja luonnollisesti aakkosjärjestyksessä.
Lisäksi valitse alla näkyvistä vaihtoehdoista itsellesi yksi kolmen kirjaimen aloituspaketti. Saman paketin voi valita useampikin kilpailija.
Lopuksi valitse vielä haluamasi kirjainpaketti ensimmäiselle kierrokselle. Saat siis tämän paketin itsellesi, mikäli onnistut ensimmäisellä kierroksella saamaan tuloksen, jonka kategoriaan valitsemasi paketti kuuluu.
Olettaen, että absoluuttisesti vähintään kuusi kilpailijaa on ilmoittautunut siihen mennessä, kausi alkaa torstaina 8. lokakuuta.
**
Aloituspaketit:
MPR, EUN, IKR, AUN, KNT, ISH, AUH, OUN, KMR, UNT, APV, IOT
Kierroksella 1 tarjolla olevat kirjainpaketit:
1-3 oikein: HG, HJ, OB, UF, IS
4-5 oikein: IMD, ESV, JYD, ETB, NTH
6+ oikein: AEHR, IJVF, EUPD, EJRG, KLTP
Perusasiat
ABC... DEF... GHI?
Vuorossa on Pistepotin kahdessadasneljäskymmeneskahdeksas kausi ja 3,5 vuotta on kulunut siitä kun edellisen kerran harrastimme sanapeliä. Tämä on luultavasti ainoa kausi, joka saattaa hyötyä pienemmästä porukasta, sillä sääntöjen noudattamista on helpompaa valvoa, eikä nyt tarvitse pelätä samankaltaisia kaoottisia tilanteita kuin kahdessa aiemmassa osassa.
Numeroita emme tietenkään käytä tällä kaudella, vaan arvataan 10 kirjainta väliltä A-Ö. Kauden aikana yhdestä oikeasta kirjaimesta saa yhden pisteen tuttuun tapaan. Pituutta kaudella on tavanomaiset kymmenen kierrosta.
Kirjaimet
Kauden idea on sama kuin aikaisemminkin: kerätä kirjaimia ja muodostaa niistä sanoja, joilla tienaa merkittävästi lisäpisteitä. Nyt kautta on kuitenkin jalostettu ja se poikkeaa aiemmista osista jonkin verran.
Kirjaimia tienataan 2-4 kirjaimen paketeissa. Joka kierrokselle on omat pakettinsa ja ne on arvottu, joten jotkin kirjaimet voivat esiintyä toisia useammin. Koska kirjaimet ovat eriarvoisia, on myös pakettien arvoissa eroa.
Kirjainpaketit jaetaan kolmeen osaan tulosten perusteella:
1-3 oikein (2 kirjaimen paketit)
4-5 oikein (3 kirjaimen paketit)
6+ oikein (4 kirjaimen paketit)
0 oikein -tuloksella ei uusia kirjaimia tienaa kyseisellä kierroksella lainkaan.
Joka kierros kilpailijat voivat valita yhden tarjolla olevan kirjainpaketin yhdeltä tulosväliltä. Mikäli kilpailijan seuraavan kierroksen tulos osuu kyseiselle välille, hän saa juuri valitsemansa kirjainpaketin. Mikäli tulos osuu toiselle välille, paketti arvotaan kyseisen välin vaihtoehdoista.
Lisäksi kaikki kilpailijat voivat ilmoittautumisvaiheessa valita itselleen yhden kolmen kirjaimen aloituspaketin annetuista vaihtoehdoista, jonka he varmuudella saavat.
Kuten mainittua, kaikilla kirjaimilla on pistearvo:
1p: A, E, I, O, U
2p: K, L, M, N, S, T
3p: H, J, P, R, V
4p: Y, Ä, Ö
5p: B, D, F, G
Suomen kielessä varsin harvinaiset kirjaimet C, Q, W, X, Z ja Å on tällä kertaa jätetty pois kokonaan ja niitä ei ole mahdollista tienata lainkaan. Niitä tietysti käytetään oikeiden kirjaimien arvaamisessa tuttuun tapaan, mutta ei sanojen muodostamisessa.
Sanojen pelaaminen
Kilpailijoilla on jokaisella kierroksella mahdollista muodostaa omistamistaan kirjaimista sanoja ja pelata ne saadakseen lisää pisteitä. Sanan pelaaminen poistaa siihen käytetyt kirjaimet kilpailijan kirjainvarastosta.
Pelatut sanat pisteytetään seuraavalla tavalla:
1) Sanassa käytettyjen kirjaimien yhteenlasketut pisteet
2) Sanan pituus:
- 2-4 kirjainta: Ei ylimääräisiä pisteitä
- 5-6 kirjainta: +2p
- 7-8 kirjainta: +4p
- 9-10 kirjainta: +6p
- 11+ kirjainta: +8p
Esimerkiksi sanasta SYKSY saa pisteitä seuraavalla tavalla:
S (2) + Y (4) + K (2) + S (2) + Y (4) + pituus (2) = 16 pistettä
Sanoiksi kelpaavat lähtökohtaisesti kaikki vähintään kahden kirjaimen pituiset suomenkieliset sanat, mutta rajoituksia on ihan tuntuvasti, jotta voidaan eliminoida yritykset pelata melkoisia sanakummajaisia, joita etenkin sarjan ensimmäisessä osassa nähtyy.
Hyväksytyt sanat:
* Kaikki selvästi suomenkieliset substantiivit (yleisnimet), adjektiivit, pronominit, numeraalit ja partikkelit (paitsi liitepartikkelit ja interjektiot eli huudahdussanat)
* Monikkomuodot (t-monikko, esim. kissat, mutta ei kissoja)
* Kaikki selvästi suomenkieliset verbit perusmuodossaan (esim. istua, mutta ei istui/istuu/istunut, yms.)
Kielletyt sanat:
* Taivutetut sanat (paitsi t-monikko)
* Liitepartikkelit ja interjektiot eli huudahdussanat
* Muut kuin perusmuotoiset verbit
* Lyhenteet
* Murteelliset sanat ja nettislangi
* Yksittäiset kirjaimet
* Keinotekoiset yhdyssanat, jotka eivät ole vakiintuneessa käytössä (esim. kaktushylly, ymmärrämme kyllä, mitä se tarkoittaa, mutta ei kukaan sellaista sanaa normaalisti käytä)
* Kaikki erisnimet (ihmisten, paikkojen, alueiden, yritysten, yms. nimet)
* Kaikki sanat, jotka ylipäänsäkään eivät epäilemättäkään ole suomea
Erisnimet ovat ennen olleet sallittuja tietyin rajoituksin, mutta tällä kertaa päätin kieltää ne kokonaan, koska ne aiheuttivat aiemmissa osissa kaikista eniten ongelmia.
Mikäli sana on samaan aikaan hyväksytty ja kielletty, se hyväksytään. Esimerkkinä tällaisesta sanasta toimii vaikkapa soitin - se on kielletty taivutettu muoto verbistä soittaa, mutta se on myös täysin sallittu substantiivi, joka tarkoittaa musiikki-instrumenttia ja siksi se kelpuutetaan.
Samalla kierroksella on sallittua pelata useita sanoja, jos kirjaimet vain riittävät.
Päivän arvokkain sana
Jokaisella kierroksella kierroksesta 2 lähtien kilpailija, joka pelaa päivän arvokkaimman sanan (eniten pisteitä), palkitaan ylimääräisillä pisteillä. Kierroksilla 2-5 tämä pistemäärä on 2 pistettä ja kierroksilla 6-10 se on 3 pistettä.
Mikäli useampi kuin yksi kilpailija pelaa yhtä arvokkaan sanan päivän arvokkaimpana, palkinto menee sille heistä, jonka sana on pisin. Mikäli ne ovat samanpituisia, palkinto menee heille kaikille.
Mikäli vain yksi kilpailija pelaa sanan kierroksen aikana, hän saa palkinnon automaattisesti, vaikka sana olisi huonopisteinen.
Kirjainten vaihtaminen
Kilpailijoilla on nyt ensimmäistä kertaa mahdollista vaihtaa yksittäisiä ei-toivottuja kirjaimia muihin kirjaimiin. Yhden kirjaimen vaihtaminen maksaa yhden pisteen ja kun vaihdat kirjaimen, saat tilalle arvotun kirjaimen valitsemastasi alemmasta kategoriasta. Mikäli vaihdat alimman kategorian (1p) kirjaimen, saat jonkin toisen kirjaimen samasta kategoriasta.
Vokaalikauppa
Vokaaleja on selvästi vähemmän kuin konsonantteja, eikä suomen kielessä sanojen muodostus oikein onnistu ilman niitä. Mikäli vokaalit välttelevät sinua tai kaipaat muuten vain sellaista johonkin sanaasi, voit ostaa haluamasi vokaalin pisteillä seuraavilla hinnoilla:
1p: A, E, I, O U
3p: Y, Ä, Ö
Huomioi kuitenkin, että voit ostaa korkeintaan kaksi vokaalia per kierros ja vain yhden 3 pisteen arvoisen. Konsonanttien ostaminen ei ole mahdollista, niitä on tarjolla ihan tarpeeksi muutenkin.
Kauden päättyminen
Kymmenen kierroksen jälkeen jokainen kilpailija menettää pisteitä jokaisesta käyttämättä jääneestä kirjaimestaan. Pistemenetys on 50% kirjaimen pistearvosta.
Näiden menetysten jälkeen kilpailija, jolla on eniten pisteitä kerättynä voittaa kauden.
Yhteenveto
Joten nyt kun sitten ilmoittaudut mukaan kaudelle, laita ilmoittautumisviestiisi 10 kirjainta väliltä A-Ö ja luonnollisesti aakkosjärjestyksessä.
Lisäksi valitse alla näkyvistä vaihtoehdoista itsellesi yksi kolmen kirjaimen aloituspaketti. Saman paketin voi valita useampikin kilpailija.
Lopuksi valitse vielä haluamasi kirjainpaketti ensimmäiselle kierrokselle. Saat siis tämän paketin itsellesi, mikäli onnistut ensimmäisellä kierroksella saamaan tuloksen, jonka kategoriaan valitsemasi paketti kuuluu.
Olettaen, että absoluuttisesti vähintään kuusi kilpailijaa on ilmoittautunut siihen mennessä, kausi alkaa torstaina 8. lokakuuta.
**
Aloituspaketit:
MPR, EUN, IKR, AUN, KNT, ISH, AUH, OUN, KMR, UNT, APV, IOT
Kierroksella 1 tarjolla olevat kirjainpaketit:
1-3 oikein: HG, HJ, OB, UF, IS
4-5 oikein: IMD, ESV, JYD, ETB, NTH
6+ oikein: AEHR, IJVF, EUPD, EJRG, KLTP
Vs: Pistepotti CCXLVIII - Pistepotin GHI
Ai että, tästä kaudesta tykkäsin kovasti, kun vuoron perään yritettiin saada vaikka minkälaisia sanoja läpi. Nyt ei tosin voi enää karttakirja kädessä tehdä siirtoja...
H
I
K
N
O
Q
U
X
Y
Z
Paketti AUN, tavoitteeksi JYD
H
I
K
N
O
Q
U
X
Y
Z
Paketti AUN, tavoitteeksi JYD
Viimeinen muokkaaja, Jonttu-Ankka pvm Ke 07 Loka 2020, 15:31, muokattu 1 kertaa
Jonttu-Ankka
Vs: Pistepotti CCXLVIII - Pistepotin GHI
Kyllä siellä tosiaan kaikenlaista häröä yritettiin pelata, muistan kun joku yritti ensimmäisessä osassa pelata sanan ÖYF ja kutsui sitä "soittolistan nimeksi" Ehkä me tällä kertaa pääsemme vihdoinkin pelaamaan niitä suomenkielisiä sanoja...
Jontun voisi olla hyödyllistä valita myös jokin toivottu kirjainpaketti ensimmäiselle kierrokselle, kai sieltä jokin potentiaalisesti mieluinen löytyy.
Jontun voisi olla hyödyllistä valita myös jokin toivottu kirjainpaketti ensimmäiselle kierrokselle, kai sieltä jokin potentiaalisesti mieluinen löytyy.
Vs: Pistepotti CCXLVIII - Pistepotin GHI
A
F
G
J
L
R
S
W
X
Å
Alkuun IKR, ekalle kierrokselle tavoitteeks ESV.
F
G
J
L
R
S
W
X
Å
Alkuun IKR, ekalle kierrokselle tavoitteeks ESV.
Sienilapsi
Vs: Pistepotti CCXLVIII - Pistepotin GHI
A
G
H
J
M
P
S
U
X
Ä
Aloituspaketti UNT
Kirjainpaketti NTH
G
H
J
M
P
S
U
X
Ä
Aloituspaketti UNT
Kirjainpaketti NTH
Viimeinen muokkaaja, Touhula pvm Ke 07 Loka 2020, 08:40, muokattu 1 kertaa
Touhula
Vs: Pistepotti CCXLVIII - Pistepotin GHI
Sellainen muutos vielä, että kierroksilla 2-5 päivän arvokkaimmasta sanasta saakin 3 pistettä ja kierroksilla 5-10 puolestaan 4 pistettä.
**
Pistepotti CCXLVIII - Pistepotin GHI - Kierros 1/10
Oikeat kirjaimet:
D
F
I
L
N
R
T
W
Y
Å
Sienilapsi: 5 oikein
Don Barks: 4 oikein
CottonJoel: 3 oikein
Jonttu-Ankka: 3 oikein
Kalamies: 2 oikein
Touhula: 0 oikein
Pelatut sanat:
(Ei pelattuja sanoja tänään)
Kilpailijoiden tienaamat kirjainpaketit tällä kierroksella:
Sienilapsi: ESV
Don Barks: IMD
Kalamies: UF
CottonJoel: IS*
Jonttu-Ankka: UF*
Touhula: -
* = kilpailijan tienaama kirjainpaketti on arvottu siltä väliltä, jolle hänen tuloksensa osui, sillä hänen toivomansa paketti oli toisella välillä
Kilpailijoiden kirjainvarastot kierroksen 1/10 jälkeen:
Don Barks: D, I, I, M, O, T
Sienilapsi: E, I, K, R, S, V
Jonttu-Ankka: A, F, N, U, U
CottonJoel: A, I, P, S, V
Kalamies: E, F, N, U, U
Touhula: N, T, U
Kilpailijoiden pistetilanne kierroksen 1/10 jälkeen:
1. Sienilapsi: 5p
2. Don Barks: 4p
3. CottonJoel: 3p
=. Jonttu-Ankka: 3p
5. Kalamies: 2p
6. Touhula: 0p
Avauskierroksella ei mitään varsinaisesti vielä tapahdu, koska sanoja ei ole voinut pelata, mitä nyt Sienilapsi aloittaa pistetilanteen johdossa ja Touhula saa sanapelikausien historian huonoimman tuloksen. On nimittäin fakta, että näillä kausilla ja tällä systeemillä 0 oikein on saavutettu vain kaksi kertaa ja molemmilla kerroilla sen kaveriksi saatiin sentään bonuskirjain, jota nyt ei ole käytössä, joten puhdas nolla on siis periaatteessa vielä niitäkin huonompi tulos. Ei yhtään oikeaa kirjainta kun arvataan 10 kirjainta 29 mahdollisesta on toki saavutus sekin...
Saa nähdä mitä tällä kaudella mahtaa tapahtua. Molemmat aiemmat sanapelikaudet ovat päätyneet bonuskierroksille ja kummassakin tehtiin niiden suhteen historiaa: ensimmäisessä osassa kumpikaan tasapelissä olleista ei voittanut kautta, vaan sekä Ton Roza että Sienilapsi nousivat tämän kaksikon ohitse bonuskierroksella ja toisessa osassa Jonttu-Ankka ja Touhula venyttivät taistonsa avoimen ja suljetun bonuskierroksen kautta historian toistaiseksi ainoalle yhden numeron ratkaisukierrokselle.
Mutta nyt sitten päästään kaudella itse asiaan eli sanojen pelaamiseen - siis jos joku nyt kirjaimistaan saa jo jotain muodostettua. Eli ohjeviestissä näkyvien rajoitusten puitteissa on nyt mahdollista pelata sanoja ja kierroksen arvokkaimman sanan pelaava kilpailija tienaa huomenna 3 pistettä. Kirjainten arvot ja sanojen pisteytys löytyvät ohjeviestistä. Sanojen pelaamisessa on suositeltavaa käyttää tervettä maalaisjärkeä.
Vokaalikauppa on nyt avautunut ja sieltä voi ostaa vokaaleja joko yhdellä pisteellä (A, E, I, O, U) tai kolmella pisteellä (Y, Ä, Ö) ja korkeintaan kaksi per kierros ja korkeintaan yksi kolmen pisteen vokaali per kierros. Saat ostamasi vokaalit käyttöön välittömästi.
Kirjainten vaihto on myös mahdollista ja se maksaa yhden pisteen oli vaihdettava kirjain mikä hyvänsä. Saat vaihdossa arvotun kirjaimen valitsemastasi vaihtamaasi kirjainta alemmasta pisteluokasta huomisella kierroksella. Muista siis valita haluamasi pisteluokka (esim. jos vaihdat 5p arvoisen kirjaimen, valitse haluatko tilalle 1p, 2p, 3p vai 4p arvoisen).
Lisäksi muistakaa myös toivoa jotakin kirjainpakettia huomiselle alla näkyvistä. Mikäli tuloksesi osuu siis oikealle välille, saat haluamasi paketin.
Huomisen deadline kaikille siirroille on klo 19:00.
Uusia numeroita aikaa laittaa jälleen huomiseen asti.
**
Kierroksella 2 tarjolla olevat kirjainpaketit:
1-3 oikein: NV, MF, HB, LR, SÖ
4-5 oikein: EOL, HVG, UBD, MNÄ, IJD
6+ oikein: JRBG, OLTÖ, UJVF, MSPR, ENHÖ
**
Pistepotti CCXLVIII - Pistepotin GHI - Kierros 1/10
Oikeat kirjaimet:
D
F
I
L
N
R
T
W
Y
Å
Sienilapsi: 5 oikein
Don Barks: 4 oikein
CottonJoel: 3 oikein
Jonttu-Ankka: 3 oikein
Kalamies: 2 oikein
Touhula: 0 oikein
Pelatut sanat:
(Ei pelattuja sanoja tänään)
Kilpailijoiden tienaamat kirjainpaketit tällä kierroksella:
Sienilapsi: ESV
Don Barks: IMD
Kalamies: UF
CottonJoel: IS*
Jonttu-Ankka: UF*
Touhula: -
* = kilpailijan tienaama kirjainpaketti on arvottu siltä väliltä, jolle hänen tuloksensa osui, sillä hänen toivomansa paketti oli toisella välillä
Kilpailijoiden kirjainvarastot kierroksen 1/10 jälkeen:
Don Barks: D, I, I, M, O, T
Sienilapsi: E, I, K, R, S, V
Jonttu-Ankka: A, F, N, U, U
CottonJoel: A, I, P, S, V
Kalamies: E, F, N, U, U
Touhula: N, T, U
Kilpailijoiden pistetilanne kierroksen 1/10 jälkeen:
1. Sienilapsi: 5p
2. Don Barks: 4p
3. CottonJoel: 3p
=. Jonttu-Ankka: 3p
5. Kalamies: 2p
6. Touhula: 0p
Avauskierroksella ei mitään varsinaisesti vielä tapahdu, koska sanoja ei ole voinut pelata, mitä nyt Sienilapsi aloittaa pistetilanteen johdossa ja Touhula saa sanapelikausien historian huonoimman tuloksen. On nimittäin fakta, että näillä kausilla ja tällä systeemillä 0 oikein on saavutettu vain kaksi kertaa ja molemmilla kerroilla sen kaveriksi saatiin sentään bonuskirjain, jota nyt ei ole käytössä, joten puhdas nolla on siis periaatteessa vielä niitäkin huonompi tulos. Ei yhtään oikeaa kirjainta kun arvataan 10 kirjainta 29 mahdollisesta on toki saavutus sekin...
Saa nähdä mitä tällä kaudella mahtaa tapahtua. Molemmat aiemmat sanapelikaudet ovat päätyneet bonuskierroksille ja kummassakin tehtiin niiden suhteen historiaa: ensimmäisessä osassa kumpikaan tasapelissä olleista ei voittanut kautta, vaan sekä Ton Roza että Sienilapsi nousivat tämän kaksikon ohitse bonuskierroksella ja toisessa osassa Jonttu-Ankka ja Touhula venyttivät taistonsa avoimen ja suljetun bonuskierroksen kautta historian toistaiseksi ainoalle yhden numeron ratkaisukierrokselle.
Mutta nyt sitten päästään kaudella itse asiaan eli sanojen pelaamiseen - siis jos joku nyt kirjaimistaan saa jo jotain muodostettua. Eli ohjeviestissä näkyvien rajoitusten puitteissa on nyt mahdollista pelata sanoja ja kierroksen arvokkaimman sanan pelaava kilpailija tienaa huomenna 3 pistettä. Kirjainten arvot ja sanojen pisteytys löytyvät ohjeviestistä. Sanojen pelaamisessa on suositeltavaa käyttää tervettä maalaisjärkeä.
Vokaalikauppa on nyt avautunut ja sieltä voi ostaa vokaaleja joko yhdellä pisteellä (A, E, I, O, U) tai kolmella pisteellä (Y, Ä, Ö) ja korkeintaan kaksi per kierros ja korkeintaan yksi kolmen pisteen vokaali per kierros. Saat ostamasi vokaalit käyttöön välittömästi.
Kirjainten vaihto on myös mahdollista ja se maksaa yhden pisteen oli vaihdettava kirjain mikä hyvänsä. Saat vaihdossa arvotun kirjaimen valitsemastasi vaihtamaasi kirjainta alemmasta pisteluokasta huomisella kierroksella. Muista siis valita haluamasi pisteluokka (esim. jos vaihdat 5p arvoisen kirjaimen, valitse haluatko tilalle 1p, 2p, 3p vai 4p arvoisen).
Lisäksi muistakaa myös toivoa jotakin kirjainpakettia huomiselle alla näkyvistä. Mikäli tuloksesi osuu siis oikealle välille, saat haluamasi paketin.
Huomisen deadline kaikille siirroille on klo 19:00.
Uusia numeroita aikaa laittaa jälleen huomiseen asti.
**
Kierroksella 2 tarjolla olevat kirjainpaketit:
1-3 oikein: NV, MF, HB, LR, SÖ
4-5 oikein: EOL, HVG, UBD, MNÄ, IJD
6+ oikein: JRBG, OLTÖ, UJVF, MSPR, ENHÖ
Vs: Pistepotti CCXLVIII - Pistepotin GHI
Pistepotti CCXLVIII - Pistepotin GHI - Kierros 2/10
Oikeat kirjaimet:
C
D
E
F
G
H
I
L
U
Z
Jonttu-Ankka: 4 oikein
Kalamies: 3 oikein
Don Barks: 3 oikein
Touhula: 3 oikein
Sienilapsi: 3 oikein
CottonJoel: 2 oikein
Pelatut sanat:
(Ei pelattuja sanoja tänään)
Päivän arvokkain sana: -
Kilpailijoiden tienaamat kirjainpaketit tällä kierroksella:
Jonttu-Ankka: UBD
Don Barks: HB*
CottonJoel: HB*
Kalamies: LR*
Touhula: LR*
Sienilapsi: SÖ*
* = kilpailijan tienaama kirjainpaketti on arvottu siltä väliltä, jolle hänen tuloksensa osui, sillä hänen toivomansa paketti oli toisella välillä
Kilpailijoiden kirjainvarastot kierroksen 2/10 jälkeen:
Jonttu-Ankka: A, B, D, F, N, U, U, U
Don Barks: B, D, H, I, I, M, O, T
Sienilapsi: E, I, K, R, S, S, V, Ö
CottonJoel: A, B, H, I, P, S, V
Kalamies: E, F, L, N, R, U, U
Touhula: L, N, R, T, U
Kilpailijoiden pistetilanne kierroksen 2/10 jälkeen:
1. Sienilapsi: 8p
2. Don Barks: 7p
=. Jonttu-Ankka: 7p
4. CottonJoel: 5p
=. Kalamies: 5p
6. Touhula: 3p
Arvon oikeat kirjaimet arpomalla ensin 10 numeroa väliltä 1-29 ja muuttamalla ne sitten aakkosjärjestyksen mukaisesti kirjaimiksi. Tänään satunnaisnumerogeneraattori päätti arpoa seitsemän peräkkäistä numeroa, kuten kirjaimista huomaatte. En ole varma, onko meillä koskaan ollut näin pitkää tai ainakaan tätä pitempää peräkkäisten numeroiden (tai kirjainten) sarjaa aikaisemmin.
Oudot kirjaimet johtavat siihen, että Jonttu-Ankka on ainoa, joka saa haluamansa kirjainpaketin, muut jäävät alempaan luokkaan. Hän nousee Don Barksin kanssa jaetulle toiselle sijalle Sienilapsen jatkaessa johdossa.
Päivän arvokkainta sanaa ei löydy tänään lainkaan, mutta nyt on jälleen mahdollisuus pelata sanoja ja yrittää tavoitella sitä huomisella kierroksella.
Vokaalikauppa on myös auki ja sieltä ostettavat vokaalit ovat käytössä välittömästi, kun taas kirjainta vaihtamalla uuden saa tilalle seuraavalla kierroksella. Tarkemmat tiedot näistä löytyvät muun muassa ensimmäisen kierroksen tulosviestistä.
Lisäksi pelasitpa sanoja tai et, on suotavaa jälleen valita mieluinen kirjainpaketti huomiseksi, jonka saa itselleen, mikäli tulos osuu samalle välille jolla valittu paketti on.
Huomisen deadline on klo 19:00.
Uusia numeroita aikaa laittaa jälleen huomiseen asti.
**
Kierroksella 3 tarjolla olevat kirjainpaketit:
1-3 oikein: NG, RV, AB, RB, UT
4-5 oikein: UVÖ, AIG, AKB, IHS, NHV
6+ oikein: AMYD, JRVY, EMTP, LHJY, OUSÖ
Oikeat kirjaimet:
C
D
E
F
G
H
I
L
U
Z
Jonttu-Ankka: 4 oikein
Kalamies: 3 oikein
Don Barks: 3 oikein
Touhula: 3 oikein
Sienilapsi: 3 oikein
CottonJoel: 2 oikein
Pelatut sanat:
(Ei pelattuja sanoja tänään)
Päivän arvokkain sana: -
Kilpailijoiden tienaamat kirjainpaketit tällä kierroksella:
Jonttu-Ankka: UBD
Don Barks: HB*
CottonJoel: HB*
Kalamies: LR*
Touhula: LR*
Sienilapsi: SÖ*
* = kilpailijan tienaama kirjainpaketti on arvottu siltä väliltä, jolle hänen tuloksensa osui, sillä hänen toivomansa paketti oli toisella välillä
Kilpailijoiden kirjainvarastot kierroksen 2/10 jälkeen:
Jonttu-Ankka: A, B, D, F, N, U, U, U
Don Barks: B, D, H, I, I, M, O, T
Sienilapsi: E, I, K, R, S, S, V, Ö
CottonJoel: A, B, H, I, P, S, V
Kalamies: E, F, L, N, R, U, U
Touhula: L, N, R, T, U
Kilpailijoiden pistetilanne kierroksen 2/10 jälkeen:
1. Sienilapsi: 8p
2. Don Barks: 7p
=. Jonttu-Ankka: 7p
4. CottonJoel: 5p
=. Kalamies: 5p
6. Touhula: 3p
Arvon oikeat kirjaimet arpomalla ensin 10 numeroa väliltä 1-29 ja muuttamalla ne sitten aakkosjärjestyksen mukaisesti kirjaimiksi. Tänään satunnaisnumerogeneraattori päätti arpoa seitsemän peräkkäistä numeroa, kuten kirjaimista huomaatte. En ole varma, onko meillä koskaan ollut näin pitkää tai ainakaan tätä pitempää peräkkäisten numeroiden (tai kirjainten) sarjaa aikaisemmin.
Oudot kirjaimet johtavat siihen, että Jonttu-Ankka on ainoa, joka saa haluamansa kirjainpaketin, muut jäävät alempaan luokkaan. Hän nousee Don Barksin kanssa jaetulle toiselle sijalle Sienilapsen jatkaessa johdossa.
Päivän arvokkainta sanaa ei löydy tänään lainkaan, mutta nyt on jälleen mahdollisuus pelata sanoja ja yrittää tavoitella sitä huomisella kierroksella.
Vokaalikauppa on myös auki ja sieltä ostettavat vokaalit ovat käytössä välittömästi, kun taas kirjainta vaihtamalla uuden saa tilalle seuraavalla kierroksella. Tarkemmat tiedot näistä löytyvät muun muassa ensimmäisen kierroksen tulosviestistä.
Lisäksi pelasitpa sanoja tai et, on suotavaa jälleen valita mieluinen kirjainpaketti huomiseksi, jonka saa itselleen, mikäli tulos osuu samalle välille jolla valittu paketti on.
Huomisen deadline on klo 19:00.
Uusia numeroita aikaa laittaa jälleen huomiseen asti.
**
Kierroksella 3 tarjolla olevat kirjainpaketit:
1-3 oikein: NG, RV, AB, RB, UT
4-5 oikein: UVÖ, AIG, AKB, IHS, NHV
6+ oikein: AMYD, JRVY, EMTP, LHJY, OUSÖ
Sivu 1 / 4 • 1, 2, 3, 4
Similar topics
» Pistepotti CXXXIX - Pistepotin ABC
» Pistepotti CLXIII - Pistepotin DEF
» Pistepotin tulevaisuus
» Pistepotin tulevaisuus 2020
» Kansanäänestys Pistepotin jatkosta
» Pistepotti CLXIII - Pistepotin DEF
» Pistepotin tulevaisuus
» Pistepotin tulevaisuus 2020
» Kansanäänestys Pistepotin jatkosta
Sivu 1 / 4
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
|
|