Pistepotti CLXXXVI - Pohjakosketus
+14
Qwhlrt
AySel
Jonttu-Ankka
CottonJoel
Arska
Touhula
Daniel10
Yuk7on
Don Barks
Sienilapsi
Xatalos
Oku Ankka
Ankkafani 10
Ton Roza
18 posters
Sivu 1 / 8
Sivu 1 / 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Pistepotti CLXXXVI - Pohjakosketus
Pistepotti CLXXXVI - Pohjakosketus
Perusasiat
Vuorossa on Pistepotin sadaskahdeksaskymmeneskuudes kausi ja tämä on nyt sitten vastapainona hyvin monimutkaiselle pääsiäiskaudelle paljon tavanomaisempi ja helpompi ja osittain myös hieman nostalginenkin, sillä tämä on saanut merkittävästi vaikutteita ikivanhasta Brutopialainen shakkilauta -kaudesta (kausi 30).
Ideana on, että kilpailijat lähtevät sukeltamaan valtamereen. Tavoitteena on laskeutua läpi merten pimeimpien syvyyksien eri tasojen aina tällä hetkellä syvimpään tunnettuun kohtaan planeetallamme, Mariaanien haudassa sijaitsevaan Challengerin syvänteeseen.
Kaudella käytössä on perussysteemi eli arvataan 20 numeroa väliltä 1-100. Sen lisäksi arvataan myös yksi spesiaalinumero väliltä 101-200. Kauden pituutta ei ole ennalta määritelty, vaan se päättyy kun kauden tavoite saavutetaan.
Kauden aikana kerätään normaalisti pisteitä perussysteemin tuloksista, mutta lisäpisteitäkin on tuttuun tapaan tarjolla.
Syvyyksien tasot ja virstanpylväät
Valtameri jaetaan syvyyden mukaan 12 tasoon seuraavalla tavalla:
* Epipelaginen vyöhyke
- Taso 1 (0 metriä, pinta/aloitus)
- Taso 2 (200 metriä)
* Mesopelaginen vyöhyke (3p)
- Taso 3 (500 metriä)
- Taso 4 (1000 metriä)
* Batyaalinen vyöhyke (5p)
- Taso 5 (2000 metriä)
- Taso 6 (3000 metriä)
- Taso 7 (4000 metriä)
* Abyssaalinen vyöhyke (7p)
- Taso 8 (5000 metriä)
- Taso 9 (6000 metriä)
* Hadaalivyöhyke (10p)
- Taso 10 (7500 metriä)
- Taso 11 (10 000 metriä)
* Challengerin syvänne (20p)
- Taso 12 (10 994 metriä, maali)
Kilpailijat siis pyrkivät etenemään tasolta toiselle, yhä vain syvemmälle ja syvemmälle. Viisi ensimmäistä kilpailijaa, jotka saavuttavat kunkin uuden vyöhykkeen ensimmäistä kertaa, saavat siitä yllä näkyvän määrän lisäpisteitä palkinnoksi.
Mikäli viiden ensimmäisen raja ylittyy useamman kilpailijan voimin yhtä aikaa, palkinnon saajat määritellään kyseisen kierroksen spesiaalinumerolla.
Poikkeuksena on maali, Challengerin syvänne, jonka lisäpisteet jaetaan vain ensimmäisenä sen saavuttavalle kilpailijalle.
Tasolta toiselle eteneminen
Kuinka syvemmälle sitten pääsee? Tasoissa voi edetä neljällä tavalla, jotka ovat seuraavat:
1) Saa vähintään 6 oikein -tulos (1 taso eteenpäin) tai vähintään 9 oikein -tulos (2 tasoa eteenpäin).
2) Ole kolmen spesiaalinumeroa lähimmäksi arvanneen joukossa (1 taso eteenpäin). Täsmälleen oikeasta arvauksesta 2 tasoa eteenpäin. Spessut vanhenevat yhden kierroksen jälkeen, joten ne on aina arvattava uudelleen joka kierrokselle.
3) Nimeä kuka tahansa muista kilpailijoista ja saa seuraavalla kierroksella häntä parempi tulos (1 taso eteenpäin). Mukana on kuitenkin riski: mikäli saat enemmän kuin kaksi oikeaa numeroa vastustajaasi vähemmän, hän pääsee tason eteenpäin sinun sijastasi. Voit nimetä vain yhden kilpailijan per kierros.
4) Nosta tapahtumakortti. Jokainen kilpailija saa käyttöönsä viisi tapahtumakorttia, tosin vain yhden voi nostaa per kierros. Tapahtumakortit voivat olla positiivisia tai negatiivisia ja ne voivat siirtää sinua tasoilla eteenpäin, mutta myös taaksepäin. Ne voivat myös lisätä tai vähentää pisteitäsi tai antaa sinulle joitain erityisvoimia. Mikäli kausi jatkuu vielä kierroksen 10 jälkeen, kaikki kilpailijat saavat kolme tapahtumakorttia lisää. Tarkka lista tapahtumakorteista julkaistaan kauden alkaessa.
Kauden päättyminen
Kausi päättyy kun joku kilpailijoista saavuttaa ensimmäisenä tason 12 eli Challengerin syvänteen. Hän saa ainoana kilpailijana lisäpisteet siitä (20 pistettä) ja kausi päättyy saman tien kun tämä tapahtuu.
Tämän jälkeen eniten pisteitä kerännyt kilpailija tuttuun tapaan voittaa. Kuten Brutopialaisesta shakkilaudasta muistamme, tavoitteen saavuttaja ei siis välttämättä ole kauden voittaja - se on toki todennäköistä erinomaisen palkinnon ansiosta, mutta ei varmaa. Tärkeintä on olla eniten pisteitä silloin kun kausi päättyy.
Yhteenveto
Joten nyt kun sitten ilmoittaudut mukaan kaudelle, laita ilmoittautumisviestiisi tuttuun tapaan ensimmäiset 20 numeroasi väliltä 1-100 ja luonnollisesti numerojärjestyksessä. Lisäksi arvaa myös ensimmäinen spesiaalinumerosi väliltä 101-200.
Muita kilpailijoita ei vielä ensimmäistä kierrosta varten voi nimetä kaksintaistoon eikä tapahtumakortteja voi nostaa, joten avauskierroksella ainoastaan kaksi ensimmäistä tapaa edetä tasoilla ovat käytössä.
Kausi alkaa torstaina 5. huhtikuuta, mikäli vähintään 10 kilpailijaa on ilmoittautunut siihen mennessä. Hätävarajärjestelmä on käytössä kierroksen 3 deadlineen saakka, mutta välttäkää siihen turvautumista, jotta saadaan heti alussa riittävästi väkeä mukaan.
Kaikki uudet tulokkaat ja paluumuuttajat ovat ehdottoman tervetulleita myös mukaan!
Perusasiat
Vuorossa on Pistepotin sadaskahdeksaskymmeneskuudes kausi ja tämä on nyt sitten vastapainona hyvin monimutkaiselle pääsiäiskaudelle paljon tavanomaisempi ja helpompi ja osittain myös hieman nostalginenkin, sillä tämä on saanut merkittävästi vaikutteita ikivanhasta Brutopialainen shakkilauta -kaudesta (kausi 30).
Ideana on, että kilpailijat lähtevät sukeltamaan valtamereen. Tavoitteena on laskeutua läpi merten pimeimpien syvyyksien eri tasojen aina tällä hetkellä syvimpään tunnettuun kohtaan planeetallamme, Mariaanien haudassa sijaitsevaan Challengerin syvänteeseen.
Kaudella käytössä on perussysteemi eli arvataan 20 numeroa väliltä 1-100. Sen lisäksi arvataan myös yksi spesiaalinumero väliltä 101-200. Kauden pituutta ei ole ennalta määritelty, vaan se päättyy kun kauden tavoite saavutetaan.
Kauden aikana kerätään normaalisti pisteitä perussysteemin tuloksista, mutta lisäpisteitäkin on tuttuun tapaan tarjolla.
Syvyyksien tasot ja virstanpylväät
Valtameri jaetaan syvyyden mukaan 12 tasoon seuraavalla tavalla:
* Epipelaginen vyöhyke
- Taso 1 (0 metriä, pinta/aloitus)
- Taso 2 (200 metriä)
* Mesopelaginen vyöhyke (3p)
- Taso 3 (500 metriä)
- Taso 4 (1000 metriä)
* Batyaalinen vyöhyke (5p)
- Taso 5 (2000 metriä)
- Taso 6 (3000 metriä)
- Taso 7 (4000 metriä)
* Abyssaalinen vyöhyke (7p)
- Taso 8 (5000 metriä)
- Taso 9 (6000 metriä)
* Hadaalivyöhyke (10p)
- Taso 10 (7500 metriä)
- Taso 11 (10 000 metriä)
* Challengerin syvänne (20p)
- Taso 12 (10 994 metriä, maali)
Kilpailijat siis pyrkivät etenemään tasolta toiselle, yhä vain syvemmälle ja syvemmälle. Viisi ensimmäistä kilpailijaa, jotka saavuttavat kunkin uuden vyöhykkeen ensimmäistä kertaa, saavat siitä yllä näkyvän määrän lisäpisteitä palkinnoksi.
Mikäli viiden ensimmäisen raja ylittyy useamman kilpailijan voimin yhtä aikaa, palkinnon saajat määritellään kyseisen kierroksen spesiaalinumerolla.
Poikkeuksena on maali, Challengerin syvänne, jonka lisäpisteet jaetaan vain ensimmäisenä sen saavuttavalle kilpailijalle.
Tasolta toiselle eteneminen
Kuinka syvemmälle sitten pääsee? Tasoissa voi edetä neljällä tavalla, jotka ovat seuraavat:
1) Saa vähintään 6 oikein -tulos (1 taso eteenpäin) tai vähintään 9 oikein -tulos (2 tasoa eteenpäin).
2) Ole kolmen spesiaalinumeroa lähimmäksi arvanneen joukossa (1 taso eteenpäin). Täsmälleen oikeasta arvauksesta 2 tasoa eteenpäin. Spessut vanhenevat yhden kierroksen jälkeen, joten ne on aina arvattava uudelleen joka kierrokselle.
3) Nimeä kuka tahansa muista kilpailijoista ja saa seuraavalla kierroksella häntä parempi tulos (1 taso eteenpäin). Mukana on kuitenkin riski: mikäli saat enemmän kuin kaksi oikeaa numeroa vastustajaasi vähemmän, hän pääsee tason eteenpäin sinun sijastasi. Voit nimetä vain yhden kilpailijan per kierros.
4) Nosta tapahtumakortti. Jokainen kilpailija saa käyttöönsä viisi tapahtumakorttia, tosin vain yhden voi nostaa per kierros. Tapahtumakortit voivat olla positiivisia tai negatiivisia ja ne voivat siirtää sinua tasoilla eteenpäin, mutta myös taaksepäin. Ne voivat myös lisätä tai vähentää pisteitäsi tai antaa sinulle joitain erityisvoimia. Mikäli kausi jatkuu vielä kierroksen 10 jälkeen, kaikki kilpailijat saavat kolme tapahtumakorttia lisää. Tarkka lista tapahtumakorteista julkaistaan kauden alkaessa.
Kauden päättyminen
Kausi päättyy kun joku kilpailijoista saavuttaa ensimmäisenä tason 12 eli Challengerin syvänteen. Hän saa ainoana kilpailijana lisäpisteet siitä (20 pistettä) ja kausi päättyy saman tien kun tämä tapahtuu.
Tämän jälkeen eniten pisteitä kerännyt kilpailija tuttuun tapaan voittaa. Kuten Brutopialaisesta shakkilaudasta muistamme, tavoitteen saavuttaja ei siis välttämättä ole kauden voittaja - se on toki todennäköistä erinomaisen palkinnon ansiosta, mutta ei varmaa. Tärkeintä on olla eniten pisteitä silloin kun kausi päättyy.
Yhteenveto
Joten nyt kun sitten ilmoittaudut mukaan kaudelle, laita ilmoittautumisviestiisi tuttuun tapaan ensimmäiset 20 numeroasi väliltä 1-100 ja luonnollisesti numerojärjestyksessä. Lisäksi arvaa myös ensimmäinen spesiaalinumerosi väliltä 101-200.
Muita kilpailijoita ei vielä ensimmäistä kierrosta varten voi nimetä kaksintaistoon eikä tapahtumakortteja voi nostaa, joten avauskierroksella ainoastaan kaksi ensimmäistä tapaa edetä tasoilla ovat käytössä.
Kausi alkaa torstaina 5. huhtikuuta, mikäli vähintään 10 kilpailijaa on ilmoittautunut siihen mennessä. Hätävarajärjestelmä on käytössä kierroksen 3 deadlineen saakka, mutta välttäkää siihen turvautumista, jotta saadaan heti alussa riittävästi väkeä mukaan.
Kaikki uudet tulokkaat ja paluumuuttajat ovat ehdottoman tervetulleita myös mukaan!
Vs: Pistepotti CLXXXVI - Pohjakosketus
Mukana totta kai.
Numerot:
1
5
12
19
22
25
34
39
42
48
55
57
67
69
70
74
84
89
92
100
Spessu: 162
Jos hyvä tuuri kävisi, niin maalin voisi saavuttaa kahden kierroksen jälkeen. Tosin sitä ei kyllä tee Sienikään (jos tekee, niin lopetan täällä käymisen).
Numerot:
1
5
12
19
22
25
34
39
42
48
55
57
67
69
70
74
84
89
92
100
Spessu: 162
Jos hyvä tuuri kävisi, niin maalin voisi saavuttaa kahden kierroksen jälkeen. Tosin sitä ei kyllä tee Sienikään (jos tekee, niin lopetan täällä käymisen).
Ton Roza
Vs: Pistepotti CLXXXVI - Pohjakosketus
persusysteemi:
11-15, 22-26, 44-48, 61-64 ja 82
spessu: 151
11-15, 22-26, 44-48, 61-64 ja 82
spessu: 151
Tuoppi
Vs: Pistepotti CLXXXVI - Pohjakosketus
2
4
5
16
24
28
33
36
42
46
47
53
57
58
64
75
76
83
89
100
Spessu: 143
4
5
16
24
28
33
36
42
46
47
53
57
58
64
75
76
83
89
100
Spessu: 143
Oku Ankka
Vs: Pistepotti CLXXXVI - Pohjakosketus
Tykästyin simppeleihin valintoihin viime pelissä joten...
31-50 (perus)
165 (spesiaali)
31-50 (perus)
165 (spesiaali)
Xatalos
Vs: Pistepotti CLXXXVI - Pohjakosketus
Ton Roza kirjoitti:Jos hyvä tuuri kävisi, niin maalin voisi saavuttaa kahden kierroksen jälkeen. Tosin sitä ei kyllä tee Sienikään (jos tekee, niin lopetan täällä käymisen).
Challenge accepted
3
6
10
16
21
23
27
34
38
43
46
55
60
64
67
73
79
82
89
94
Spessu 113.
Toivottavasti pohjalla on kaloja. Kalat on hauskoja.
Sienilapsi
Vs: Pistepotti CLXXXVI - Pohjakosketus
1
4
5
8
10
14
17
21
48
61
67
69
71
76
78
87
89
90
91
92
Spesiaalinumero 163
4
5
8
10
14
17
21
48
61
67
69
71
76
78
87
89
90
91
92
Spesiaalinumero 163
Don Barks
Vs: Pistepotti CLXXXVI - Pohjakosketus
3
7
11
17
22
24
33
38
46
50
54
63
67
71
75
76
81
88
94
100
Spessunumero 169
7
11
17
22
24
33
38
46
50
54
63
67
71
75
76
81
88
94
100
Spessunumero 169
Daniel10
Vs: Pistepotti CLXXXVI - Pohjakosketus
I'm back!
2
4
8
16
17
18
25
31
37
40
42
44
46
48
50
60
66
77
88
99
Spesiaalinumero 190
2
4
8
16
17
18
25
31
37
40
42
44
46
48
50
60
66
77
88
99
Spesiaalinumero 190
Arska
Vs: Pistepotti CLXXXVI - Pohjakosketus
11 ilmoittautujaa ensimmäisen kahdeksan tunnin aikana, lieneekö tämä jo jonkin sortin ennätys
Mutta vielä toki puuttuu tuttuja nimiä. Jospa nyt saataisiin ainakin korkein osallistujamäärä viimeiseen vuoteen? Aikaa on yhä runsaasti.
Mutta vielä toki puuttuu tuttuja nimiä. Jospa nyt saataisiin ainakin korkein osallistujamäärä viimeiseen vuoteen? Aikaa on yhä runsaasti.
Vs: Pistepotti CLXXXVI - Pohjakosketus
Vaihdoin muuten spesiaalinumeron 113 -> 190, koska edellinen olikin jo käytössä (olettaen että samaa ei voi olla kahdella kisaajalla)
Arska
Vs: Pistepotti CLXXXVI - Pohjakosketus
4
9
10
11
24
25
32
39
47
57
58
66
70
77
83
85
88
90
99
100
Spesiaalinumero: 158
9
10
11
24
25
32
39
47
57
58
66
70
77
83
85
88
90
99
100
Spesiaalinumero: 158
CottonJoel
Sivu 1 / 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Sivu 1 / 8
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa