Pistepotti CLXIII - Pistepotin DEF
+10
Kalamies
Touhula
Oku Ankka
Don Barks
Ankkafani 10
LäPä7*
Sienilapsi
C4MPPU
A.N.K.K.A
Aku Vankkis
14 posters
Sivu 1 / 5
Sivu 1 / 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Pistepotti CLXIII - Pistepotin DEF
Pistepotti CLXIII - Pistepotin DEF
Jos ensin oli ABC, niin on luonnollista, että seuraavaksi tulee DEF. Eikö olekin? Onhan?
Vuorossa on Pistepotin sadaskuudeskymmeneskolmas kausi ja tällä kertaa palaamme kauden 139 tunnelmiin ja pelaamme sieltä tuttua sanapeliä, tällä kertaa kuitenkin paranneltuna versiona - viimeksi meinasi vähän homma karata käsistä sääntöjen kiertelyn takia, mutta nyt sille laitetaan piste.
Tällä kaudella ei siis arvata numeroita lainkaan, vaan sen sijaan kirjaimia. Jokainen kilpailija arvaa siis 10 kirjainta väliltä A-Ö. Yhdestä oikeasta kirjaimesta saa aina yhden pisteen. Kausi tulee kestämään perinteiset kymmenen kierrosta.
Kauden idea yksinkertaisesti ilmaistuna on kerätä omilla tuloksilla kirjaimia ja muodostaa näistä kirjaimista sanoja, joilla tienataan runsaasti ylimääräisiä pisteitä. Se on siis yksinkertainen versio. Seuraavaksi vuorossa se tarkempi selostus.
Kirjainten saaminen
Suomen kielessä käytössä olevat 29 aakkosta on jaettu kategorioihin seuraavalla tavalla:
* Perusvokaalit: A, E, I, O, U (1 piste / kaikilla tuloksilla)
* Harvinaisemmat vokaalit: Y, Ä, Ö (2 pistettä / väh. 2 oikein)
* Peruskonsonantit: H, J, K, L, M, N, P, R, S, T, V (3 pistettä / väh. 3 oikein)
* Harvinaisemmat konsonantit: B, C, D, F, G, W, Z (4 pistettä / väh. 5 oikein)
* Vapaavalintaiset aakkoset: Q, X, Å (5 pistettä / väh. 6 oikein)
Kukin kilpailija saa kauden alkaessa kuusi kirjainta, joista kolme on arvottuja (kaksi perusvokaalia ja yksi peruskonsonantti) ja kolme kilpailijan itse päätettävissä ilmoittautuessa (yksi joko perusvokaali tai harvinaisempi vokaali, yksi peruskonsonantti ja yksi harvinaisempi konsonantti).
Jokainen kilpailija saa joka kierros uusia kirjaimia päivän tuloksensa mukaan. Kilpailija voi saada kirjaimia vain niistä kategorioista, joihin hänen tuloksensa riittää.
Kilpailija saa 0 tai 1 oikein -tuloksella vain yhden perusvokaalin.
Kilpailija saa yhden kirjaimen JOKO perusvokaaleista (75% mahdollisuus) TAI yhden kirjaimen harvinaisemmista vokaaleista (25% mahdollisuus) mikäli hänen tuloksensa on 2 oikein tai parempi.
Kilpailija saa vähintään 3 oikein -tuloksella lisäksi yhden peruskonsonantin.
Kilpailija saa vähintään 5 oikein -tuloksella myös näiden lisäksi yhden harvinaisemman konsonantin.
Lisäksi vielä mikäli kilpailija saa vähintään 6 oikein -tuloksen, hänellä on halutessaan oikeus vaihtaa saamansa harvinainen konsonantti vapaavalintaiseen aakkoseen (Q, X tai Å). Näitä kolmea ei voi saada muuten kuin itse valitsemalla tämän vaihtoehdon kun tilaisuus tulee.
Voit siis saada parhaimmillaan kolme eri kirjainta per kierros, mutta vähintään yhden joka tapauksessa.
Lisäksi joka kierros arvotaan bonuskirjain ja mikäli tämä kirjain löytyy kilpailijan arvaamista kirjaimista, kilpailija tienaa kyseisellä kierroksella ylimääräisen kirjaimen, joka on aina joko perusvokaali (0-2 oikein -tuloksilla) tai peruskonsonantti (3+ oikein -tuloksilla). Eli neljäskin kirjain on mahdollista tienata.
Et voi itse valita, mitä kirjaimia tienaat kategorioista, vaan ne arvotaan.
Sanojen pelaaminen
No, kirjaimet on selvät, mutta entä sitten ne sanat? Homman nimi on siis muodostaa omista kirjaimista sanoja ja pelata ne ilmoittamalla sanat topicissa. Kun sana on pelattu (ja hyväksytty), siihen käytetyt kirjaimet poistuvat kilpailijan kirjainvarastosta ja kilpailija saa sanasta pisteitä seuraavista asioista:
1) Sanassa käytettyjen kirjaimien kategoriapisteet yhteenlaskettuna
2) Sanan pituus
- 2-4 kirjainta: Ei lisäpisteitä
- 5-6 kirjainta: +2 pistettä
- 7-8 kirjainta: +4 pistettä
- 9-10 kirjainta: +8 pistettä
- 11+ kirjainta: +12 pistettä
Esimerkiksi sanasta KEVÄT saa pisteitä seuraavasti:
K (3) + E (1) + V (3) + Ä (2) + T (3) + pituus (2) = 14 pistettä
Sanoiksi kelpaavat kaikki vähintään 2 kirjaimen pituiset suomenkieliset sanat. Tällä kertaa rajoituksia on lisätty ihan kunnolla, jotta sääntöjä olisi helpompaa noudattaa ja valvoa. Se tarkoittaa, että joitakin varmasti ihan järkeviäkin sanoja menee tämän myötä kieltolistalle, mutta yritetään pitää ihan vaikka Suomen juhlavuodenkin kunniaksi meno nyt mahdollisimman suomenkielisenä.
Hyväksytyt sanat:
* Kaikki selvästi suomenkieliset substantiivit (yleisnimet), adjektiivit, pronominit, numeraalit ja partikkelit (paitsi liitepartikkelit ja interjektiot eli huudahdussanat)
* Monikkomuodot (t-monikko, esim. kissat, ei kissoja)
* Kaikki selvästi suomenkieliset verbit, kunhan ne ovat perusmuodossa (esim. juosta, ei juoksi/juoksee/juossut/jne.)
* Erisnimet, mikäli ne sisältyvät alla näkyvään hyväksyttyjen erisnimien listaan:
- Suomen kunnat ja kylät
- Valtioiden nimet suomenkielisessä kirjoitusasussa
- Valtioiden pääkaupungit suomenkielisessä kirjoitusasussa
- Maantieteelliset kohteet (joet, järvet, meret, vuoret, yms.) suomenkielisessä kirjoitusasussa
- Suomalaiset etunimet
- Vierasperäiset etunimet, mikäli nimi on käytössä vähintään tuhannella (1000) suomalaisella väestörekisterikeskuksen nimipalvelun mukaan
Kielletyt sanat:
* Jotenkin taivutetut sanat (paitsi t-monikko)
* Liitepartikkelit ja interjektiot eli huudahdussanat
* Muut kuin perusmuotoiset verbit
* Kaikenlaiset lyhenteet
* Murresanat ja nettislangi
* Yksittäiset kirjaimet
* Kaikki erisnimet, jotka eivät ole sallittujen listalla (esim. yritysten nimet, tuotemerkit, yms.)
* Sanat, jotka ylipäänsä eivät epäilemättäkään ole suomea
Mikäli jonkin sanan kanssa on epäselvyyttä, voi sanan pelaamisen yhteydessä pelata varasanan, joka pelataan varsinaisen sanan sijasta mikäli varsinainen sana todetaan kielletyksi.
Kymmenen kierroksen jälkeen jokainen kilpailija menettää vielä pisteitä käyttämättömistä kirjaimistaan puolet kirjaimen arvosta (esim. peruskonsonantista menettää 1,5p). Tämän jälkeen eniten pisteitä kerännyt kilpailija voittaa kauden.
Joten nyt kun sitten ilmoittaudut mukaan kaudelle, laita ilmoittautumisviestiisi tuttuun tapaan ensimmäiset 10 kirjaintasi väliltä A-Ö ja tietysti aakkosjärjestyksessä. Lisäksi sinun on valittava kolme aloituskirjainta itsellesi siten, että yksi niistä on perusvokaali TAI harvinaisempi vokaali, yksi peruskonsonantti ja yksi harvinaisempi konsonantti.
Kausi alkaa lauantaina 22. huhtikuuta olettaen, että ilmoittautujia on vähintään 14 kappaletta.
Jos ensin oli ABC, niin on luonnollista, että seuraavaksi tulee DEF. Eikö olekin? Onhan?
Vuorossa on Pistepotin sadaskuudeskymmeneskolmas kausi ja tällä kertaa palaamme kauden 139 tunnelmiin ja pelaamme sieltä tuttua sanapeliä, tällä kertaa kuitenkin paranneltuna versiona - viimeksi meinasi vähän homma karata käsistä sääntöjen kiertelyn takia, mutta nyt sille laitetaan piste.
Tällä kaudella ei siis arvata numeroita lainkaan, vaan sen sijaan kirjaimia. Jokainen kilpailija arvaa siis 10 kirjainta väliltä A-Ö. Yhdestä oikeasta kirjaimesta saa aina yhden pisteen. Kausi tulee kestämään perinteiset kymmenen kierrosta.
Kauden idea yksinkertaisesti ilmaistuna on kerätä omilla tuloksilla kirjaimia ja muodostaa näistä kirjaimista sanoja, joilla tienataan runsaasti ylimääräisiä pisteitä. Se on siis yksinkertainen versio. Seuraavaksi vuorossa se tarkempi selostus.
Kirjainten saaminen
Suomen kielessä käytössä olevat 29 aakkosta on jaettu kategorioihin seuraavalla tavalla:
* Perusvokaalit: A, E, I, O, U (1 piste / kaikilla tuloksilla)
* Harvinaisemmat vokaalit: Y, Ä, Ö (2 pistettä / väh. 2 oikein)
* Peruskonsonantit: H, J, K, L, M, N, P, R, S, T, V (3 pistettä / väh. 3 oikein)
* Harvinaisemmat konsonantit: B, C, D, F, G, W, Z (4 pistettä / väh. 5 oikein)
* Vapaavalintaiset aakkoset: Q, X, Å (5 pistettä / väh. 6 oikein)
Kukin kilpailija saa kauden alkaessa kuusi kirjainta, joista kolme on arvottuja (kaksi perusvokaalia ja yksi peruskonsonantti) ja kolme kilpailijan itse päätettävissä ilmoittautuessa (yksi joko perusvokaali tai harvinaisempi vokaali, yksi peruskonsonantti ja yksi harvinaisempi konsonantti).
Jokainen kilpailija saa joka kierros uusia kirjaimia päivän tuloksensa mukaan. Kilpailija voi saada kirjaimia vain niistä kategorioista, joihin hänen tuloksensa riittää.
Kilpailija saa 0 tai 1 oikein -tuloksella vain yhden perusvokaalin.
Kilpailija saa yhden kirjaimen JOKO perusvokaaleista (75% mahdollisuus) TAI yhden kirjaimen harvinaisemmista vokaaleista (25% mahdollisuus) mikäli hänen tuloksensa on 2 oikein tai parempi.
Kilpailija saa vähintään 3 oikein -tuloksella lisäksi yhden peruskonsonantin.
Kilpailija saa vähintään 5 oikein -tuloksella myös näiden lisäksi yhden harvinaisemman konsonantin.
Lisäksi vielä mikäli kilpailija saa vähintään 6 oikein -tuloksen, hänellä on halutessaan oikeus vaihtaa saamansa harvinainen konsonantti vapaavalintaiseen aakkoseen (Q, X tai Å). Näitä kolmea ei voi saada muuten kuin itse valitsemalla tämän vaihtoehdon kun tilaisuus tulee.
Voit siis saada parhaimmillaan kolme eri kirjainta per kierros, mutta vähintään yhden joka tapauksessa.
Lisäksi joka kierros arvotaan bonuskirjain ja mikäli tämä kirjain löytyy kilpailijan arvaamista kirjaimista, kilpailija tienaa kyseisellä kierroksella ylimääräisen kirjaimen, joka on aina joko perusvokaali (0-2 oikein -tuloksilla) tai peruskonsonantti (3+ oikein -tuloksilla). Eli neljäskin kirjain on mahdollista tienata.
Et voi itse valita, mitä kirjaimia tienaat kategorioista, vaan ne arvotaan.
Sanojen pelaaminen
No, kirjaimet on selvät, mutta entä sitten ne sanat? Homman nimi on siis muodostaa omista kirjaimista sanoja ja pelata ne ilmoittamalla sanat topicissa. Kun sana on pelattu (ja hyväksytty), siihen käytetyt kirjaimet poistuvat kilpailijan kirjainvarastosta ja kilpailija saa sanasta pisteitä seuraavista asioista:
1) Sanassa käytettyjen kirjaimien kategoriapisteet yhteenlaskettuna
2) Sanan pituus
- 2-4 kirjainta: Ei lisäpisteitä
- 5-6 kirjainta: +2 pistettä
- 7-8 kirjainta: +4 pistettä
- 9-10 kirjainta: +8 pistettä
- 11+ kirjainta: +12 pistettä
Esimerkiksi sanasta KEVÄT saa pisteitä seuraavasti:
K (3) + E (1) + V (3) + Ä (2) + T (3) + pituus (2) = 14 pistettä
Sanoiksi kelpaavat kaikki vähintään 2 kirjaimen pituiset suomenkieliset sanat. Tällä kertaa rajoituksia on lisätty ihan kunnolla, jotta sääntöjä olisi helpompaa noudattaa ja valvoa. Se tarkoittaa, että joitakin varmasti ihan järkeviäkin sanoja menee tämän myötä kieltolistalle, mutta yritetään pitää ihan vaikka Suomen juhlavuodenkin kunniaksi meno nyt mahdollisimman suomenkielisenä.
Hyväksytyt sanat:
* Kaikki selvästi suomenkieliset substantiivit (yleisnimet), adjektiivit, pronominit, numeraalit ja partikkelit (paitsi liitepartikkelit ja interjektiot eli huudahdussanat)
* Monikkomuodot (t-monikko, esim. kissat, ei kissoja)
* Kaikki selvästi suomenkieliset verbit, kunhan ne ovat perusmuodossa (esim. juosta, ei juoksi/juoksee/juossut/jne.)
* Erisnimet, mikäli ne sisältyvät alla näkyvään hyväksyttyjen erisnimien listaan:
- Suomen kunnat ja kylät
- Valtioiden nimet suomenkielisessä kirjoitusasussa
- Valtioiden pääkaupungit suomenkielisessä kirjoitusasussa
- Maantieteelliset kohteet (joet, järvet, meret, vuoret, yms.) suomenkielisessä kirjoitusasussa
- Suomalaiset etunimet
- Vierasperäiset etunimet, mikäli nimi on käytössä vähintään tuhannella (1000) suomalaisella väestörekisterikeskuksen nimipalvelun mukaan
Kielletyt sanat:
* Jotenkin taivutetut sanat (paitsi t-monikko)
* Liitepartikkelit ja interjektiot eli huudahdussanat
* Muut kuin perusmuotoiset verbit
* Kaikenlaiset lyhenteet
* Murresanat ja nettislangi
* Yksittäiset kirjaimet
* Kaikki erisnimet, jotka eivät ole sallittujen listalla (esim. yritysten nimet, tuotemerkit, yms.)
* Sanat, jotka ylipäänsä eivät epäilemättäkään ole suomea
Mikäli jonkin sanan kanssa on epäselvyyttä, voi sanan pelaamisen yhteydessä pelata varasanan, joka pelataan varsinaisen sanan sijasta mikäli varsinainen sana todetaan kielletyksi.
Kymmenen kierroksen jälkeen jokainen kilpailija menettää vielä pisteitä käyttämättömistä kirjaimistaan puolet kirjaimen arvosta (esim. peruskonsonantista menettää 1,5p). Tämän jälkeen eniten pisteitä kerännyt kilpailija voittaa kauden.
Joten nyt kun sitten ilmoittaudut mukaan kaudelle, laita ilmoittautumisviestiisi tuttuun tapaan ensimmäiset 10 kirjaintasi väliltä A-Ö ja tietysti aakkosjärjestyksessä. Lisäksi sinun on valittava kolme aloituskirjainta itsellesi siten, että yksi niistä on perusvokaali TAI harvinaisempi vokaali, yksi peruskonsonantti ja yksi harvinaisempi konsonantti.
Kausi alkaa lauantaina 22. huhtikuuta olettaen, että ilmoittautujia on vähintään 14 kappaletta.
Vs: Pistepotti CLXIII - Pistepotin DEF
10 ilmoittautujaa toistaiseksi. Lisää kaivataan edelleen.
Ilmoittautumisaikaa huomiseen klo 14:00 saakka, olettaen siis, että useampi ilmoittautuja lisää vielä saadaan siihen mennessä.
Ilmoittautumisaikaa huomiseen klo 14:00 saakka, olettaen siis, että useampi ilmoittautuja lisää vielä saadaan siihen mennessä.
Vs: Pistepotti CLXIII - Pistepotin DEF
Pistepotti CLXIII - Pistepotin DEF - Kierros 1/10
Oikeat kirjaimet:
B
D
F
J
M
N
P
Q
S
V
Bonuskirjain: Ä
Ankkafani 10: 5 oikein
CottonJoel: 4 oikein + bonuskirjain
Tuoppi: 4 oikein
Don Barks: 4 oikein
LäPä7*: 4 oikein
Sienilapsi: 4 oikein
Jonttu-Ankka: 3 oikein + bonuskirjain
A.N.K.K.A: 3 oikein + bonuskirjain
Kalamies: 3 oikein
Oku Ankka: 3 oikein
C4MPPU: 3 oikein
Muumi Ankka: 2 oikein
Touhula: 1 oikein + bonuskirjain
Kilpailijoiden tänään tienaamat kirjaimet:
Ankkafani 10: B, I, N
CottonJoel: S, V, Y
Jonttu-Ankka: H, I, K
A.N.K.K.A: N, O, S
Tuoppi: S, Ö
Don Barks: A, M
LäPä7*: J, O
Sienilapsi: E, S
Kalamies: A, N
Oku Ankka: J, Ö
C4MPPU: V, Ä
Touhula: O, U
Muumi Ankka: I
Kilpailijoiden pistetilanne ja kirjaimet kierroksen 1/10 jälkeen:
1. Ankkafani 10: 5p (B, D, E, I, K, N, O, S, U)
2. CottonJoel: 4p (A, E, G, H, M, S, U, V, Y)
=. Tuoppi: 4p (A, G, I, M, O, S, V, Ö)
=. Don Barks: 4p (A, A, D, E, H, J, M, O)
=. LäPä7*: 4p (A, D, I, J, O, P, T, U)
=. Sienilapsi: 4p (A, E, F, I, J, O, S, T)
7. Jonttu-Ankka: 3p (A, A, F, H, I, I, K, M, N)
=. A.N.K.K.A: 3p (A, E, N, O, O, S, S, V, Z)
=. Kalamies: 3p (A, D, E, E, H, I, N, T)
=. Oku Ankka: 3p (D, I, J, K, L, O, U, Ö)
=. C4MPPU: 3p (E, F, I, M, O, T, V, Ä)
12. Muumi Ankka: 2p (G, I, I, P, T, U, Ö)
13. Touhula: 1p (F, I, I, L, M, O, U, U)
(Kilpailijoiden tänään tienaamiin kirjaimiin ja itse valitsemiin aloituskirjaimiin on lisätty vielä arvotut aloituskirjaimet)
Pistepotin toinen sanapelikausi on täten avattu, vaikka toki itse pelaaminen alkaakin vasta nyt. Erona viime kertaan on ainakin se, että kaikilla on nyt heti alussa runsaasti kirjaimia, joten sanoja tullaan varmasti näkemään jo huomiseen kierrokseen mennessä. Pistetilanteessa johdossa aloittaa Ankkafani 10 ja jaetulla kakkossijalla onkin sitten ihan kunnon rykelmä porukkaa.
Nyt sitten homman nimi on se, että pisteidenne perässä näette kaikki ne kirjaimet, jotka teillä on varastossanne tällä hetkellä. Näistä kirjaimista voitte sitten muodostaa sanoja ja pelata niitä ilmoittamalla siitä topicissa. Samalla kierroksella voi pelata useammankin sanan, jos kirjaimet riittävät ja niin haluaa.
Säännöt sen suhteen, mitkä sanat ovat sallittuja ja mitkä eivät, löytyvät aloitusviestistä ja sitä on ehdottomasti syytä noudattaa. Sieltä löytyy myös se, millä tavalla sanoja pisteytetään, joten taktikointikin on mahdollista. Jos kirjaimistasi ei muodostu sanoja, jotka haluaisit pelata, voit aina jättää sanan pelaamatta ja odottaa, josko seuraavalla kierroksella tulisi sopivia kirjaimia.
Luonnollisesti myös arvattujen kirjaimien vaihtaminen on sallittua, kuten numeroidenkin yleensä. Huomisen deadline sanojen pelaamiselle ja mahdollisille kirjainten vaihtamiselle on klo 14:00.
Uusia kirjaimia aikaa laittaa jälleen huomiseen asti.
Oikeat kirjaimet:
B
D
F
J
M
N
P
Q
S
V
Bonuskirjain: Ä
Ankkafani 10: 5 oikein
CottonJoel: 4 oikein + bonuskirjain
Tuoppi: 4 oikein
Don Barks: 4 oikein
LäPä7*: 4 oikein
Sienilapsi: 4 oikein
Jonttu-Ankka: 3 oikein + bonuskirjain
A.N.K.K.A: 3 oikein + bonuskirjain
Kalamies: 3 oikein
Oku Ankka: 3 oikein
C4MPPU: 3 oikein
Muumi Ankka: 2 oikein
Touhula: 1 oikein + bonuskirjain
Kilpailijoiden tänään tienaamat kirjaimet:
Ankkafani 10: B, I, N
CottonJoel: S, V, Y
Jonttu-Ankka: H, I, K
A.N.K.K.A: N, O, S
Tuoppi: S, Ö
Don Barks: A, M
LäPä7*: J, O
Sienilapsi: E, S
Kalamies: A, N
Oku Ankka: J, Ö
C4MPPU: V, Ä
Touhula: O, U
Muumi Ankka: I
Kilpailijoiden pistetilanne ja kirjaimet kierroksen 1/10 jälkeen:
1. Ankkafani 10: 5p (B, D, E, I, K, N, O, S, U)
2. CottonJoel: 4p (A, E, G, H, M, S, U, V, Y)
=. Tuoppi: 4p (A, G, I, M, O, S, V, Ö)
=. Don Barks: 4p (A, A, D, E, H, J, M, O)
=. LäPä7*: 4p (A, D, I, J, O, P, T, U)
=. Sienilapsi: 4p (A, E, F, I, J, O, S, T)
7. Jonttu-Ankka: 3p (A, A, F, H, I, I, K, M, N)
=. A.N.K.K.A: 3p (A, E, N, O, O, S, S, V, Z)
=. Kalamies: 3p (A, D, E, E, H, I, N, T)
=. Oku Ankka: 3p (D, I, J, K, L, O, U, Ö)
=. C4MPPU: 3p (E, F, I, M, O, T, V, Ä)
12. Muumi Ankka: 2p (G, I, I, P, T, U, Ö)
13. Touhula: 1p (F, I, I, L, M, O, U, U)
(Kilpailijoiden tänään tienaamiin kirjaimiin ja itse valitsemiin aloituskirjaimiin on lisätty vielä arvotut aloituskirjaimet)
Pistepotin toinen sanapelikausi on täten avattu, vaikka toki itse pelaaminen alkaakin vasta nyt. Erona viime kertaan on ainakin se, että kaikilla on nyt heti alussa runsaasti kirjaimia, joten sanoja tullaan varmasti näkemään jo huomiseen kierrokseen mennessä. Pistetilanteessa johdossa aloittaa Ankkafani 10 ja jaetulla kakkossijalla onkin sitten ihan kunnon rykelmä porukkaa.
Nyt sitten homman nimi on se, että pisteidenne perässä näette kaikki ne kirjaimet, jotka teillä on varastossanne tällä hetkellä. Näistä kirjaimista voitte sitten muodostaa sanoja ja pelata niitä ilmoittamalla siitä topicissa. Samalla kierroksella voi pelata useammankin sanan, jos kirjaimet riittävät ja niin haluaa.
Säännöt sen suhteen, mitkä sanat ovat sallittuja ja mitkä eivät, löytyvät aloitusviestistä ja sitä on ehdottomasti syytä noudattaa. Sieltä löytyy myös se, millä tavalla sanoja pisteytetään, joten taktikointikin on mahdollista. Jos kirjaimistasi ei muodostu sanoja, jotka haluaisit pelata, voit aina jättää sanan pelaamatta ja odottaa, josko seuraavalla kierroksella tulisi sopivia kirjaimia.
Luonnollisesti myös arvattujen kirjaimien vaihtaminen on sallittua, kuten numeroidenkin yleensä. Huomisen deadline sanojen pelaamiselle ja mahdollisille kirjainten vaihtamiselle on klo 14:00.
Uusia kirjaimia aikaa laittaa jälleen huomiseen asti.
Vs: Pistepotti CLXIII - Pistepotin DEF
Pistepotti CLXIII - Pistepotin DEF - Kierros 2/10
D
G
H
J
O
P
R
T
V
Y
Bonuskirjain: S
Ankkafani 10: 6 oikein
A.N.K.K.A: 5 oikein + bonuskirjain
Jonttu-Ankka: 5 oikein
LäPä7*: 4 oikein + bonuskirjain
Sienilapsi: 4 oikein + bonuskirjain
Tuoppi: 4 oikein
Muumi Ankka: 4 oikein
Don Barks: 4 oikein
Oku Ankka: 3 oikein + bonuskirjain
CottonJoel: 3 oikein
C4MPPU: 3 oikein
Kalamies: 2 oikein + bonuskirjain
Touhula: 2 oikein + bonuskirjain
Pelatut sanat:
(Ei pelattuja sanoja tänään)
Kilpailijoiden tänään tienaamat kirjaimet:
A.N.K.K.A: B, J, O, R
Ankkafani 10: F, O, P
Jonttu-Ankka: S, U, W
LäPä7*: E, J, P
Sienilapsi: I, J, P
Oku Ankka: A, L, V
Tuoppi: E, T
Muumi Ankka: O, S
Don Barks: K, O
CottonJoel: K, U
C4MPPU: A, P
Kalamies: I, Y
Touhula: I, O
Kilpailijoiden pistetilanne ja kirjaimet kierroksen 2/10 jälkeen:
1. Ankkafani 10: 11p (B, D, E, F, I, K, N, O, O, P, S, U)
2. A.N.K.K.A: 8p (A, B, E, J, N, O, O, O, R, S, S, V, Z)
=. Jonttu-Ankka: 8p (A, A, F, H, I, I, K, M, N, S, U, W)
=. Sienilapsi: 8p (A, E, F, I, I, J, J, O, P, S, T)
=. Tuoppi: 8p (A, E, G, I, M, O, S, T, V, Ö)
=. Don Barks: 8p (A, A, D, E, H, J, K, M, O, O)
=. LäPä7*: 8p (A, D, E, I, J, J, O, P, P, T, U)
8. CottonJoel: 7p (A, E, G, H, K, M, S, U, U, V, Y)
9. Oku Ankka: 6p (A, D, I, J, K, L, L, O, U, V, Ö)
=. C4MPPU: 6p (A, E, F, I, M, O, P, T, V, Ä)
=. Muumi Ankka: 6p (G, I, I, O, P, S, T, U, Ö)
12. Kalamies: 5p (A, D, E, E, H, I, I, N, T, Y)
13. Touhula: 3p (F, I, I, I, L, M, O, O, U, U)
Mielenkiintoinen strategia kaikilla kun kukaan ei minkäänlaista sanaa pelannut avauskierroksella, vaikka lähes kaikilla olisi varmasti riittänyt kirjaimet useampaankin vaihtoehtoon. No, nyt ainakin kaikilla on jo niin paljon kirjaimia, että niistä luulisi valikoivimpienkin keksivän jotain. Ankkafani 10 jatkaa edelleen pistetilanteen johdossa ja jaetulla kakkossijalla on vielä eilistäkin suurempi rykelmä.
Eli tosiaan niitä sanoja kannattaisi varmaan jo kohtapuoliin pelaillakin, etenkin vaikeista kirjaimista voisi olla hyödyllistä päästä eroon, jotta ne eivät jää kummittelemaan, sillä niistä menettää kaikista eniten pisteitä kauden lopuksi, jos niitä jää käyttämättä. Tarkemmat ohjeet sanoille löytyy aloitusviestistä.
Lisäksi Ankkafani 10 voi halutessaan vaihtaa tänään tienaamansa F-kirjaimen johonkin ylimmän kategorian vapaavalintaisista kirjaimista (Q, X, Å). Tämä kuitenkin kannattaa tehdä vain, jos tietää jonkun sallitun sanan, johon jotain noista kirjaimista tarvitsee.
Huomisen deadline on klo 14:00.
Uusia numeroita aikaa laittaa jälleen huomiseen asti.
D
G
H
J
O
P
R
T
V
Y
Bonuskirjain: S
Ankkafani 10: 6 oikein
A.N.K.K.A: 5 oikein + bonuskirjain
Jonttu-Ankka: 5 oikein
LäPä7*: 4 oikein + bonuskirjain
Sienilapsi: 4 oikein + bonuskirjain
Tuoppi: 4 oikein
Muumi Ankka: 4 oikein
Don Barks: 4 oikein
Oku Ankka: 3 oikein + bonuskirjain
CottonJoel: 3 oikein
C4MPPU: 3 oikein
Kalamies: 2 oikein + bonuskirjain
Touhula: 2 oikein + bonuskirjain
Pelatut sanat:
(Ei pelattuja sanoja tänään)
Kilpailijoiden tänään tienaamat kirjaimet:
A.N.K.K.A: B, J, O, R
Ankkafani 10: F, O, P
Jonttu-Ankka: S, U, W
LäPä7*: E, J, P
Sienilapsi: I, J, P
Oku Ankka: A, L, V
Tuoppi: E, T
Muumi Ankka: O, S
Don Barks: K, O
CottonJoel: K, U
C4MPPU: A, P
Kalamies: I, Y
Touhula: I, O
Kilpailijoiden pistetilanne ja kirjaimet kierroksen 2/10 jälkeen:
1. Ankkafani 10: 11p (B, D, E, F, I, K, N, O, O, P, S, U)
2. A.N.K.K.A: 8p (A, B, E, J, N, O, O, O, R, S, S, V, Z)
=. Jonttu-Ankka: 8p (A, A, F, H, I, I, K, M, N, S, U, W)
=. Sienilapsi: 8p (A, E, F, I, I, J, J, O, P, S, T)
=. Tuoppi: 8p (A, E, G, I, M, O, S, T, V, Ö)
=. Don Barks: 8p (A, A, D, E, H, J, K, M, O, O)
=. LäPä7*: 8p (A, D, E, I, J, J, O, P, P, T, U)
8. CottonJoel: 7p (A, E, G, H, K, M, S, U, U, V, Y)
9. Oku Ankka: 6p (A, D, I, J, K, L, L, O, U, V, Ö)
=. C4MPPU: 6p (A, E, F, I, M, O, P, T, V, Ä)
=. Muumi Ankka: 6p (G, I, I, O, P, S, T, U, Ö)
12. Kalamies: 5p (A, D, E, E, H, I, I, N, T, Y)
13. Touhula: 3p (F, I, I, I, L, M, O, O, U, U)
Mielenkiintoinen strategia kaikilla kun kukaan ei minkäänlaista sanaa pelannut avauskierroksella, vaikka lähes kaikilla olisi varmasti riittänyt kirjaimet useampaankin vaihtoehtoon. No, nyt ainakin kaikilla on jo niin paljon kirjaimia, että niistä luulisi valikoivimpienkin keksivän jotain. Ankkafani 10 jatkaa edelleen pistetilanteen johdossa ja jaetulla kakkossijalla on vielä eilistäkin suurempi rykelmä.
Eli tosiaan niitä sanoja kannattaisi varmaan jo kohtapuoliin pelaillakin, etenkin vaikeista kirjaimista voisi olla hyödyllistä päästä eroon, jotta ne eivät jää kummittelemaan, sillä niistä menettää kaikista eniten pisteitä kauden lopuksi, jos niitä jää käyttämättä. Tarkemmat ohjeet sanoille löytyy aloitusviestistä.
Lisäksi Ankkafani 10 voi halutessaan vaihtaa tänään tienaamansa F-kirjaimen johonkin ylimmän kategorian vapaavalintaisista kirjaimista (Q, X, Å). Tämä kuitenkin kannattaa tehdä vain, jos tietää jonkun sallitun sanan, johon jotain noista kirjaimista tarvitsee.
Huomisen deadline on klo 14:00.
Uusia numeroita aikaa laittaa jälleen huomiseen asti.
Vs: Pistepotti CLXIII - Pistepotin DEF
Nyt se kai on jotain jo pelattava, vaikka lisäkirjainten odottelu houkuttelisi..
Pelaan sanan mäti, ja tarkoitan tällä kalasta saatavaa mätiä.
Pelaan sanan mäti, ja tarkoitan tällä kalasta saatavaa mätiä.
C4MPPU
Vs: Pistepotti CLXIII - Pistepotin DEF
Seuraava kysymys: hyväksytäänkö sellaiset sanat jotka voivat olla sekä taivutusmuotoisia verbejä että substantiiveja?
Esimerkiksi (kranaatin)heitin. Jos esimerkisi pelaan sanan heitin ja viittaan sillä yllämainitsemaani kranaatinheittimeen niin kelpaako tämä sana vaikka se on sekä taivutusmuotoinen verbi, että substanttiivi?
Oma ennusteeni on että ei kelpaa mutta kysyn silti.
Esimerkiksi (kranaatin)heitin. Jos esimerkisi pelaan sanan heitin ja viittaan sillä yllämainitsemaani kranaatinheittimeen niin kelpaako tämä sana vaikka se on sekä taivutusmuotoinen verbi, että substanttiivi?
Oma ennusteeni on että ei kelpaa mutta kysyn silti.
Kalamies
Sivu 1 / 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Similar topics
» Pistepotti CCXLVIII - Pistepotin GHI
» Pistepotti CXXXIX - Pistepotin ABC
» Pistepotin tulevaisuus
» Kansanäänestys Pistepotin jatkosta
» Pistepotin tulevaisuus 2020
» Pistepotti CXXXIX - Pistepotin ABC
» Pistepotin tulevaisuus
» Kansanäänestys Pistepotin jatkosta
» Pistepotin tulevaisuus 2020
Sivu 1 / 5
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
|
|