Pistepotti CXCVI - Toisen asteen nollapotti
+9
Sienilapsi
Don Barks
Ton Roza
Oku Ankka
CottonJoel
Kalamies
Arska
Xatalos
Aku Vankkis
13 posters
Sivu 1 / 4
Sivu 1 / 4 • 1, 2, 3, 4
Pistepotti CXCVI - Toisen asteen nollapotti
Pistepotti CXCVI - Toisen asteen nollapotti
Perusasiat
Vuorossa on Pistepotin sadasyhdeksäskymmeneskuudes kausi ja nyt ollaan sitten ihan nollilla, koska kyseessä on jatko-osa kaudelle 121 (Nollapotti).
Kautta varten arvataan 7 numeroa väliltä -15-15 - siis miinus viidestätoista viiteentoista. Kausi kestää tavanomaiset kymmenen kierrosta.
Tulosten kertominen
Kauden aikana kilpailijat keräävät pisteitä kertomalla tuloksiaan keskenään. Jokainen kauden aikana saatu tulos merkataan ylös ja lisätään kilpailijan tulosvarastoon ja kaksi tulosta on mahdollista kertoa toisillaan, jolloin kilpailija saa tulon verran pisteitä. Kaikki kilpailijat saavat kauden alussa automaattisesti yhden tuloksen, joka on 1.
Juttu on kuitenkin niin, että et halua kerätä pisteitä, sillä mitä enemmän pisteitä keräät, sitä kauemmas seilaat voitosta.
Et kuitenkaan voi vain päättää olla kertomatta tuloksia ja jäädä siten vaille pisteitä, koska kymmenennen kierroksen jälkeen kaikki varastoon jääneet tulokset kerrotaan automaattisesti 2,5:llä.
Mitä sitten pitäisi tehdä? Hankkia nollia. Koska mikä tahansa luku kerrottuna nollalla on nolla. Nolla pistettä, ei harmia.
Nollat
0 oikein -tulos on siis erittäin toivottava tällä kaudella. Tällöin voit niin sanotusti kadottaa yhden tuloksen varastostasi kertomalla sen nollalla, etkä saa siitä lainkaan pisteitä. Nollia voi kuitenkin olla varastossa vain yksi kerrallaan, joten mikäli saat sellaisen, se on syytä käyttää pian.
Mikäli saat uudelleen nollan kun varastossasi on jo sellainen, se muuttuu automaattisesti tulokseksi 1.
Mikäli kuitenkin saat numeroita oikein, on paras tapa saada oikein numero 0 eli arvausvälin keskimmäinen numero. Mikäli arvaamistasi numeroista löytyy 0 ja oikeissa numeroissa on 0, saat tällöin "todellisen nollan", joka 1) antaa kyseisen kierroksen tulokseksi automaattisesti nollan ja 2) pyyhkii tulosvarastostasi pois kolme suurinta tulostasi.
Nollan arvaaminen on kuitenkin riski. Mikäli arvaamistasi numeroista löytyy 0, mutta oikeista numeroista ei, kyseisen päivän tuloksesi - mikäli se on jokin muu kuin 0 oikein - joutuu pakkokerrontaan. Tämä tarkoittaa sitä, että sinun on seuraavan kierroksen deadlineen mennessä pakko kertoa kyseinen tulos jollakin toisella tuloksella, joka EI ole 0 tai muuten se kerrotaan automaattisesti suurimmalla varastossasi olevalla tuloksella. Jos kuitenkin saat kyseisellä kierroksella 0 oikein -tuloksen, pelastut ikävyyksiltä.
Numeroiden vaihtaminen kauden aikana on siis järkevää - joissain tilanteissa nollan arvaaminen on varmasti kannattavaa, joissain taas ei.
Kauden päättyminen
Tulosten kertomista ei kannata jättää viime tippaan, sillä korkeintaan kaksi kertolaskua on mahdollista suorittaa per kierros ja kuten aiemmin mainittiin, kaikki kymmenennen kierroksen jälkeen varastossa olevat tulokset kerrotaan automaattisesti 2,5:llä.
Kymmenennen kierroksen jälkeen katsotaan lopullisia pisteitä ja vähiten pisteitä kerännyt - eli siis se, joka on lähimpänä nollaa - voittaa kauden.
Yhteenveto
Joten nyt kun sitten ilmoittaudut mukaan kaudelle, laita ilmoittautumisviestiisi tuttuun tapaan ensimmäiset 7 numeroasi väliltä -15-15 ja numerojärjestyksessä tietysti.
Kausi alkaa keskiviikkona 8. elokuuta, mikäli vähintään 12 kilpailijaa on ilmoittautunut siihen mennessä. Toivottavasti on, viime aikoina on nähty turhan paljon viivästyksiä.
Perusasiat
Vuorossa on Pistepotin sadasyhdeksäskymmeneskuudes kausi ja nyt ollaan sitten ihan nollilla, koska kyseessä on jatko-osa kaudelle 121 (Nollapotti).
Kautta varten arvataan 7 numeroa väliltä -15-15 - siis miinus viidestätoista viiteentoista. Kausi kestää tavanomaiset kymmenen kierrosta.
Tulosten kertominen
Kauden aikana kilpailijat keräävät pisteitä kertomalla tuloksiaan keskenään. Jokainen kauden aikana saatu tulos merkataan ylös ja lisätään kilpailijan tulosvarastoon ja kaksi tulosta on mahdollista kertoa toisillaan, jolloin kilpailija saa tulon verran pisteitä. Kaikki kilpailijat saavat kauden alussa automaattisesti yhden tuloksen, joka on 1.
Juttu on kuitenkin niin, että et halua kerätä pisteitä, sillä mitä enemmän pisteitä keräät, sitä kauemmas seilaat voitosta.
Et kuitenkaan voi vain päättää olla kertomatta tuloksia ja jäädä siten vaille pisteitä, koska kymmenennen kierroksen jälkeen kaikki varastoon jääneet tulokset kerrotaan automaattisesti 2,5:llä.
Mitä sitten pitäisi tehdä? Hankkia nollia. Koska mikä tahansa luku kerrottuna nollalla on nolla. Nolla pistettä, ei harmia.
Nollat
0 oikein -tulos on siis erittäin toivottava tällä kaudella. Tällöin voit niin sanotusti kadottaa yhden tuloksen varastostasi kertomalla sen nollalla, etkä saa siitä lainkaan pisteitä. Nollia voi kuitenkin olla varastossa vain yksi kerrallaan, joten mikäli saat sellaisen, se on syytä käyttää pian.
Mikäli saat uudelleen nollan kun varastossasi on jo sellainen, se muuttuu automaattisesti tulokseksi 1.
Mikäli kuitenkin saat numeroita oikein, on paras tapa saada oikein numero 0 eli arvausvälin keskimmäinen numero. Mikäli arvaamistasi numeroista löytyy 0 ja oikeissa numeroissa on 0, saat tällöin "todellisen nollan", joka 1) antaa kyseisen kierroksen tulokseksi automaattisesti nollan ja 2) pyyhkii tulosvarastostasi pois kolme suurinta tulostasi.
Nollan arvaaminen on kuitenkin riski. Mikäli arvaamistasi numeroista löytyy 0, mutta oikeista numeroista ei, kyseisen päivän tuloksesi - mikäli se on jokin muu kuin 0 oikein - joutuu pakkokerrontaan. Tämä tarkoittaa sitä, että sinun on seuraavan kierroksen deadlineen mennessä pakko kertoa kyseinen tulos jollakin toisella tuloksella, joka EI ole 0 tai muuten se kerrotaan automaattisesti suurimmalla varastossasi olevalla tuloksella. Jos kuitenkin saat kyseisellä kierroksella 0 oikein -tuloksen, pelastut ikävyyksiltä.
Numeroiden vaihtaminen kauden aikana on siis järkevää - joissain tilanteissa nollan arvaaminen on varmasti kannattavaa, joissain taas ei.
Kauden päättyminen
Tulosten kertomista ei kannata jättää viime tippaan, sillä korkeintaan kaksi kertolaskua on mahdollista suorittaa per kierros ja kuten aiemmin mainittiin, kaikki kymmenennen kierroksen jälkeen varastossa olevat tulokset kerrotaan automaattisesti 2,5:llä.
Kymmenennen kierroksen jälkeen katsotaan lopullisia pisteitä ja vähiten pisteitä kerännyt - eli siis se, joka on lähimpänä nollaa - voittaa kauden.
Yhteenveto
Joten nyt kun sitten ilmoittaudut mukaan kaudelle, laita ilmoittautumisviestiisi tuttuun tapaan ensimmäiset 7 numeroasi väliltä -15-15 ja numerojärjestyksessä tietysti.
Kausi alkaa keskiviikkona 8. elokuuta, mikäli vähintään 12 kilpailijaa on ilmoittautunut siihen mennessä. Toivottavasti on, viime aikoina on nähty turhan paljon viivästyksiä.
Vs: Pistepotti CXCVI - Toisen asteen nollapotti
Tää on nyt varmaan kai se matematiikan todella lyhyt oppimäärä, jota mä odotin koko lukion ajan.
-7
-3
2
4
9
11
13
-7
-3
2
4
9
11
13
Sienilapsi
Vs: Pistepotti CXCVI - Toisen asteen nollapotti
-15
-13
-7
-4
4
8
12
/Käykäähän muuten Off-topicissa ihmettelemässä legendan paluuta ja jäähyväisiä.
-13
-7
-4
4
8
12
/Käykäähän muuten Off-topicissa ihmettelemässä legendan paluuta ja jäähyväisiä.
Jonttu-Ankka
Vs: Pistepotti CXCVI - Toisen asteen nollapotti
En lujenyt kun yhteenvedon mutta jatsotaan
-11
-5
-3
1
2
8
13
-11
-5
-3
1
2
8
13
Tuoppi
Vs: Pistepotti CXCVI - Toisen asteen nollapotti
Oho todellakin, ei tarvinnut siirtää aloitusta tällä kertaa. Positiivista.
**
Pistepotti CXCVI - Toisen asteen nollapotti - Kierros 1/10
Oikeat numerot:
-6
-1
1
2
5
8
11
Ankkafani 10: 0 oikein
Jonttu-Ankka: 1 oikein
Touhula: 1 oikein
Ton Roza: 1 oikein
Sienilapsi: 2 oikein
CottonJoel: 2 oikein
Oku Ankka: 2 oikein*
Tuoppi: 3 oikein
Don Barks: 3 oikein
Kalamies: 3 oikein
Arska: 3 oikein
Xatalos: 3 oikein
* = kilpailija arvasi nollaa, mutta sitä ei löydy päivän oikeista numeroista, joten päivän tulos joutuu pakkokerrontaan
Kilpailijoiden tulosvarasto kierroksen 1/10 jälkeen:
Ankkafani 10: 0, 1
Jonttu-Ankka: 1, 1
Touhula: 1, 1
Ton Roza: 1, 1
Sienilapsi: 1, 2
CottonJoel: 1, 2
Oku Ankka: 1, 2*
Tuoppi: 1, 3
Don Barks: 1, 3
Kalamies: 1, 3
Arska: 1, 3
Xatalos: 1, 3
* = tulos on pakkokerronnassa eli se on kerrottava jollakin omalla tuloksella, joka ei ole 0, huomiseen deadlineen mennessä tai se kerrotaan automaattisesti varaston suurimmalla tuloksella
Kilpailijoiden pistetilanne kierroksen 1/10 jälkeen:
(Ei vielä pisteitä kenelläkään.)
Ensimmäiset tulokset automaattisen ykkösen seuraksi on nyt saatu tulosvarastoihin. Ankkafani 10 on ainoa kilpailijoista, joka onnistuu saamaan sen halutun nollan ja miltei puolet kilpailijoista saa jopa 3 oikein, joka ei tällä kaudella missään tapauksessa ole toivottava tulos.
Oku Ankka on ainoa, joka avauskierroksella uskalsi nollan sijoittaa arvaamiinsa numeroihin, mutta nollaa ei oikeista numeroista kuitenkaan löytynyt. Periaatteessa hänen kakkosensa on nyt pakkokerronnassa, mutta hän ei varsinaisesti voi asialle itse tehdä mitään, koska hänellä on vain kaksi tulosta, jolloin ne automaattisesti kerrotaan huomenna keskenään ja tuloksena on 2 pistettä.
Nyt siis homman nimi on se, että kaksi tulosta keskenään kertomalla niistä pääsee eroon ja samalla saa niiden tulon verran pisteitä, joita on tarkoitus kerätä mahdollisimman vähän. Ei kuitenkaan kannata liikaa säästellä tuloksia, sillä korkeintaan kaksi kertolaskua voi suorittaa per kierros koko kauden ajan ja mikäli kierroksen 10 jälkeen varastossa on käyttämättömiä tuloksia, jokainen niistä kerrotaan automaattisesti kahdella.
Huomautan myös siitä, että mikäli varastossasi on se toivottu nolla, et voi saada uutta nollaa ennen kuin olet käyttänyt sen. Mikäli saat uudestaan 0 oikein, mutta varastossasi on käyttämätön nolla, tämä tulos muuttuu ykköseksi.
Numeroiden vaihtaminen on sekin luonnollisesti sallittua. Veikkaamalla jossain vaiheessa kautta nollaa ja saamalla sen vieläpä oikein voi antaa merkittävää etua, mutta siinä tosiaan on se riskinsä siitä, että nolla ei olekaan oikea numero ja päivän tulos päätyy pakkokerrontaan.
Huomisen deadline kaikille siirroille on klo 14:00.
Uusia numeroita aikaa laittaa jälleen huomiseen asti.
**
Pistepotti CXCVI - Toisen asteen nollapotti - Kierros 1/10
Oikeat numerot:
-6
-1
1
2
5
8
11
Ankkafani 10: 0 oikein
Jonttu-Ankka: 1 oikein
Touhula: 1 oikein
Ton Roza: 1 oikein
Sienilapsi: 2 oikein
CottonJoel: 2 oikein
Oku Ankka: 2 oikein*
Tuoppi: 3 oikein
Don Barks: 3 oikein
Kalamies: 3 oikein
Arska: 3 oikein
Xatalos: 3 oikein
* = kilpailija arvasi nollaa, mutta sitä ei löydy päivän oikeista numeroista, joten päivän tulos joutuu pakkokerrontaan
Kilpailijoiden tulosvarasto kierroksen 1/10 jälkeen:
Ankkafani 10: 0, 1
Jonttu-Ankka: 1, 1
Touhula: 1, 1
Ton Roza: 1, 1
Sienilapsi: 1, 2
CottonJoel: 1, 2
Oku Ankka: 1, 2*
Tuoppi: 1, 3
Don Barks: 1, 3
Kalamies: 1, 3
Arska: 1, 3
Xatalos: 1, 3
* = tulos on pakkokerronnassa eli se on kerrottava jollakin omalla tuloksella, joka ei ole 0, huomiseen deadlineen mennessä tai se kerrotaan automaattisesti varaston suurimmalla tuloksella
Kilpailijoiden pistetilanne kierroksen 1/10 jälkeen:
(Ei vielä pisteitä kenelläkään.)
Ensimmäiset tulokset automaattisen ykkösen seuraksi on nyt saatu tulosvarastoihin. Ankkafani 10 on ainoa kilpailijoista, joka onnistuu saamaan sen halutun nollan ja miltei puolet kilpailijoista saa jopa 3 oikein, joka ei tällä kaudella missään tapauksessa ole toivottava tulos.
Oku Ankka on ainoa, joka avauskierroksella uskalsi nollan sijoittaa arvaamiinsa numeroihin, mutta nollaa ei oikeista numeroista kuitenkaan löytynyt. Periaatteessa hänen kakkosensa on nyt pakkokerronnassa, mutta hän ei varsinaisesti voi asialle itse tehdä mitään, koska hänellä on vain kaksi tulosta, jolloin ne automaattisesti kerrotaan huomenna keskenään ja tuloksena on 2 pistettä.
Nyt siis homman nimi on se, että kaksi tulosta keskenään kertomalla niistä pääsee eroon ja samalla saa niiden tulon verran pisteitä, joita on tarkoitus kerätä mahdollisimman vähän. Ei kuitenkaan kannata liikaa säästellä tuloksia, sillä korkeintaan kaksi kertolaskua voi suorittaa per kierros koko kauden ajan ja mikäli kierroksen 10 jälkeen varastossa on käyttämättömiä tuloksia, jokainen niistä kerrotaan automaattisesti kahdella.
Huomautan myös siitä, että mikäli varastossasi on se toivottu nolla, et voi saada uutta nollaa ennen kuin olet käyttänyt sen. Mikäli saat uudestaan 0 oikein, mutta varastossasi on käyttämätön nolla, tämä tulos muuttuu ykköseksi.
Numeroiden vaihtaminen on sekin luonnollisesti sallittua. Veikkaamalla jossain vaiheessa kautta nollaa ja saamalla sen vieläpä oikein voi antaa merkittävää etua, mutta siinä tosiaan on se riskinsä siitä, että nolla ei olekaan oikea numero ja päivän tulos päätyy pakkokerrontaan.
Huomisen deadline kaikille siirroille on klo 14:00.
Uusia numeroita aikaa laittaa jälleen huomiseen asti.
Vs: Pistepotti CXCVI - Toisen asteen nollapotti
1*2
ja vaihetaan numerot:
-14
-13
-8
-6
-5
-3
15
ja vaihetaan numerot:
-14
-13
-8
-6
-5
-3
15
Oku Ankka
Vs: Pistepotti CXCVI - Toisen asteen nollapotti
No jopa nyt meni mettään heti aluks.
Yksi kertaa kaksi. Taitaa olla kaksi.
-10
-7
-3
1
4
9
13
Yksi kertaa kaksi. Taitaa olla kaksi.
-10
-7
-3
1
4
9
13
Sienilapsi
Sivu 1 / 4 • 1, 2, 3, 4
Similar topics
» Pistepotti CXXI – Nollapotti
» Pistepotti CLXXXII - Pistepotti Winter Olympics 2018
» Pistepotti CCLXXVIII - Pistepotti Winter Olympics 2022
» Pistepotti LXXVI - Pistepotti Winter Olympics 2014
» Pistepotti XXXVIII - Pistepotti Olympics 2012
» Pistepotti CLXXXII - Pistepotti Winter Olympics 2018
» Pistepotti CCLXXVIII - Pistepotti Winter Olympics 2022
» Pistepotti LXXVI - Pistepotti Winter Olympics 2014
» Pistepotti XXXVIII - Pistepotti Olympics 2012
Sivu 1 / 4
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
|
|