Pistepotti
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Pistepotti CCXXVII - Digiapokalypsi

+5
Touhula
Sienilapsi
Yuk7on
Aku Vankkis
Jonttu-Ankka
9 posters

Sivu 7 / 7 Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

Siirry alas

Pistepotti CCXXVII - Digiapokalypsi - Sivu 7 Empty Vs: Pistepotti CCXXVII - Digiapokalypsi

Viesti kirjoittaja Sienilapsi To 12 Joulu 2019, 14:53

Oh boy. Yleensä strategiakaudet on menny mun osalta hyvin, mut nyt tein luultavasti pahimman virhesiirron, jonka oon koskaan tehny koska en käyttäny seerumia myös kierroksella 12. Ekaa kertaa menetin varman voiton (ja samalla tuplavoiton) omaa tyhmyyttäni. RIP #26.

Jos Jonttu joskus kirjotat tästä stoorista jonku dystopisen scifiromaanin nii kerro sit ihmeessä, jotta tiiän ostaa ja lukee, koska juoni oli kauden paras osa, 11/10 capslockattua feeniksiä suosittelee.

Mut mua kyl edelleen kiinnostaa mikä oli homman nimi tän kauden vähän merkillisen rakenteen takana, koska aikaisemmin eliminoituminen antoi selvästi hyötyä, mä olisin luultavasti voittanu myös jos olisin eliminoitunut aikaisemmin kuin kierroksella 10.
Sienilapsi
Sienilapsi


Takaisin alkuun Siirry alas

Pistepotti CCXXVII - Digiapokalypsi - Sivu 7 Empty Vs: Pistepotti CCXXVII - Digiapokalypsi

Viesti kirjoittaja Jonttu-Ankka Pe 13 Joulu 2019, 02:21

Älkää missatko uuden kauden ilmoittautumista!

Sienilapsi kirjoitti:Mut mua kyl edelleen kiinnostaa mikä oli homman nimi tän kauden vähän merkillisen rakenteen takana, koska aikaisemmin eliminoituminen antoi selvästi hyötyä, mä olisin luultavasti voittanu myös jos olisin eliminoitunut aikaisemmin kuin kierroksella 10.

Kausi oli suunniteltu siten, että epäaktiivisuudesta ei varsinaisesti rangaista, mutta mahdollisuuksia voittoon ei käytännössä olisi. Olin kuitenkin liian luottavainen sen suhteen, että kaikki tekisivät siirtoja aktiivisesti. Ns. aktiivisella pelaamisella ensimmäiset eliminoitumiset olisivat tulleet arviolta kierroksella 8, jolloin mielestäni kukaan ei olisi saanut liian suurta etua aikaisesta eliminoitumisesta, kun odotettavissa olisi ollut viimeisen kierroksen kaltaiset joukkoeliminoitumiset samoilla kierroksilla. Tämä tietenkin vaatisi myös sen, ettei kukaan saisi kierros toisensa jälkeen 5 tai 6 oikein -tuloksia, joita Yukonille tuli aika runsaasti.

Yukonilla kävi kieltämättä siis melkoinen tuuri, jolloin hän eliminoitui “liian aikaisin” suunnitelmiin nähden, mutta ei kuitenkaan liian aikaisin saadakseen järjettömän suuren edun omasta mielestäni, kun loppupelivaihe alkoi. Toki tuo kymppikierroksen nolla oli se, joka tasoitti eroja, muuten Yukon olisi ollut vähintään 3 oikean numeron verran johdossa muihin nähden.

Loppukierroksille annettu 10 resurssipisteen vähennys olisi tullut hänelle joka tapauksessa, kuten muillekin epäaktiivisille olisi tullut vähennyksiä. Kaikkien kohdalla vähennyksien määrä olisi ollut kuitenkin tapauskohtainen, sillä siirtojen tekemättä jättäminenkin voi olla strategiaa epäaktiivisuuden sijaan. Uskallan kuitenkin väittää, että Yukonilla ei ollut strategiana olla alun perinkään tekemättä mitään. Yukon saa tulla korjaamaan, jos olen väärässä.

Yllä mainittu pistevähennys olisi siis ollut kauden ainoa rangaistus epäaktiivisuudesta, sillä loppupelivaiheen lyhyen keston takia olisi liian iso resurssipistemäärä muihin nähden käytännössä voinut varmistaa voiton, jos aktivoituisikin loppuhetkillä taas kaudelle mukaan. Yukonhan nimittäin kävi foorumilla ainakin sunnuntai-iltana, ennen kierroksen 10 tulosviestiä (ja vielä sen jälkeenkin), mutta jos hän olisi herännyt mukaan kaudelle, olisi hän siis käytännössä voinut vielä voittaa pelin. Myönnän, että tässä oli ehdottomasti kauden suunnittelun heikoin kohta.

Vastauksena pohdintoihisi siis, Yukonin tapauksessa liian aikainen eliminoituminen epäaktiivisuuden johdosta olisi voinut lopulta auttaa hänet voittoon, mutta aktiivinen peli ja eliminoituminen ennen kierrosta 10 ei itsessään olisi välttämättä antanut mitenkään merkittävää etua loppukierroksille. Kenties joka kierroksella saatujen feeniksien määrän puolittaminen 25 000:een kuolleiden osalta olisi kuitenkin tasapainottanut lähtöasetelmia loppukierroksille paremmin.

*****

Sitten vielä muutama enemmän tai vähemmän mielenkiintoinen yksityiskohta kauden rakenteesta.

Kauden päättymiselle oli siis kaksi vaihtoehtoa, joko kierroksen 10 jälkeen tai kierroksen 13 jälkeen. Näiden toteutuminen oli aika lailla 50-50, mutta tiukille se tulisi joka tapauksessa menemään, kuten menikin. En ollut siis valmistautunut kumpaakaan vaihtoehtoon toista enemmän, joten itsekin jouduin jännittämään ihan sinne loppuun asti, miten käy. Kaudella oli kuitenkin sen tarinaa ajatellen kaksi eri loppua, joista nähtiin nyt jälkimmäinen.

Jos kausi olisi loppunut kierroksen 10 jälkeen, olisi voittajakaupunki löytänyt syyn kuolemiin ja onnistunut estämään digiapokalypsin. Tämä olisi sitten vaikuttanut mahdollisiin tetralogian jatko-osiin, kun niihin oltaisiin lähdetty eri lähtökohdista verrattuna loppuun, jonka nyt näimme. Tarinahan jäi paikoittain aika auki, kun yllä mainittu ei toteutunutkaan...

Nollalle oli varattu aika iso (liian iso) rooli, sillä jokaisella nollakierroksella kaikki suojautumattomat kaupungit menettäisivät ylimääräiset 100 000 asukasta, joka olisi takaisku juuri sillä hetkellä, mutta auttaisi voittokamppailussa, jos kausi jatkuisi vielä kierroksen 10 jälkeen. Nollien avulla elossa olevat kaupungit olisivat myös siis kuroneet aiemmin pudonneiden “etua” kiinni tai repineet itse jo ratkaisevan suurta etua loppukierroksia varten.

Toisaalta, nollalta suojautumisen suunnittelin sitten juonenkäänteeksi, eli suojautuminen kenties auttaisi pysymään hengissä pidempään, mutta jos ei selviäisikään loppuun asti, olisi kaupunki mahdollisesti takaa-ajoasemassa loppukierroksilla. Nollat olivat kuitenkin lopulta sen verran harvassa, ettei kukaan onnistunut niiltä suojautumaan. On kieltämättä aika riskialtista luottaa yhden numeron varaan 51 mahdollisesta vaihtoehdosta, myönnän sen, mutta testikierroksilla nollaa esiintyi keskimäärin enemmän kuin tämän kauden aikana, joten olin sen verran luottavainen siihen, että nolla nähtäisiin kauden aikana useammin.

Kirjoittelin kauden juonta aika paljon jo etukäteen, mutta tiettyjä kohtia ja tapahtumia en voinut ennalta kirjoittaa. Jonkin verran keksin kirjoitettavaa myös kauden aikana. Ja jos joku pohtii, olinko oikeasti jo vuonna 2016 keksinyt ajatuksen jatko-osalle, niin en todellakaan ollut. Olin kuitenkin todennäköisesti ihan vahingossa jättänyt tuolloin muutaman juonioksan roikkumaan hieman löyhemmin, joihin pystyi nyt muutamaa vuotta myöhemmin tarttumaan. Mysteerisarjoissahan pätee sama “sääntö” käsikirjoittamisen suhteen: kun heittelee pieniä juonikuvioita joka suuntaan, voi niihin palata myöhemmin vielä useammankin tuotantokauden tauon jälkeen ja luoda vaikutelman pitkälle mietitystä käsikirjoittamisesta.

Oli mukavaa lukea keksimiänne merkkihenkilömuisteluita. Niille, sekä kierroksen 9 ilmansuuntakyselyille saattaa olla käyttöä tulevaisuudessa...
Jonttu-Ankka
Jonttu-Ankka


Takaisin alkuun Siirry alas

Sivu 7 / 7 Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa