Pistepotti CCXLII - Rooma vs Ateena vs Megapolis
+5
Sienilapsi
Touhula
Oku Ankka
Aku Vankkis
Jonttu-Ankka
9 posters
Sivu 1 / 5
Sivu 1 / 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Pistepotti CCXLII - Rooma vs Ateena vs Megapolis
Pistepotti CCXLII - Rooma vs Ateena vs Megapolis
Johdanto
Antiikin aikakaudeksi kutsutaan ajanjaksoa, joka kesti noin vuodesta 800 eaa vuoteen 500 jaa. Antiikki sisältää lähinnä muinaisen Kreikan ja Rooman suuruuden ajan. Rooma oli mahtava valtakunta jo itsessään, antiikin Kreikan mahti koostui kaupunkivaltioista, jotka tunnettiin nimellä polis. Ateena oli Spartan ohella näistä mahtavin.
Tuntematon on kuitenkin se historia, jossa ei tunnettu Kreikkaa ja Rooman valtakuntaa, vaan ainoastaan Ateenan ja Rooman mahtavat kaupunkivaltiot. Tästä historiasta johtaa juurensa nykyinen Pistepottivaltio ja sen kaupungit. Pormestarimuotoisen hallinnon väitetään kehittyneen vasta 1200-luvulla, mutta tosiasiassa jo Ateenassa ja Roomassa oli pormestarimuotoinen hallinto, heitä saatettiin vain kutsua joko arkonteiksi tai keisareiksi valtiosta riippuen.
Näiden mahtivaltioiden edistyksellinen kulttuuri ja arkkitehtuuri loi pohjan ja muovasi tulevia valtioita ja muita yhteiskuntia merkittävästi. Rooman ja Ateenan merkitystä koko maailmalle ei välttämättä tänä päivänäkään ymmärretä täysin.
Elämme aikaa ennen taivaita hipovia pilvenpiirtäjiä ja modernin maailman mukavuuksia. Tiede yrittää yhä horjuttaa uskonnon asemaa yhteiskunnassa. Pieniä kaupunkeja on syntynyt suurten sivistysten kehtojen ympärille. Näitä kaupunkeja johtavat edelläkävijät, jotka kurkottavat korkeuksiin, haluten kuitenkin asukkaidensa parasta. Nämä edelläkävijät ovat tulevan Pistepottivaltion ensimmäiset pormestarit.
Megapolis-tetralogia jatkuu.
*****
Kauden idea
Pormestarit ovat ihastuneet Rooman ja Ateenan kaupunkivaltioihin ja haluaisivat nyt kehittää nyt omasta pienestä kaupungistaan suurkaupungin, jossa jäljiteltäisiin näiden mahtivaltioiden hyviä puolia. Heidän tulee valita, kummasta valtiosta he ottavat mallia kaupunkinsa kehittämisessä.
Kauden rakenne
Kaudella 227 mukana olleet pormestarit ovat automaattisesti mukana myös tällä kaudella, mutta heidän tulee nyt ilmoittautumisvaiheessa ilmoittaa numerot, kaupungin nimi ja valinta ensimmäiselle kierrokselle.
Kausi kestää 14 kierrosta. Kauden aikana käydään 10 kierrosta normaalisti siten, että pormestarit voivat tehdä kierrosta varten siirtoja ja halutessaan vaihtaa numeroita. 4 kierrosta käydään ns. aikakierroksina, jotka toimivat “aikasiirtyminä” normaalikierrosten välissä. Näitä kierroksia varten ei tehdä siirtoja, ellei ole toisin mainittu. Kausi kestää kuitenkin saman verran kuin tavalliset 10 kierroksen kaudet.
Kaudella käytetään normaalista poikkeavaa numerosysteemiä, eli 15 numeroa väliltä 1-50. Lisäksi arvataan yksi kaupunkinumero väliltä 51-100 ja aikakierroksia varten aikanumero väliltä 101-150.
Pormestarien kaupungit ovat jaettu ilmansuuntien mukaan kahdeksaan eri ryhmään. Yhteen ryhmään kuuluu aina kaksi pormestaria. Kaudella 227 mukana olleet pormestarit valitsivat jo tuolloin kaupungilleen ilmansuunnan. Nyt mukaan ilmoittautuvien on valittava jokin ilmansuunta, jossa on tilaa heidän kaupungilleen. Käytännössä vapaana on siis ryhmät 2, 3, 4, 5, 7 ja 8.
Pormestarit “kartalla”
Pormestarit kisaavat toisiaan vastaan sekä yksilöinä että ryhmissä. Jokaisella kierroksella ryhmänsä paras saa yhden ylimääräisen pisteen. Tasapelissä kumpikaan ei saa pistettä. Lisäpisteitä on siis runsaasti jaossa. Huomaatkaa myös se, että ryhmäkilpailussa kukaan pormestareista ei saa mitään ylimääräistä etua siitä, että kilpailee kauden aikana vain NPC-pormestaria vastaan.
Jokainen kierros on keskitetty yhden rakennustyypin rakentamiseen. Rakennustyyppejä on yhteensä 10 ja jokaiselle kierrokselle pormestarien on valittava, ottavatko he mallia Rooman vai Ateenan kaupunkivaltiosta. Ajan maailmankäsitystä mukaillen eri jumalat ja jumalolennot ovat mukana jokapäiväisessä elämässä ja myös valintojen teossa, joten jokaiselle rakennustyypille on kaksi eri jumalaa, toinen roomalaisesta ja toinen kreikkalaisesta mytologiasta.
Jokaista rakennustyyppiä kohden on rakennettava valitun kaupunkivaltion jumalalle pyhitetty temppeli, jotta itse rakennuksesta olisi mitään hyötyä pormestarin kaupungille. Jokaisen rakennuksen yhteyteen rakennetun temppelin taso määrittää sen, kuinka tehokas se on kaupungille. Mitä korkeampi on temppelin taso, sitä tehokkaampi on sitä vastaava rakennus. Pormestarin päivän tulos määrittää temppelin tason, eli esimerkiksi 4 oikein -tuloksella saa rakennettua tason 4 temppelin ja täten myös tason 4 rakennuksen. Vastaavasti taas nollatuloksella ei rakentaminen onnistu lainkaan, eli kaupunki jää ilman temppeliä ja siihen kuuluvaa rakennusta.
Lisäksi tuttuun tyyliin jokainen pormestari saa päivän tuloksensa verran pisteitä, eli esimerkiksi 4 oikein -tuloksella saa 4 pistettä.
Rakennustyypit
Suluissa ensiksi mainittu on Rooman jumala, jälkimmäisenä mainittu on Ateenan jumala. Listaus on satunnaisessa järjestyksessä eikä täten välttämättä kuvaa rakennusten ja kierrosten järjestystä.
Kaupunkivaltioiden edut
Molemmat kaupunkivaltiot tuovat mukanaan etuja niille pormestareille, jotka jäljittelevät niiden rakennuksia ja kulttuuria. Voi kenties olla hyvä, joskin riskialtis strategia valita joka kierroksella vain toinen kaupunkivaltioista tai sitten vaihtaa valintaa tarvittaessa.
Rooman edut
Ateenan edut
Pormestarien on jokaiselle kierrokselle valittava joko Rooma tai Ateena. Jos valintaa ei tee, se arvotaan, mutta rakennetun temppelin taso puolittuu. Saadut edut säilyvät koko kauden ajan. NPC-pormestarit valitsevat aina vastakkaisen valtion, jos samassa ryhmässä on (ihmis)pormestari. Kahden NPC-pormestarin ryhmässä valinta arvotaan jokaisella kierroksella.
Erikoistapahtumat
Kuten aikaisemmillakin kaupunkikausilla, myös tällä kaudella on mukana erikoistapahtumia, joilla on mahdollisesti iso vaikutus kauden kulkuun. Ne voivat olla vaikutuksiltaan positiivisia, negatiivisia tai neutraaleja, eikä niistä välttämättä ilmoiteta etukäteen. Pormestarien arvaamaa kaupunkinumeroa voidaan käyttää erikoistapahtumien ratkaisussa.
Kansankokous
Kauden lopussa Rooman ja Ateenan valtakunnat kokoontuvat kansankokoukseen, jossa jokaisen pormestarin kaupunki arvioidaan. Kansankokoukset arvioivat kaupunkien rakennuksia ja niiden mukanaan tuomaa roomalaista tai ateenalaista kulttuuria.
Kaupunki, jonka temppelit ja rakennukset ovat korkeimmalla tasolla, arvioidaan parhaaksi. Tasatilanteissa temppelien määrä ratkaisee, sen jälkeen tasatilanteet ovat mahdollisia. 5 parasta kaupunkia palkitaan kansankokouksessa lisäpistein seuraavasti:
1. 7 pistettä
2. 5 pistettä
3. 3 pistettä
4. 2 pistettä
5. 1 piste
Kauden päättyminen
Kansankokouksesta saadut mahdolliset lisäpisteet lisätään kaupunkien pistemäärään ja kauden voittaa se pormestari, jonka kaupungilla on eniten pisteitä kauden päättyessä. Tasatilanteessa temppelien määrä ratkaisee. Tarvittaessa voittaja ratkaistaan bonuskierrosten avulla.
NPC-pormestarit ja epäaktiivisuus
NPC-pormestarit pyyhitään pois tuloslistasta viimeisen kierroksen jälkeen, eli kauden voi teoriassa “voittaa” myös NPC-pormestari, mutta lopullinen voittaja on tässä tapauksessa korkeimmalle sijoittunut pormestari. Myös pormestarit voivat pyyhkiytyä tuloksista; mikäli joku kaudella “ilmoittautumatta” mukana oleva ei ole tehnyt siirtoja vähintään 5 kierroksella, pyyhitään kyseinen pormestari pois tuloslistasta viimeisen kierroksen jälkeen. Tämä koskee siis vain pormestareita Touhula, Don Barks, Aku Vankkis, Kalamies, Tuoppi, Sienilapsi, CottonJoel sekä Yuk7on, jos he eivät ilmoittautumisvaiheessa ilmoita numeroitaan ja kaupunkinsa nimeä, eivätkä tee kauden aikana tarvittavaa määrää siirtoja.
Yhteenveto ja kauden aloitus
Ilmoittautumisviestissäsi on siis oltava:
15 numeroa väliltä 1-50
1 numero väliltä 51-100
1 numero väliltä 101-150
jokin vapaa ilmansuunta, jos et ole sitä kaudella 227 valinnut
valinta ensimmäistä kierrosta varten: jäljitteletkö Rooman vai Ateenan kaupunkivaltiota
Lisäksi sinun tulee keksiä kaupungillesi nimi. Jos olet osallistunut aiemmille kaupunkikausille, voit halutessasi käyttää samaa nimeä kuin aiemmin. Muista kuitenkin se, että tämä kausi sijoittuu pääasiassa kronologisesti ennen muita kaupunkikausia, joten nimeä valitessasi voit ottaa tämän huomioon.
Huomatkaa erityisesti myös se, että jos siis olit mukana kaudella 227 (Digiapokalypsi), olet automaattisesti mukana tällä kaudella. Sinun on kuitenkin ilmoittautumisvaiheessa valittava numerot, kaupungin nimi ja ensimmäinen valinta. Tämä ohjeistus koskee siis vain pormestareita Touhula, Don Barks, Aku Vankkis, Kalamies, Tuoppi, Sienilapsi, CottonJoel sekä Yuk7on. Ilmansuuntaa ei siis tarvitse valita ilmoittautuessaan (jos olet sen jo kaudella 227 tehnyt), ainoastaan numerot, kaupungin nimi ja ensimmäisen kierroksen valinta riittävät.
Kauden deadlinet tulevat olemaan pääsääntöisesti myöhäisillan ja alkuyön välillä, näistä lisää sitten aina kierroksittain.
Kausi alkaa maanantaina 6. heinäkuuta, mikäli ainakin viime kausien aktiivikilpailijat ovat tuohon mennessä ilmoittautuneet tai ilmoittaneet numeronsa ja valintansa.
Johdanto
Antiikin aikakaudeksi kutsutaan ajanjaksoa, joka kesti noin vuodesta 800 eaa vuoteen 500 jaa. Antiikki sisältää lähinnä muinaisen Kreikan ja Rooman suuruuden ajan. Rooma oli mahtava valtakunta jo itsessään, antiikin Kreikan mahti koostui kaupunkivaltioista, jotka tunnettiin nimellä polis. Ateena oli Spartan ohella näistä mahtavin.
Tuntematon on kuitenkin se historia, jossa ei tunnettu Kreikkaa ja Rooman valtakuntaa, vaan ainoastaan Ateenan ja Rooman mahtavat kaupunkivaltiot. Tästä historiasta johtaa juurensa nykyinen Pistepottivaltio ja sen kaupungit. Pormestarimuotoisen hallinnon väitetään kehittyneen vasta 1200-luvulla, mutta tosiasiassa jo Ateenassa ja Roomassa oli pormestarimuotoinen hallinto, heitä saatettiin vain kutsua joko arkonteiksi tai keisareiksi valtiosta riippuen.
Näiden mahtivaltioiden edistyksellinen kulttuuri ja arkkitehtuuri loi pohjan ja muovasi tulevia valtioita ja muita yhteiskuntia merkittävästi. Rooman ja Ateenan merkitystä koko maailmalle ei välttämättä tänä päivänäkään ymmärretä täysin.
Elämme aikaa ennen taivaita hipovia pilvenpiirtäjiä ja modernin maailman mukavuuksia. Tiede yrittää yhä horjuttaa uskonnon asemaa yhteiskunnassa. Pieniä kaupunkeja on syntynyt suurten sivistysten kehtojen ympärille. Näitä kaupunkeja johtavat edelläkävijät, jotka kurkottavat korkeuksiin, haluten kuitenkin asukkaidensa parasta. Nämä edelläkävijät ovat tulevan Pistepottivaltion ensimmäiset pormestarit.
Megapolis-tetralogia jatkuu.
*****
Kauden idea
Pormestarit ovat ihastuneet Rooman ja Ateenan kaupunkivaltioihin ja haluaisivat nyt kehittää nyt omasta pienestä kaupungistaan suurkaupungin, jossa jäljiteltäisiin näiden mahtivaltioiden hyviä puolia. Heidän tulee valita, kummasta valtiosta he ottavat mallia kaupunkinsa kehittämisessä.
Kauden rakenne
Kaudella 227 mukana olleet pormestarit ovat automaattisesti mukana myös tällä kaudella, mutta heidän tulee nyt ilmoittautumisvaiheessa ilmoittaa numerot, kaupungin nimi ja valinta ensimmäiselle kierrokselle.
Kausi kestää 14 kierrosta. Kauden aikana käydään 10 kierrosta normaalisti siten, että pormestarit voivat tehdä kierrosta varten siirtoja ja halutessaan vaihtaa numeroita. 4 kierrosta käydään ns. aikakierroksina, jotka toimivat “aikasiirtyminä” normaalikierrosten välissä. Näitä kierroksia varten ei tehdä siirtoja, ellei ole toisin mainittu. Kausi kestää kuitenkin saman verran kuin tavalliset 10 kierroksen kaudet.
Kaudella käytetään normaalista poikkeavaa numerosysteemiä, eli 15 numeroa väliltä 1-50. Lisäksi arvataan yksi kaupunkinumero väliltä 51-100 ja aikakierroksia varten aikanumero väliltä 101-150.
Pormestarien kaupungit ovat jaettu ilmansuuntien mukaan kahdeksaan eri ryhmään. Yhteen ryhmään kuuluu aina kaksi pormestaria. Kaudella 227 mukana olleet pormestarit valitsivat jo tuolloin kaupungilleen ilmansuunnan. Nyt mukaan ilmoittautuvien on valittava jokin ilmansuunta, jossa on tilaa heidän kaupungilleen. Käytännössä vapaana on siis ryhmät 2, 3, 4, 5, 7 ja 8.
Pormestarit “kartalla”
- Ilmansuunnat ja ryhmät:
- Pohjoinen (ryhmä 1)
Touhula
Don Barks
Koillinen (ryhmä 2)
???
???
Itä (ryhmä 3)
???
???
Kaakko (ryhmä 4)
Aku Vankkis
???
Etelä (ryhmä 5)
Kalamies
???
Lounas (ryhmä 6)
Tuoppi
Sienilapsi
Länsi (ryhmä 7)
CottonJoel
???
Luode (ryhmä 8)
???
???
Pormestarit kisaavat toisiaan vastaan sekä yksilöinä että ryhmissä. Jokaisella kierroksella ryhmänsä paras saa yhden ylimääräisen pisteen. Tasapelissä kumpikaan ei saa pistettä. Lisäpisteitä on siis runsaasti jaossa. Huomaatkaa myös se, että ryhmäkilpailussa kukaan pormestareista ei saa mitään ylimääräistä etua siitä, että kilpailee kauden aikana vain NPC-pormestaria vastaan.
Jokainen kierros on keskitetty yhden rakennustyypin rakentamiseen. Rakennustyyppejä on yhteensä 10 ja jokaiselle kierrokselle pormestarien on valittava, ottavatko he mallia Rooman vai Ateenan kaupunkivaltiosta. Ajan maailmankäsitystä mukaillen eri jumalat ja jumalolennot ovat mukana jokapäiväisessä elämässä ja myös valintojen teossa, joten jokaiselle rakennustyypille on kaksi eri jumalaa, toinen roomalaisesta ja toinen kreikkalaisesta mytologiasta.
Jokaista rakennustyyppiä kohden on rakennettava valitun kaupunkivaltion jumalalle pyhitetty temppeli, jotta itse rakennuksesta olisi mitään hyötyä pormestarin kaupungille. Jokaisen rakennuksen yhteyteen rakennetun temppelin taso määrittää sen, kuinka tehokas se on kaupungille. Mitä korkeampi on temppelin taso, sitä tehokkaampi on sitä vastaava rakennus. Pormestarin päivän tulos määrittää temppelin tason, eli esimerkiksi 4 oikein -tuloksella saa rakennettua tason 4 temppelin ja täten myös tason 4 rakennuksen. Vastaavasti taas nollatuloksella ei rakentaminen onnistu lainkaan, eli kaupunki jää ilman temppeliä ja siihen kuuluvaa rakennusta.
Lisäksi tuttuun tyyliin jokainen pormestari saa päivän tuloksensa verran pisteitä, eli esimerkiksi 4 oikein -tuloksella saa 4 pistettä.
Rakennustyypit
Suluissa ensiksi mainittu on Rooman jumala, jälkimmäisenä mainittu on Ateenan jumala. Listaus on satunnaisessa järjestyksessä eikä täten välttämättä kuvaa rakennusten ja kierrosten järjestystä.
- hautausmaat (Pluto, Haades)
- kirjastot (Minerva, Athene)
- kauppapaikat (Mercurius, Hermes)
- lepohuoneet (Somnus, Hypnos)
- kasarmit (Mars, Ares)
- kylpylät (Venus, Afrodite)
- satamat (Neptunus, Poseidon)
- laitumet (Faunus, Pan)
- teatterit (Bacchus, Dionysos)
- ???????? (?????, ?????)
Kaupunkivaltioiden edut
Molemmat kaupunkivaltiot tuovat mukanaan etuja niille pormestareille, jotka jäljittelevät niiden rakennuksia ja kulttuuria. Voi kenties olla hyvä, joskin riskialtis strategia valita joka kierroksella vain toinen kaupunkivaltioista tai sitten vaihtaa valintaa tarvittaessa.
Rooman edut
- 3 roomalaista temppeliä: kierroksella 4 tai 5 käytettävissä oleva tuloksenvaihto ryhmän toisen pormestarin kanssa, vaihdosta ilmoitettava ennen kierrosta, mutta vain pormestarin kannalta positiivinen vaihto on mahdollinen
- 6 roomalaista temppeliä: ryhmäkilpailun voitto (ja lisäpiste) myös tasapelissä loppukauden ajan
- 10 roomalaista temppeliä: kansankokouksen lisäpisteet tuplana
- 4 roomalaista ja 4 ateenalaista temppeliä: kerran käytettävissä oleva tuloksenvaihto kenen tahansa pormestarin kanssa
Ateenan edut
- 3 ateenalaista temppeliä: 50% mahdollisuus jokaisella kierroksella korottaa mahdollinen nollatulos vähintään 1 oikein -tulokseksi, ei kuitenkaan korota temppelin tasoa
- 6 ateenalaista temppeliä: temppelin tason korotus yhden tason verran kahden viimeisen mahdollisen kierroksen aikana
- 10 ateenalaista temppeliä: kolmen heikoimman temppelin taso tuplataan kansankokouksen jälkeen
- 4 ateenalaista ja 4 roomalaista temppeliä: kerran käytettävissä oleva tuloksenvaihto kenen tahansa pormestarin kanssa
Pormestarien on jokaiselle kierrokselle valittava joko Rooma tai Ateena. Jos valintaa ei tee, se arvotaan, mutta rakennetun temppelin taso puolittuu. Saadut edut säilyvät koko kauden ajan. NPC-pormestarit valitsevat aina vastakkaisen valtion, jos samassa ryhmässä on (ihmis)pormestari. Kahden NPC-pormestarin ryhmässä valinta arvotaan jokaisella kierroksella.
Erikoistapahtumat
Kuten aikaisemmillakin kaupunkikausilla, myös tällä kaudella on mukana erikoistapahtumia, joilla on mahdollisesti iso vaikutus kauden kulkuun. Ne voivat olla vaikutuksiltaan positiivisia, negatiivisia tai neutraaleja, eikä niistä välttämättä ilmoiteta etukäteen. Pormestarien arvaamaa kaupunkinumeroa voidaan käyttää erikoistapahtumien ratkaisussa.
Kansankokous
Kauden lopussa Rooman ja Ateenan valtakunnat kokoontuvat kansankokoukseen, jossa jokaisen pormestarin kaupunki arvioidaan. Kansankokoukset arvioivat kaupunkien rakennuksia ja niiden mukanaan tuomaa roomalaista tai ateenalaista kulttuuria.
Kaupunki, jonka temppelit ja rakennukset ovat korkeimmalla tasolla, arvioidaan parhaaksi. Tasatilanteissa temppelien määrä ratkaisee, sen jälkeen tasatilanteet ovat mahdollisia. 5 parasta kaupunkia palkitaan kansankokouksessa lisäpistein seuraavasti:
1. 7 pistettä
2. 5 pistettä
3. 3 pistettä
4. 2 pistettä
5. 1 piste
Kauden päättyminen
Kansankokouksesta saadut mahdolliset lisäpisteet lisätään kaupunkien pistemäärään ja kauden voittaa se pormestari, jonka kaupungilla on eniten pisteitä kauden päättyessä. Tasatilanteessa temppelien määrä ratkaisee. Tarvittaessa voittaja ratkaistaan bonuskierrosten avulla.
NPC-pormestarit ja epäaktiivisuus
NPC-pormestarit pyyhitään pois tuloslistasta viimeisen kierroksen jälkeen, eli kauden voi teoriassa “voittaa” myös NPC-pormestari, mutta lopullinen voittaja on tässä tapauksessa korkeimmalle sijoittunut pormestari. Myös pormestarit voivat pyyhkiytyä tuloksista; mikäli joku kaudella “ilmoittautumatta” mukana oleva ei ole tehnyt siirtoja vähintään 5 kierroksella, pyyhitään kyseinen pormestari pois tuloslistasta viimeisen kierroksen jälkeen. Tämä koskee siis vain pormestareita Touhula, Don Barks, Aku Vankkis, Kalamies, Tuoppi, Sienilapsi, CottonJoel sekä Yuk7on, jos he eivät ilmoittautumisvaiheessa ilmoita numeroitaan ja kaupunkinsa nimeä, eivätkä tee kauden aikana tarvittavaa määrää siirtoja.
Yhteenveto ja kauden aloitus
Ilmoittautumisviestissäsi on siis oltava:
15 numeroa väliltä 1-50
1 numero väliltä 51-100
1 numero väliltä 101-150
jokin vapaa ilmansuunta, jos et ole sitä kaudella 227 valinnut
valinta ensimmäistä kierrosta varten: jäljitteletkö Rooman vai Ateenan kaupunkivaltiota
Lisäksi sinun tulee keksiä kaupungillesi nimi. Jos olet osallistunut aiemmille kaupunkikausille, voit halutessasi käyttää samaa nimeä kuin aiemmin. Muista kuitenkin se, että tämä kausi sijoittuu pääasiassa kronologisesti ennen muita kaupunkikausia, joten nimeä valitessasi voit ottaa tämän huomioon.
Huomatkaa erityisesti myös se, että jos siis olit mukana kaudella 227 (Digiapokalypsi), olet automaattisesti mukana tällä kaudella. Sinun on kuitenkin ilmoittautumisvaiheessa valittava numerot, kaupungin nimi ja ensimmäinen valinta. Tämä ohjeistus koskee siis vain pormestareita Touhula, Don Barks, Aku Vankkis, Kalamies, Tuoppi, Sienilapsi, CottonJoel sekä Yuk7on. Ilmansuuntaa ei siis tarvitse valita ilmoittautuessaan (jos olet sen jo kaudella 227 tehnyt), ainoastaan numerot, kaupungin nimi ja ensimmäisen kierroksen valinta riittävät.
Kauden deadlinet tulevat olemaan pääsääntöisesti myöhäisillan ja alkuyön välillä, näistä lisää sitten aina kierroksittain.
Kausi alkaa maanantaina 6. heinäkuuta, mikäli ainakin viime kausien aktiivikilpailijat ovat tuohon mennessä ilmoittautuneet tai ilmoittaneet numeronsa ja valintansa.
Jonttu-Ankka
Aku Vankkis likes this post
Vs: Pistepotti CCXLII - Rooma vs Ateena vs Megapolis
(New) Vankensteinin historiallinen edeltäjä Vankhenon aloittaa rakennustyöt Ateenan mallin mukaisesti.
3
8
10
12
16
21
23
30
34
35
37
41
45
46
49
Kaupunkinumero: 66
Aikanumero: 140
3
8
10
12
16
21
23
30
34
35
37
41
45
46
49
Kaupunkinumero: 66
Aikanumero: 140
Vs: Pistepotti CCXLII - Rooma vs Ateena vs Megapolis
Rinnakkaisessa Pistepottimaailman todellisuudessa tulee vastaan usein nykyisen suurkaupungin, Uuden PuutaloCityn nimi. Kuitenkin tämä nimi herättää enemmän kysymyksiä kuin vastauksia. Miksi kyseessä on juuri Uusi PuutaloCity? Onko ollut olemassa Vanha PuutaloCity? Mistä koko suurkaupungin nimi edes tulee? Näitä kysymyksiä Pistepottivaltion kansalliset historioitsijat ovat pohtineet pitkään ja viimein he ovat löytäneet vastauksia, joiden pohjalta on muodostunut vahva teoria, joka vie lukijan syvälle Pistepottimaailman antiikin aikoihin.
Uuden teorian mukaan kaupungin nimi mukaili muinaista suurkaupunkia, joka sijaitsi nykyisestä kaupungista luoteeseen. Vanhoissa germaanien kronikoissa tätä jo sittemin tuhoutunutta kaupunkia oli kutsuttu Metsien tai Puiden kaupungiksi (City of the Woods tai vast.) sen metsäisen sijainnin perusteella. Kaupungin kerrotaan sijainneen keskellä synkkää ikimetsää, ja olevan rakentunut pelkästään puisista rakennelmista, josta myöhemmin juontaa mahdollisesti myös Puutalokaupungin/PuutaloCityn nimi. Kuitenkin historijoisijat ovat hyvin epäileväisiä, voisiko antiikin suurkaupunki rakentua pelkistä puisista rakennelmista.
Kuitenkaann kaupunki ei ollut germaanien, anglien tai muidenkaan "barbaaristen" kansojen hallussa, vaan useat historijoitsijat uskovat roomalaiseen tai kreikkalaiseen alkuperään, tai vähintäänkin näiden kansojen elämäntyylin mukailuun tai kopiointiin. Muutamissa antiikin aikaisissa teksteissä kerrotaankin myyttisestä luoteessa sijainneesta valtiosta/kansasta/alueesta, jonka suurinta kaupunkia kuvailtiin sivistyksen toivoksi keskellä synkkää pohjoista. Mm. antiikin aikainen filosofi Angenius Vankensus kirjoittaa nimettömässä maantieteellisessä teoskokelmassaan luoteessa sijainneesta kehittyneestä kreikkalaisroomalaisesta kaupungista, joka urheasti on taistellut jo läpi vuosisatojen "barbaarisia" kansoja vastaan samalla kuitenkin pitäen yllä Rooman ja Ateenan kaltaista elämäntapaa ja esimerkiksi näiden kaupunkien jumalallista uskoa. Hän käytti tästä kaupungista nimeä Caelum Lignea, vapaasti suomennettuna "Puinen Taivas". Voisiko tämä kaupunki olla nykyisen Uuden PuutaloCityn edeltäjä?
Köh joo, eli kaupungiksi Caelum Lignea, joka sijaitsee siis luoteessa. Ja jäljitellään Ateenaa
1
2
4
5
9
12
13
22
28
40
43
44
47
49
50
Kaupunkinumero: 82
Aikanumero: 117
Ois kai sitä voinu palata kirjoittamatta pitkää feikkihistoriaakin, mutta noh
//: Ja tosiaan nyt ois tarkoitus taas aktiivisemmin osallistua tänne kun aikaakin alkaa taas viimein olemaan, onhan tässä jo vuos enemmän tai vähemmän taukoa pidetty varusmiespalveluksen takia
Uuden teorian mukaan kaupungin nimi mukaili muinaista suurkaupunkia, joka sijaitsi nykyisestä kaupungista luoteeseen. Vanhoissa germaanien kronikoissa tätä jo sittemin tuhoutunutta kaupunkia oli kutsuttu Metsien tai Puiden kaupungiksi (City of the Woods tai vast.) sen metsäisen sijainnin perusteella. Kaupungin kerrotaan sijainneen keskellä synkkää ikimetsää, ja olevan rakentunut pelkästään puisista rakennelmista, josta myöhemmin juontaa mahdollisesti myös Puutalokaupungin/PuutaloCityn nimi. Kuitenkin historijoisijat ovat hyvin epäileväisiä, voisiko antiikin suurkaupunki rakentua pelkistä puisista rakennelmista.
Kuitenkaann kaupunki ei ollut germaanien, anglien tai muidenkaan "barbaaristen" kansojen hallussa, vaan useat historijoitsijat uskovat roomalaiseen tai kreikkalaiseen alkuperään, tai vähintäänkin näiden kansojen elämäntyylin mukailuun tai kopiointiin. Muutamissa antiikin aikaisissa teksteissä kerrotaankin myyttisestä luoteessa sijainneesta valtiosta/kansasta/alueesta, jonka suurinta kaupunkia kuvailtiin sivistyksen toivoksi keskellä synkkää pohjoista. Mm. antiikin aikainen filosofi Angenius Vankensus kirjoittaa nimettömässä maantieteellisessä teoskokelmassaan luoteessa sijainneesta kehittyneestä kreikkalaisroomalaisesta kaupungista, joka urheasti on taistellut jo läpi vuosisatojen "barbaarisia" kansoja vastaan samalla kuitenkin pitäen yllä Rooman ja Ateenan kaltaista elämäntapaa ja esimerkiksi näiden kaupunkien jumalallista uskoa. Hän käytti tästä kaupungista nimeä Caelum Lignea, vapaasti suomennettuna "Puinen Taivas". Voisiko tämä kaupunki olla nykyisen Uuden PuutaloCityn edeltäjä?
Köh joo, eli kaupungiksi Caelum Lignea, joka sijaitsee siis luoteessa. Ja jäljitellään Ateenaa
1
2
4
5
9
12
13
22
28
40
43
44
47
49
50
Kaupunkinumero: 82
Aikanumero: 117
Ois kai sitä voinu palata kirjoittamatta pitkää feikkihistoriaakin, mutta noh
//: Ja tosiaan nyt ois tarkoitus taas aktiivisemmin osallistua tänne kun aikaakin alkaa taas viimein olemaan, onhan tässä jo vuos enemmän tai vähemmän taukoa pidetty varusmiespalveluksen takia
Oku Ankka
Vs: Pistepotti CCXLII - Rooma vs Ateena vs Megapolis
Mahtava homma hohtava mamma. Hieno kausi taitaa tulla taas.
2
5
7
10
15
18
21
23
26
31
36
40
44
48
50
Kaupunkinumero 70
Aikanumero 129
Ikuinen Rooma
2
5
7
10
15
18
21
23
26
31
36
40
44
48
50
Kaupunkinumero 70
Aikanumero 129
Ikuinen Rooma
Touhula
Jonttu-Ankka likes this post
Vs: Pistepotti CCXLII - Rooma vs Ateena vs Megapolis
Touhulalta vielä pyytäisin selvennyksen siitä, kasvatatko kaupunkia nimeltä "Ikuinen Rooma" vai jatkatko Multi***** -nimellä vai mennäänkö Hohtavalla Mammalla tämä kausi?
Jonttu-Ankka
Vs: Pistepotti CCXLII - Rooma vs Ateena vs Megapolis
Imperium Fungōrum, tuo muinainen, mutta unohdettu valtakunta, kukoisti aikoinaan Rooman mallien mukaan. Keisarin mukaan oli pähkähullua edes ajatella lähtevänsä Ateenan tielle, sillä se oli takuuvarmasti päättyvä tuhoon. Rooma sen sijaan kukoisti ja Imperium Fungōrum halusi osansa tästä loistosta. Johtuen Rooman valtavasta koosta se jäi esikuvansa varjoon, mutta kun suunnataan katse kauas tulevaisuuteen voidaan todeta, että Imperium Fungōrumin kukoistus oli paljon kestävämpää sorttia kuin Rooman.
Historiantutkijat ovat yhä tänä päivänä ymmällään siitä miten, luojan tähden, mahtipontisesta Imperium Fungōrumista kehittyi myöhemmin Shroomer's End.
4
5
10
12
17
21
23
25
30
31
34
37
39
42
45
Kaupunkinumero: 77
Aikanumero: 123
**
Mun mielestä ketään ei voi pyyhkiä pois lopputuloksista epäaktiivisuuden takia. NPC:t toki ja ne kauden 227 osallistujista, jotka ei tälle kaudelle edes ilmoittaudu luonnollisesti myös, mut jokaisen, joka tälle kaudelle ilmoittautuu mukaan numerot arvaamalla, kuuluu löytyä lopputuloksista kauden päättyessä oli ne tehny kuinka vähän siirtoja tahansa. Se jos mikä vääristää tilastoja jos kaikkia ilmoittautuneita ei oteta huomioon. Lisäks jos uudessa rankingissa pisteitä jaetaan vaan kuudelle parhaalle ja nyt meillä on Okukin eli pitäis olla 7 aktiivista, ei tältä kaudelta kukaan tuu pisteitä saamaan ilman että tekee siirtoja, joten epäaktiivisten eliminoimiselle ei oo mitään päteviä perusteita.
Historiantutkijat ovat yhä tänä päivänä ymmällään siitä miten, luojan tähden, mahtipontisesta Imperium Fungōrumista kehittyi myöhemmin Shroomer's End.
4
5
10
12
17
21
23
25
30
31
34
37
39
42
45
Kaupunkinumero: 77
Aikanumero: 123
**
Mun mielestä ketään ei voi pyyhkiä pois lopputuloksista epäaktiivisuuden takia. NPC:t toki ja ne kauden 227 osallistujista, jotka ei tälle kaudelle edes ilmoittaudu luonnollisesti myös, mut jokaisen, joka tälle kaudelle ilmoittautuu mukaan numerot arvaamalla, kuuluu löytyä lopputuloksista kauden päättyessä oli ne tehny kuinka vähän siirtoja tahansa. Se jos mikä vääristää tilastoja jos kaikkia ilmoittautuneita ei oteta huomioon. Lisäks jos uudessa rankingissa pisteitä jaetaan vaan kuudelle parhaalle ja nyt meillä on Okukin eli pitäis olla 7 aktiivista, ei tältä kaudelta kukaan tuu pisteitä saamaan ilman että tekee siirtoja, joten epäaktiivisten eliminoimiselle ei oo mitään päteviä perusteita.
Sienilapsi
Vs: Pistepotti CCXLII - Rooma vs Ateena vs Megapolis
Ihan hyvä pointti, mutta ohjeviestiin muotoiltu tekstinpätkä kuitenkin huomioi vain sen tilanteen, jossa kaudella 227 mukana ollut kilpailija ei nyt maanantaihin (tai aivan viimeistään kierrokseen 6) mennessä ilmoita numeroitaan tai tee mitään muitakaan siirtoja tarvittavan määrän verran kauden aikana. Tässä tapauksessa on mielestäni ihan hyväksyttävää pyyhkiä kilpailija pois tuloksista (kuten myös itse sanoit), sillä eihän nyt kukaan täällä voi kilpailla tietämättään.
Ne kaikki, jotka nyt ilmoittautumisvaiheessa tekevät niin kuin on vaadittu, tulevat joka tapauksessa pääsemään lopputuloksiin, oli siirtoja sitten lopussa kuinka monta tahansa. Ihan normaalin kauden tapaan siis mennään tämän asian suhteen.
Ne kaikki, jotka nyt ilmoittautumisvaiheessa tekevät niin kuin on vaadittu, tulevat joka tapauksessa pääsemään lopputuloksiin, oli siirtoja sitten lopussa kuinka monta tahansa. Ihan normaalin kauden tapaan siis mennään tämän asian suhteen.
Jonttu-Ankka
Vs: Pistepotti CCXLII - Rooma vs Ateena vs Megapolis
Jaa se kaupungin nimi unohtui.
Multihuihai se on ollut antiikin aikana. Ja Roomaa siis jäljitellään.
Multihuihai se on ollut antiikin aikana. Ja Roomaa siis jäljitellään.
Touhula
Vs: Pistepotti CCXLII - Rooma vs Ateena vs Megapolis
Olkoon kaupunkini nimi Forum Canardum.
***
3
4
7
11
18
29
30
31
33
39
40
47
48
49
50
***
83
***
135
***
Roomaa jäljitellään ensimmäisenä.
***
3
4
7
11
18
29
30
31
33
39
40
47
48
49
50
***
83
***
135
***
Roomaa jäljitellään ensimmäisenä.
Don Barks
Vs: Pistepotti CCXLII - Rooma vs Ateena vs Megapolis
Huomenna valtion leipiin ni katotaa mite äijän käy.
2
8
12
23
26
27
28
31
32
40
42
43
48
49
50
***
69
***
115
***
Sivistynyttä Ateenaa kopioidaan tietty kaupungilla nimeltä Plööplää
2
8
12
23
26
27
28
31
32
40
42
43
48
49
50
***
69
***
115
***
Sivistynyttä Ateenaa kopioidaan tietty kaupungilla nimeltä Plööplää
Tuoppi
Vs: Pistepotti CCXLII - Rooma vs Ateena vs Megapolis
Kaupunki saa luvan olla tylsästi Milano
Roomaa plagioidaan,
3
7
9
14
19
24
26
28
32
35
37
40
45
49
50
Kaupunki 54
Aikanumero 109
Kun kerran joukossamme on armeijaan meneviä, niin haluan toivottaa sekä itseni, että muiden reserviläisten puolesta aamuja!
Roomaa plagioidaan,
3
7
9
14
19
24
26
28
32
35
37
40
45
49
50
Kaupunki 54
Aikanumero 109
Kun kerran joukossamme on armeijaan meneviä, niin haluan toivottaa sekä itseni, että muiden reserviläisten puolesta aamuja!
Kalamies
Vs: Pistepotti CCXLII - Rooma vs Ateena vs Megapolis
1
3
7
8
10
12
19
23
27
32
34
39
42
45
49
Kaupunkinumero: 94
Aikanumero: 125
Kaupunki Vuscor jäljittelee Ateenaa.
3
7
8
10
12
19
23
27
32
34
39
42
45
49
Kaupunkinumero: 94
Aikanumero: 125
Kaupunki Vuscor jäljittelee Ateenaa.
CottonJoel
Vs: Pistepotti CCXLII - Rooma vs Ateena vs Megapolis
Tässä lopullinen ryhmäjako sekä NPC-pormestarien ja Yuk7onin numerot. Yuk7on arvottiin ryhmään 7.
Ensimmäinen tulosviesti tulossa kohtapuoliin.
- Ilmansuunnat ja ryhmät:
- Pohjoinen (ryhmä 1)
Touhula (Multihuihai)
Don Barks (Forum Canardum)
Koillinen (ryhmä 2)
Kserkses I (Susa)
Lars Porsenna (Clusium)
Itä (ryhmä 3)
Hiawatha (Kahnawake)
Palakus (Neopolis)
Kaakko (ryhmä 4)
Aku Vankkis (Vankhenon)
Fredegunda (Soissons)
Etelä (ryhmä 5)
Kalamies (Milano)
Suiko (Osaka)
Lounas (ryhmä 6)
Tuoppi (Plööplää)
Sienilapsi (Imperium Fungōrum)
Länsi (ryhmä 7)
CottonJoel (Vuscor)
Yuk7on (???)
Luode (ryhmä
Oku Ankka (Caelum Lignea)
Mansa Musa (Niani)
- Kserkses I:
8
11
14
18
22
23
25
31
37
38
39
42
43
48
50
93
108
- Lars Porsenna:
2
4
10
13
15
17
18
19
23
24
27
37
41
47
48
84
128
- Hiawatha:
5
6
7
8
16
18
21
22
24
26
27
30
33
36
44
99
145
- Palakus:
1
2
5
6
17
19
21
24
31
35
36
39
40
44
49
71
148
- Fredegunda:
3
5
7
13
16
18
20
21
31
32
39
41
48
49
50
73
131
- Suiko:
1
5
7
10
16
19
22
23
25
29
34
41
43
45
49
86
124
- Mansa Musa:
2
8
13
15
18
19
22
23
26
30
31
36
42
46
47
96
101
- Yuk7on:
1
2
4
11
14
15
16
18
19
25
26
35
39
40
43
97
137
Ensimmäinen tulosviesti tulossa kohtapuoliin.
Viimeinen muokkaaja, Jonttu-Ankka pvm Ti 07 Heinä 2020, 00:22, muokattu 1 kertaa
Jonttu-Ankka
Vs: Pistepotti CCXLII - Rooma vs Ateena vs Megapolis
Pistepotti CCXLII - Rooma vs Ateena vs Megapolis - Kierros 1/14
Oikeat numerot:
1
11
15
17
19
26
28
29
31
32
38
42
43
49
50
Tuoppi (Plööplää): 8 oikein
Kserkses I (Susa): 6 oikein
Yuk7on (???): 6 oikein
Don Barks (Forum Canardum): 5 oikein
Kalamies (Milano): 5 oikein
Suiko (Osaka): 5 oikein
CottonJoel (Vuscor): 5 oikein
Oku Ankka (Caelum Lignea): 5 oikein
Mansa Musa (Niani): 5 oikein
Touhula (Multihuihai): 4 oikein
Palakus (Neopolis): 4 oikein
Fredegunda (Soissons): 4 oikein
Lars Porsenna (Clusium): 3 oikein
Sienilapsi (Imperium Fungōrum): 3 oikein
Hiawatha (Kahnawake): 1 oikein
Aku Vankkis (Vankhenon): 1 oikein
Ryhmäkilpailun voittajat tummennettuna. Kierroksella 1 rakennettiin laidun. Yuk7onin numerot ovat arvottu ja ne pysyvät samoina joka kierros niiden vaihtamiseen asti.
Roomaa tällä kierroksella jäljittelivät:
Ateenaa tällä kierroksella jäljittelivät:
Tilanne kierroksen 1 jälkeen:
1. Tuoppi (Plööplää): 9p
2. Kserkses I (Susa): 7p
=. Yuk7on (???): 7p
4. Don Barks (Forum Canardum): 6p
5. Kalamies (Milano): 5p
=. Suiko (Osaka): 5p
=. CottonJoel (Vuscor): 5p
=. Oku Ankka (Caelum Lignea): 5p
=. Mansa Musa (Niani): 5p
=. Palakus (Neopolis): 5p
=. Fredegunda (Soissons): 5p
12. Touhula (Multihuihai): 4p
13. Lars Porsenna (Clusium): 3p
=. Sienilapsi (Imperium Fungōrum): 3p
15. Hiawatha (Kahnawake): 1p
=. Aku Vankkis (Vankhenon): 1p
*****
Ensimmäisen kierros tuo pääasiassa erittäin hyviä tuloksia. Sodankäyntiä opiskeleva Tuoppi saa heti alkuun komean 8 oikein -tuloksen, jolla irtoaa voitto myös kilpakumppani Sienilapsesta ja luonnollisesti myös kärkisija avauskierroksen jälkeen. Ero häntäpäähän tuntuu tosin aika isolta, sillä 8 pistettä perässä jumbosijaa jakavat Hiawatha sekä Aku Vankkis. Paljon ehtii kuitenkin tapahtua ja piste-erot saattavat kaventua tai kasvaa valtavasti yhdenkin kierroksen aikana.
*****
Plööplään asukkaat katsoivat ihaillen laitumella kirmaavia lampaita. Uudella laitumella oli tilaa valtavasti myös muille eläimille ja taustalla pienen kukkulan päällä komeili Panin temppeli.
*****
Erikoistapahtuma: Väestönlasku
Tulevan Pistepottivaltion ensimmäiset kaupungit ovat saaneet ensimmäiset vaikutteensa Rooman ja Ateenan mahtivaltioista. Kaupunkien asukasmäärä on mukavassa kasvussa ja sen laskemiseksi tarvitaan ulkoista apua.
Kierroksella 2 Pääilmansuuntien pormestarien tulosten keskiarvoa verrataan väli-ilmansuuntien pormestarien vastaavaan. Voittanut ryhmä saa edun seuraavaan väestönlaskuun. Mikäli tulee tasapeli, kukaan ei saa etua, mutta kaikki pormestarit saavat yhden ylimääräisen pisteen.
*****
Kierroksella 2 rakennetaan kylpylä, eli jälleen tulee valita Rooman ja Ateenan välillä. Kenties Venuksen temppelin rakentaminen tuo mukanaan suositun kylpylän? Vai olisiko Afroditeen temppeli parempi?
Deadline kierroksen 2 siirroille on klo 23. Deadlinet tulevat tosiaan olemaan aika myöhäisiä ja tulokset tulevat sitten yön aikana. Siirtojen tekemiseen pitäisi kuitenkin jäädä riittävästi aikaa.
//Muotoilut eivät olleet ihan niin kuin olin suunnitellut, mennään nyt ainakin toistaiseksi näin.
Oikeat numerot:
1
11
15
17
19
26
28
29
31
32
38
42
43
49
50
Tuoppi (Plööplää): 8 oikein
Kserkses I (Susa): 6 oikein
Yuk7on (???): 6 oikein
Don Barks (Forum Canardum): 5 oikein
Kalamies (Milano): 5 oikein
Suiko (Osaka): 5 oikein
CottonJoel (Vuscor): 5 oikein
Oku Ankka (Caelum Lignea): 5 oikein
Mansa Musa (Niani): 5 oikein
Touhula (Multihuihai): 4 oikein
Palakus (Neopolis): 4 oikein
Fredegunda (Soissons): 4 oikein
Lars Porsenna (Clusium): 3 oikein
Sienilapsi (Imperium Fungōrum): 3 oikein
Hiawatha (Kahnawake): 1 oikein
Aku Vankkis (Vankhenon): 1 oikein
Ryhmäkilpailun voittajat tummennettuna. Kierroksella 1 rakennettiin laidun. Yuk7onin numerot ovat arvottu ja ne pysyvät samoina joka kierros niiden vaihtamiseen asti.
Roomaa tällä kierroksella jäljittelivät:
Touhula | Faunuksen temppeli taso 4 |
Sienilapsi | Faunuksen temppeli taso 3 |
Don Barks | Faunuksen temppeli taso 5 |
Kalamies | Faunuksen temppeli taso 5 |
Yuk7on | Faunuksen temppeli taso 3 (puolitettu) |
Lars Porsenna | Faunuksen temppeli taso 3 |
Hiawatha | Faunuksen temppeli taso 1 |
Fredegunda | Faunuksen temppeli taso 4 |
Mansa Musa | Faunuksen temppeli taso 5 |
Ateenaa tällä kierroksella jäljittelivät:
Aku Vankkis | Panin temppeli taso 1 |
Oku Ankka | Panin temppeli taso 5 |
Tuoppi | Panin temppeli taso 8 |
CottonJoel | Panin temppeli taso 5 |
Kserkses I | Panin temppeli taso 6 |
Palakus | Panin temppeli taso 4 |
Suiko | Panin temppeli taso 5 |
Tilanne kierroksen 1 jälkeen:
1. Tuoppi (Plööplää): 9p
2. Kserkses I (Susa): 7p
=. Yuk7on (???): 7p
4. Don Barks (Forum Canardum): 6p
5. Kalamies (Milano): 5p
=. Suiko (Osaka): 5p
=. CottonJoel (Vuscor): 5p
=. Oku Ankka (Caelum Lignea): 5p
=. Mansa Musa (Niani): 5p
=. Palakus (Neopolis): 5p
=. Fredegunda (Soissons): 5p
12. Touhula (Multihuihai): 4p
13. Lars Porsenna (Clusium): 3p
=. Sienilapsi (Imperium Fungōrum): 3p
15. Hiawatha (Kahnawake): 1p
=. Aku Vankkis (Vankhenon): 1p
*****
Ensimmäisen kierros tuo pääasiassa erittäin hyviä tuloksia. Sodankäyntiä opiskeleva Tuoppi saa heti alkuun komean 8 oikein -tuloksen, jolla irtoaa voitto myös kilpakumppani Sienilapsesta ja luonnollisesti myös kärkisija avauskierroksen jälkeen. Ero häntäpäähän tuntuu tosin aika isolta, sillä 8 pistettä perässä jumbosijaa jakavat Hiawatha sekä Aku Vankkis. Paljon ehtii kuitenkin tapahtua ja piste-erot saattavat kaventua tai kasvaa valtavasti yhdenkin kierroksen aikana.
*****
Plööplään asukkaat katsoivat ihaillen laitumella kirmaavia lampaita. Uudella laitumella oli tilaa valtavasti myös muille eläimille ja taustalla pienen kukkulan päällä komeili Panin temppeli.
*****
Erikoistapahtuma: Väestönlasku
Tulevan Pistepottivaltion ensimmäiset kaupungit ovat saaneet ensimmäiset vaikutteensa Rooman ja Ateenan mahtivaltioista. Kaupunkien asukasmäärä on mukavassa kasvussa ja sen laskemiseksi tarvitaan ulkoista apua.
Kierroksella 2 Pääilmansuuntien pormestarien tulosten keskiarvoa verrataan väli-ilmansuuntien pormestarien vastaavaan. Voittanut ryhmä saa edun seuraavaan väestönlaskuun. Mikäli tulee tasapeli, kukaan ei saa etua, mutta kaikki pormestarit saavat yhden ylimääräisen pisteen.
*****
Kierroksella 2 rakennetaan kylpylä, eli jälleen tulee valita Rooman ja Ateenan välillä. Kenties Venuksen temppelin rakentaminen tuo mukanaan suositun kylpylän? Vai olisiko Afroditeen temppeli parempi?
Deadline kierroksen 2 siirroille on klo 23. Deadlinet tulevat tosiaan olemaan aika myöhäisiä ja tulokset tulevat sitten yön aikana. Siirtojen tekemiseen pitäisi kuitenkin jäädä riittävästi aikaa.
//Muotoilut eivät olleet ihan niin kuin olin suunnitellut, mennään nyt ainakin toistaiseksi näin.
Jonttu-Ankka
Vs: Pistepotti CCXLII - Rooma vs Ateena vs Megapolis
Vankhenonin alku ei ollut ihan toivotunlainen, mutta tämä kaupunkivaltiohan ei siitä tietenkään lannistu, vaan Ateenan jalanjäljissä jatketaan edelleen.
Vs: Pistepotti CCXLII - Rooma vs Ateena vs Megapolis
Vähä nyt vois kyl tsempata, ei sitä tällee aloteta.
Ja Rooma on se juttu edelleen. Ei me Ateenan kans ruveta mihinkään.
Ja Rooma on se juttu edelleen. Ei me Ateenan kans ruveta mihinkään.
Sienilapsi
Vs: Pistepotti CCXLII - Rooma vs Ateena vs Megapolis
Pistepotti CCXLII - Rooma vs Ateena vs Megapolis - Kierros 2/14
Oikeat numerot:
8
16
18
22
24
25
30
36
37
39
40
44
46
48
50
Kserkses I (Susa): 7 oikein
Hiawatha (Kahnawake): 7 oikein
Don Barks (Forum Canardum): 6 oikein
Touhula (Multihuihai): 6 oikein
Mansa Musa (Niani): 6 oikein
Yuk7on (???): 5 oikein
Palakus (Neopolis): 5 oikein
Fredegunda (Soissons): 5 oikein
Aku Vankkis (Vankhenon): 5 oikein
Tuoppi (Plööplää): 4 oikein
Kalamies (Milano): 4 oikein
Oku Ankka (Caelum Lignea): 4 oikein
Lars Porsenna (Clusium): 4 oikein
Sienilapsi (Imperium Fungōrum): 4 oikein
Suiko (Osaka): 3 oikein
CottonJoel (Vuscor): 1 oikein
Pääilmansuuntien pormestarien keskiarvo: 4,625
Väli-ilmansuuntien pormestarien keskiarvo: 4,875
Väli-ilmansuuntien (ryhmien 2, 4, 6, 8) pormestarit voittavat Väestönlasku-erikoistapahtuman ja saavat edun seuraavaan Väestönlasku-erikoistapahtumaan.
Roomaa tällä kierroksella jäljittelivät:
Ateenaa tällä kierroksella jäljittelivät:
Tilanne kierroksen 2 jälkeen:
1. Kserkses I (Susa): 15p
2. Tuoppi (Plööplää): 13p
=. Yuk7on (???): 13p
4. Don Barks (Forum Canardum): 12p
=. Mansa Musa (Niani): 12p
6. Kalamies (Milano): 10p
=. Palakus (Neopolis): 10p
=. Fredegunda (Soissons): 10p
=. Touhula (Multihuihai): 10p
10. Oku Ankka (Caelum Lignea): 9p
=. Hiawatha (Kahnawake): 9p
12. Suiko (Osaka): 8p
13. Lars Porsenna (Clusium): 7p
=. Sienilapsi (Imperium Fungōrum): 7p
15. CottonJoel (Vuscor): 6p
=. Aku Vankkis (Vankhenon): 6p
*****
Toinen kierros on tulosten valossa varsin tasokas ja tulosten keskiarvo onkin lähes viitosen luokkaa. Väli-ilmansuuntien pormestarit olivat aavistuksen verran parempia tänään ja voittavat täten kauden ensimmäisen erikoistapahtuman. Ryhmäkilpailussa tuli aika monta tasapeliä, jonka takia useampi saattoi jäädä ilman lisäpistettä hyvästä tuloksesta huolimatta. Kärkeen nousee nyt Kserkses I, mutta useampi pormestari on vain muutaman pisteen päässä. Pohjalta löytyy nyt eilisen tapaan Aku Vankkis, jonka seurana tänään on CottonJoel. Ero kärkeen kasvaa pisteen verran, joten ainakaan vielä ei nousua kohti korkeampia sijoja nähdä.
*****
Imperium Fungōrum ja sen pormestari Sienilapsi olivat olleet jo pitkään Rooman ihailijoita. Nyt tämä ihailu nousi seuraavalle asteelle, kun kaupunkiin rakennettiin uusi kylpylä. Kylpylät olivat tärkeitä paikkoja sekä keholle että miehelle, sillä ne olivat luonnollisesti peseytymistä ja rentoutumista varten, mutta useampi lemmennälkäinen haki niistä myös seuraa. Rakkauden jumalan Venuksen suojeluksessa kylpemisen sanottiin tekevän ihmisistä kauniimpia.
*****
Erikoistapahtuma: Uskonto vai oopiumi?
Kreikkalaiset filosofit Demokritos ja Epikuros väittelivät aikanaan luonnonfilosofiasta ja erityisesti atomiopista. Näiden väittelyiden pohjalta syntyy myöhemmin erään filosofin väitöskirja. Samainen filosofi myös tokaisee uskonnon olevan oopiumia kansalle. Mutta mitä mieltä ovat kansalaiset?
Kierroksella 3 viisi parasta Roomaa jäljittelevää pormestaria saa yhden ylimääräisen pisteen ja vastaavasti viisi heikointa Ateenaa jäljittelevää pormestaria menettää yhden ylimääräisen pisteen.
Kierroksella 4 viisi parasta Ateenaa jäljittelevää pormestaria saa yhden ylimääräisen pisteen ja vastaavasti viisi heikointa Roomaa jäljittelevää pormestaria menettää yhden ylimääräisen pisteen.
Tasatilanteissa kaupunkinumero ratkaisee.
*****
Kierroksella 3 rakennetaan hautausmaa, eli valinta tehdään Rooman ja Pluton tai Ateenan ja Haadeksen välillä. Seuraavasta kierroksesta alkaen myös tasotilanne tulee näkymään tulosviestissä, sillä eroja taso- ja pistetilanteen välillä on jo sen verran, että myös sen listaaminen on mielekästä.
Deadline kierroksen 3 siirroille on klo 23.30.
Oikeat numerot:
8
16
18
22
24
25
30
36
37
39
40
44
46
48
50
Kserkses I (Susa): 7 oikein
Hiawatha (Kahnawake): 7 oikein
Don Barks (Forum Canardum): 6 oikein
Touhula (Multihuihai): 6 oikein
Mansa Musa (Niani): 6 oikein
Yuk7on (???): 5 oikein
Palakus (Neopolis): 5 oikein
Fredegunda (Soissons): 5 oikein
Aku Vankkis (Vankhenon): 5 oikein
Tuoppi (Plööplää): 4 oikein
Kalamies (Milano): 4 oikein
Oku Ankka (Caelum Lignea): 4 oikein
Lars Porsenna (Clusium): 4 oikein
Sienilapsi (Imperium Fungōrum): 4 oikein
Suiko (Osaka): 3 oikein
CottonJoel (Vuscor): 1 oikein
Pääilmansuuntien pormestarien keskiarvo: 4,625
Väli-ilmansuuntien pormestarien keskiarvo: 4,875
Väli-ilmansuuntien (ryhmien 2, 4, 6, 8) pormestarit voittavat Väestönlasku-erikoistapahtuman ja saavat edun seuraavaan Väestönlasku-erikoistapahtumaan.
Roomaa tällä kierroksella jäljittelivät:
Sienilapsi | Venuksen temppeli taso 4 |
Touhula | Venuksen temppeli taso 6 |
Kalamies | Venuksen temppeli taso 4 |
Don Barks | Venuksen temppeli taso 6 |
Fredegunda | Venuksen temppeli taso 5 |
Tuoppi | Venuksen temppeli taso 2 (puolitettu) |
CottonJoel | Venuksen temppeli taso 0,5 (puolitettu) |
Yuk7on | Venuksen temppeli taso 2,5 (puolitettu) |
Mansa Musa | Venuksen temppeli taso 6 |
Kserkses I | Venuksen temppeli taso 7 |
Palakus | Venuksen temppeli taso 5 |
Ateenaa tällä kierroksella jäljittelivät:
Aku Vankkis | Afroditen temppeli taso 5 |
Suiko | Afroditen temppeli taso 3 |
Oku Ankka | Afroditen temppeli taso 2 (puolitettu) |
Lars Porsenna | Afroditen temppeli taso 4 |
Hiawatha | Afroditen temppeli taso 7 |
Tilanne kierroksen 2 jälkeen:
1. Kserkses I (Susa): 15p
2. Tuoppi (Plööplää): 13p
=. Yuk7on (???): 13p
4. Don Barks (Forum Canardum): 12p
=. Mansa Musa (Niani): 12p
6. Kalamies (Milano): 10p
=. Palakus (Neopolis): 10p
=. Fredegunda (Soissons): 10p
=. Touhula (Multihuihai): 10p
10. Oku Ankka (Caelum Lignea): 9p
=. Hiawatha (Kahnawake): 9p
12. Suiko (Osaka): 8p
13. Lars Porsenna (Clusium): 7p
=. Sienilapsi (Imperium Fungōrum): 7p
15. CottonJoel (Vuscor): 6p
=. Aku Vankkis (Vankhenon): 6p
*****
Toinen kierros on tulosten valossa varsin tasokas ja tulosten keskiarvo onkin lähes viitosen luokkaa. Väli-ilmansuuntien pormestarit olivat aavistuksen verran parempia tänään ja voittavat täten kauden ensimmäisen erikoistapahtuman. Ryhmäkilpailussa tuli aika monta tasapeliä, jonka takia useampi saattoi jäädä ilman lisäpistettä hyvästä tuloksesta huolimatta. Kärkeen nousee nyt Kserkses I, mutta useampi pormestari on vain muutaman pisteen päässä. Pohjalta löytyy nyt eilisen tapaan Aku Vankkis, jonka seurana tänään on CottonJoel. Ero kärkeen kasvaa pisteen verran, joten ainakaan vielä ei nousua kohti korkeampia sijoja nähdä.
*****
Imperium Fungōrum ja sen pormestari Sienilapsi olivat olleet jo pitkään Rooman ihailijoita. Nyt tämä ihailu nousi seuraavalle asteelle, kun kaupunkiin rakennettiin uusi kylpylä. Kylpylät olivat tärkeitä paikkoja sekä keholle että miehelle, sillä ne olivat luonnollisesti peseytymistä ja rentoutumista varten, mutta useampi lemmennälkäinen haki niistä myös seuraa. Rakkauden jumalan Venuksen suojeluksessa kylpemisen sanottiin tekevän ihmisistä kauniimpia.
*****
Erikoistapahtuma: Uskonto vai oopiumi?
Kreikkalaiset filosofit Demokritos ja Epikuros väittelivät aikanaan luonnonfilosofiasta ja erityisesti atomiopista. Näiden väittelyiden pohjalta syntyy myöhemmin erään filosofin väitöskirja. Samainen filosofi myös tokaisee uskonnon olevan oopiumia kansalle. Mutta mitä mieltä ovat kansalaiset?
Kierroksella 3 viisi parasta Roomaa jäljittelevää pormestaria saa yhden ylimääräisen pisteen ja vastaavasti viisi heikointa Ateenaa jäljittelevää pormestaria menettää yhden ylimääräisen pisteen.
Kierroksella 4 viisi parasta Ateenaa jäljittelevää pormestaria saa yhden ylimääräisen pisteen ja vastaavasti viisi heikointa Roomaa jäljittelevää pormestaria menettää yhden ylimääräisen pisteen.
Tasatilanteissa kaupunkinumero ratkaisee.
*****
Kierroksella 3 rakennetaan hautausmaa, eli valinta tehdään Rooman ja Pluton tai Ateenan ja Haadeksen välillä. Seuraavasta kierroksesta alkaen myös tasotilanne tulee näkymään tulosviestissä, sillä eroja taso- ja pistetilanteen välillä on jo sen verran, että myös sen listaaminen on mielekästä.
Deadline kierroksen 3 siirroille on klo 23.30.
Jonttu-Ankka
Sivu 1 / 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Similar topics
» Pistepotti CXXXI – Megapolis
» Pistepotti CCXCI - Ikuinen Megapolis
» Pistepotti CCLXXVIII - Pistepotti Winter Olympics 2022
» Pistepotti LXXVI - Pistepotti Winter Olympics 2014
» Pistepotti CLXXXII - Pistepotti Winter Olympics 2018
» Pistepotti CCXCI - Ikuinen Megapolis
» Pistepotti CCLXXVIII - Pistepotti Winter Olympics 2022
» Pistepotti LXXVI - Pistepotti Winter Olympics 2014
» Pistepotti CLXXXII - Pistepotti Winter Olympics 2018
Sivu 1 / 5
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
|
|